Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Nasjonale prøver.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Didaktiske analysekategorier
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Eksamen Hva har jeg lært?.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
 Å ta imot og inkludere nye elever og medarbeidere  Å se hele mennesket  Spesialpedagogisk kompetanse  Aldersblandede prosjekter  Plan sosial kompetanse.
"Fornyingen av Kunnskapsløftet og læreplanforståelse - ett skritt foran!" Ungdomstrinn i utvikling Akershus 7. desember 2016 Lise Merete Austvik.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Skoleeiers styringsdialog
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar Intensjon/formål med presentasjonen her! Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

Intensjon med konferansen: Skoleeiere i Akershus ser ulike satsninger i sammenheng for å lykkes med kvalitetsutvikling i skolen.   Konferansen skal belyse hvordan ulike satsninger kan sees i en sammenheng, og hvordan spredning av ulike erfaringer i lærende nettverk kan styrke den samlede kvalitetsutviklingen i Akershus. Det er et delmål at samlingen skal gi skoleeierne et grunnlag for, på sikt, å etablere lærende nettverk på tvers av kommunene.

Skoleutvikling er læreplanarbeid – noen tanker rundt helhet og sammenheng i arbeidet med skoleutvikling

med utgangspunkt i lokale forutsetninger Læreplanverket Lokalt læreplanarbeid – kommunale planer Målet for skoleutvikling er en praksis mest mulig i tråd med læreplanverket Kommunale planer som beveger praksis i klasserommene mot intensjonen i læreplanverket Lokalt læreplanarbeid – planer ved den enkelte skole med utgangspunkt i lokale forutsetninger Skoleplaner som beveger praksis i klasserommene mot intensjonen i de kommunale planene

Manglende implementering – nasjonale satsinger lokale satsinger Lokale satsinger Skolevise satsinger Manglende implementering – skolevise satsinger Løsninger?: Enighet om kjennetegn på pedagogisk og didaktisk kvalitet Tydelige intensjoner for satsingene Se sammenheng mellom intensjoner og felles kvalitetsdefinisjon Utfordringer: Satsinger konkurrerer Hoppe fra en til en annen Glemme god praksis fra tidligere satsing Satsinger blir lukkede rom for deltakerne Motstridende satsinger Delta i feil satsinger

Læreplanverket Gode resultater Nasjonale og, lokale satsingsområder Lokale og nasjonale satsingsområder, prosjekter Organisasjonslæring Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Kollektivt orienterte skoler/organisasjoner

Motivasjon, mestring og læring for alle elever Klasseledelse, regning, skriving, lesing, samt andre satsinger Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus