Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Litteratursøk på internett
- en eksplorativ undersøkelse
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Senter for kunnskapsbasert praksis
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Innføring av nutritionDay på sykehjem
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Veiledning av studenter
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Hva vet vi om det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget innenfor Rehabilitering og Habilitering? Eller: Hvordan vi kan komme frem til kunnskapsgrunnlaget.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kunnskapsbasert odontologi:
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva slags kunnskap trenger vi
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Prosedyrer - et hverdagsdilemma
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Ulikheter og variasjoner
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Effect of computerised evidence based guidelines on management of asthma and angina in adults in primary care: cluster randomised controlled trial Martin.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Pasientforløp alkohol
Senter for kunnskapsbasert praksis
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Oppsummering av FOU - prosjekt
Irene W. Langengen
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig? Professor Monica W. Nortvedt Senter for kunnskapsbasert praksis Avdeling for helse- og sosialfag Høgskolen i Bergen 12.02.2013 www.kunnskapsbasert.no

Implementering i utdanning Undervisningspersonell Bachelor Master Phd Bistillinger

Implementering i helse- og omsorgstjenestene

Nasjonal kvalitetsstrategi

Sykehusene er fellesskapets eiendom Sykehusene er fellesskapets eiendom. Derfor har vi ansvar for å sikre en drift som gir mest og best helse for satsingen.

Faglig forsvarlighet – god praksis Kunnskapsbasert praksis Optimal behandling Uforsvarlig praksis Forsvarlig praksis? I tråd med retningslinjer? Uhensiktsmessig ressursbruk

Hvorfor gjør vi det vi gjør i praksis?

Som pasient Møtt med respekt Ikke tilfeldig behandling Ikke unødvendige undersøkelser Ikke påføres infeksjoner eller andre unødvendige komplikasjoner

Som helsearbeider Gjør alt en kan for å gi det beste tilbudet til pasientene

Nesten ikke til å tro 20% av alle pasienter opplever å få feilbehandling i alle land som er undersøkt Overført til Norge: 2000 dødsfall 15.000 varige skader BMJ 2005, PE Hjort 2007

Stort fokus på pasientsikkerhet

20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig 30-40 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster, McGlynn, Brook (1998). Grol R (2001).

Utvikling av klinisk praksis helseforskning helseforskning Kunnskapshull Kunnskapshull Kunnskapshull Lårhalsbrudd Operasjon Rehabilitering Frisk Bruk av sjekklister Hvorfor bruke ressurser på forskning hvis det ikke skal brukes. Mer klinisk forskning er nødvendig innenfor helsefagene Finnes retningslinjer for ernæring, men ikke implementert Er praksis i tråd med god forskning clinical audit Uoversiktlig, mange studier, skrive systematisk oversikt KBP KBP KBP

Forskning utviklingsarbeid FoU Forskning utviklingsarbeid St. melding nr 20 (2004/05) Vilje til forskning

Stort behov for helsefaglig forskning

Trinn I - Refleksjon

Trinnene i kunnskapsbasert praksis Trinn I Refleksjon over egen praksis Hvorfor gjør vi det vi gjør? Diskuterer vi med kollegaer hva som er grunnlaget for beslutninger i vår fagutøvelse? Er det kultur på arbeidsplassene til å stille spørsmål om hva vi gjør? Legger ledere til rette for refleksjon?

Prosedyrer for hvordan behandling skal gjennomføres, skal være nedfelt skriftlig på hver enkelt avdeling. Dagens medisin 26.11.2009

Hva er realiteten? 38.115 prosedyrer i 30 helseforetak Fagprosedyrene ligger ikke tilgjengelig på internett Noen fagprosedyrer hadde referanser som ikke hadde noe med innholdet å gjøre 15 år gamle fagprosedyrer uten referanser Mange sykehus hadde helt ulike prosedyrer på de ulike avdelingene - for samme behandling Noen avdelinger hadde ikke prosedyrer i det hele tatt Mange hadde ikke oppdateringsrutiner, og veldig få hadde rutiner for hvordan de skal lage fagprosedyrer Det har ikke vært noen delekultur for fagprosedyrer i sykehusene Borgen K. Dagens Medisin 26.11.09

Nasjonale fagprosedyrer

Nasjonale fagprosedyrer

Trinn II - Spørsmålsformulering

KULTURENDRING

PICO Kjernespørsmål

Hvor kan du lære mer? www.kunnskapsbasertpraksis.no Boken Jobb kunnskapsbasert!

Trinn III - Litteratursøk

Hva er nytt? Helsearbeidere har alltid vært opptatt av å holde seg oppdatert.

HJELP! Dyktige bibliotekarer ;-)

enkeltstudier

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

Ulike måter å lese forskning Holde deg orientert For å få svar på et konkret spørsmål fra praksis

S-pyramiden Systems Systemer Summaries Kunnskapsbaserte oppslagsverk og retningslinjer Oppslagsverk: BMJ Best Practice, UpToDate Retningslinjer: G-I-N mfl. Synopses of syntheses Oppsummerte systematiske oversikter Other Reviews (Cochrane Library) Sekundærtidsskrifter: Evidence Based Nursing m.fl. Syntheses Systematiske oversikter McMaster PLUS Syntheses Cochrane Reviews (Cochrane Library) mfl. Synopses of single studies Oppsummerte enkeltstudier Viktige elementer ved S-modellen: Setter primærforskning, sekundærforskning, og retningslinjer/anbefalinger i system. De høyere nivåene i S-pyramiden, er ikke nødvendigvis forbundet med bedre kvalitet, men mindre kvantitet. Sekundærtidsskrifter: Evidence Based Nursing mfl. McMaster PLUS Studies, Trials (Cochrane Library) MEDLINE, CINAHL mfl. Single studies Enkeltstudier DiCenso, Bayley & Haynes. Evid Based Nurs 12(4), 2009. 34

Trinn IV – Kritisk vurdere 38

Dette kan læres ;-)

Sjekklister kan brukes Kan du stole på resultatene? Setter metodedelen av artikkelen under lupen. Hva er resultatene? De sentrale hovedfunnene i studien skal komme klart frem. Kan resultatene brukes i din praksis? Her trenger du din fagekspertise. www.kunnskapssenteret.no

Trinn V - Anvende

Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholdt B, Reinar LM, 2007

Tiger Woods vurderer sitt neste slag 60% interpretation 40% information

www.kunnskapsbasertpraksis.no

Hvorfor tror dere det er så vanskelig å endre praksis?

Hvorfor tror dere det er så vanskelig å endre praksis? Hvorfor tror dere at praksis varierer så mye?

PANORAMAPOST Vi ønsker å gi de beste tiltakene på pasientenes behov og problem. Vi vil være eksperter innen sykepleie til vår pasientgruppe. Vi skal være en pilotpost for å se på hvordan en sengepost kan arbeide kunnskapsbasert

Hva har skjedd med personalgruppen? Økt bevissthet over egen praksis Økt motivasjon for fagutvikling Stiller spørsmål ved egen praksis Annen argumentasjon i faglige diskusjoner Ser at det kommer pasienter til gode – bedre praksis Konsekvenser for praksis (pasientinformasjon) Flere opplever at KBP er nyttig og praksisnært

Mest mulig gratis tilgjengelig Delekultur Mest mulig gratis tilgjengelig

Kreft-, kirurgi- og transplantasjonsklinikken, OUS

Seminar etter videreutdanning OUS Skal pasienter med osteogent sarkom å ha drikkerestriksjoner under høydose Methorexat behandling? V/ Lotta Våde   Når skal intravenøs preoperativ antibiotikaprofylakse administreres for å gi optimal effekt? V/ Ragnhild Fossum Hvilken innvirkning har ernæring på palliative kreftpasienters livskvalitet og opplevelse? V/ Kirsti Stray Hvordan opplever kreftpasienter i poliklinikk å ha pasientansvarlig sykepleier? V/ Hilde Ulriksen Reduseres antall kateterassosierte urinveisinfeksjoner ved å vaske Klorhexidin før kateterisering? v/ Arnhild Fredriksen Trenger neutropene leukemipasienter å isoleres for å unngå infeksjon? v/ Anja Rolandsson

Hvordan få det til? Flere systematiske Cochrane-oversikter har oppsummert det som er dokumentert av virkemidler for å fremme en kunnskapsbasert praksis. EPOC gruppen i Cochrane- samarbeidet. For å få til endringer i praksis, bør det være system og rutiner for hvordan endringer skal kunne gjennomføres. Endringer bør tilpasses de lokale utfordringene og barrierene. LEDELSE Grimshaw, Thomas, MacLennan et al. (2004)

Sykepleien Forskning 2011 6(2):158-165

Hva viser studier? kartlegging av lokale barrierer med samhandlende tiltak synes å ha en betydning for å lykkes med implementering av kunnskapsbasert praksis betydning av å ha tilstrekkelig kompetanse til å kunne lese og forstå forskning samt at forskningen bør være relevant for praksis og ha betydning for pasientpleien for å fremme bruken av kunnskapsbasert praksis fremheves positive og resultatorienterte ledere ha gode rollemodeller i praksis Sandvik, Stokke, Nortvedt Sykepleien Forskning 2011

Samarbeider med Undervisningssykehjem OUS, Radiumhospitalet Helse Bergen Nordlandssykehuset

Kunnskapsbasert praksis har bidratt til at forskningsbasert kunnskap er blitt lettere tilgjengelig og forståelig for utøvende helsepersonell, og har bidratt til at kunnskapen kan understøtte beslutninger.

Du trenger ikke å være dårlig for å jobbe systematisk for å bli bedre KULTURENDRING

Velkommen til Bergen den 8. og 9. april Innovative tiltak for implementering - den nasjonale nettverkskonferansen i kunnskapsbasert praksis http://www.hib.no/senter/kunnskapsbasert