Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar Intensjon/formål med presentasjonen her! Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus
Intensjon med konferansen: Skoleeiere i Akershus ser ulike satsninger i sammenheng for å lykkes med kvalitetsutvikling i skolen. Konferansen skal belyse hvordan ulike satsninger kan sees i en sammenheng, og hvordan spredning av ulike erfaringer i lærende nettverk kan styrke den samlede kvalitetsutviklingen i Akershus. Det er et delmål at samlingen skal gi skoleeierne et grunnlag for, på sikt, å etablere lærende nettverk på tvers av kommunene.
Skoleutvikling er læreplanarbeid – noen tanker rundt helhet og sammenheng i arbeidet med skoleutvikling
med utgangspunkt i lokale forutsetninger Læreplanverket Lokalt læreplanarbeid – kommunale planer Målet for skoleutvikling er en praksis mest mulig i tråd med læreplanverket Kommunale planer som beveger praksis i klasserommene mot intensjonen i læreplanverket Lokalt læreplanarbeid – planer ved den enkelte skole med utgangspunkt i lokale forutsetninger Skoleplaner som beveger praksis i klasserommene mot intensjonen i de kommunale planene
Manglende implementering – nasjonale satsinger lokale satsinger Lokale satsinger Skolevise satsinger Manglende implementering – skolevise satsinger Løsninger?: Enighet om kjennetegn på pedagogisk og didaktisk kvalitet Tydelige intensjoner for satsingene Se sammenheng mellom intensjoner og felles kvalitetsdefinisjon Utfordringer: Satsinger konkurrerer Hoppe fra en til en annen Glemme god praksis fra tidligere satsing Satsinger blir lukkede rom for deltakerne Motstridende satsinger Delta i feil satsinger
Læreplanverket Gode resultater Nasjonale og, lokale satsingsområder Lokale og nasjonale satsingsområder, prosjekter Organisasjonslæring Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Kollektivt orienterte skoler/organisasjoner
Motivasjon, mestring og læring for alle elever Klasseledelse, regning, skriving, lesing, samt andre satsinger Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus