Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO 2008 1 Prosjektarbeid Fra Luca adkademiet via Dewey og Kilpatric, Statoil og Hydro til Hernes og R- 94.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Med forskning på timeplanen
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Arbeidsmåter Undervisningens HVORDAN
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
estetiske virkemidler
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Hva er en artikkel?.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Grunnskole KOSTRA-analyse Rådgiver Rune Jamt
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mer praksis – bedre lærere?
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Introduksjon til øving 3
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Realfagskommunen Asker
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
EiT Landsby.
REalfagskommune!.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Ny episode av gjennomføring og frafall
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid Fra Luca adkademiet via Dewey og Kilpatric, Statoil og Hydro til Hernes og R- 94

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Profesjonelt prosjekt San Luca akademiet I Roma. Konkuranser i prosjekter i utdanningen Ingeniører, arkitekter, økonomer administratorer – 1702 Seinere I USA, new deal Nordsjøen

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Profesjonelt prosjekt Kollektivt preg Tverfaglighet Viktige sentreringspunkter: Initiativ Styring Kontroll Sluttprodukt

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Universitetspedagogisk versjon Studentopprøret I 1968 Roskilde universitetssenter (RUC) 1972 Knud Illeris: Problemorientert prosjektarbeid Tverrfaglighet – deltakerstyring – grupper Lærerrollen blir veileder og samarbeidspartner likestilt med deltakerne Til å begynne med over 50% Avtatt betydelig

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Skoleversjonen I Norge svært tilpasset universitetsversjonen eller preg av lærerstyrt gruppearbeid? Progressivismen I USA – Dewey og Kilpatrick – Stevenson Farm prosject I landbruksutdanningen 1908 Dewey: Forsøksskole fra 1886 Eksperimenter og problemløsing sentralt

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Skoleversjonen William Kilpatrick fra 1928 Balansegang mellom lærestyrt undervisning og fritt valgt arbeid blir viktig Stevenson def. (1921) “Et prosjekt er en organisert problemløsende aktivitet som fullføres I sine naturlige omgivelser”

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid I Norsk skole Innført med R-94 vgs. Krav om minst 1 tverrfaglig prosjekt I året, ellers oppfordring om å bruke metoden inn I fagene. Fikk et visst gjennomslag I noen praktiske fag Grunnskolen med L – 87: Krav om prosjektarbeid/ emnestyrt undervisning 60% barnetrinn – 30% mellomtrinn og 20% ungdomstrinnet

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid Pedagogisk arbeidsmønster Meningsfullhet Problemorientering Deltakerstyring og solidaritet Representativ opplevelse og innlæring Subjektiv relevans Objektiv relevans

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid - faser 1. Introduksjonsfase 2 Emnevalg 3. Problemformulering 4. Kompetanseavklaring / skaffe nødvendig kompetanse 5 Planlegging / tidsplanlegging / milepæler 6 Gjennomføring 7 Produktframstilling 8 Produktvurdering 9 Etterarbeid

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid 4 Emnevalg Kriterier: Det kan knapt herske tvil om at det mest avgjørende for suksess eller fiasko er det emneområdet og den presisering i problemstillingen som vi velger. 1. Det subjektive kriteriet Emnet oppfattes som relevant og engasjerende for (alle) deltakerne i prosjektet 2. Det objektive kriteriet. Representativt for et større innholdsområde 3. Handlingskriteriet. Muligheter for konkrete handlingsmuligheter for (alle) deltakerne

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid 5 Problemformulering Ved bruk av prosjektarbeid som ped. arbeids - mønster er det sentralt å fastholde at pr.arb. er problemorientert. Etter å ha fått klarhet i emneområdet, er den neste oppgaven å presisere utgangspunktet for det videre arbeidet i en eller flere konkrete problemformuleringer. Alvorlige feil er om en enten hopper over pr.form. eller at det blir upresist eller en emneformulering. Det er lett å bli problemsky

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Problemformulering fra en barnehage Åssen går det med alle rompetrolla i dammen når dom skal legge stein der Åffer er hue på mannen på toppen av steinen

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid 7. Progresjon – Fase 1 Fase 1 Lærerstyrt Struktur Klare rammer Gruppearbeid Samarbeidstrening Meningsfullt – læreroppgave Praksisfelt, mestring, produktframstilling Oversikt

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid 8. Progresjon – fase 2 Fase 2 Vektlegging av sosiale prosesser Mer deltakerstyring Lærerrolle i spenn mellom tilrettelegger og veileder Arena for trening i konfliktløsing Prosessen blir viktigere enn produktet

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid 9. Progresjon – fase 3 Fase 3: Fullverdig prosjekt Meningsfullhet Problemorientering Deltakerstyring Subjektiv og objektiv relevans Produktorientert Produktframstilling og vurdering Etterarbeid

Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid disposisjon til rapport 1. Presentasjon 2. Emnevalg. Begrunnelse for emnevalg 3. Problemstilling – tydelig og begrunnet 4. Teori 5. Metode 5. Emperi 6. Drøfting av emperi mot teori 7. Konklusjon. I hvilken grad fikk vi svar på problemstillingen? 8. Forslag til videre arbeid.