Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kompetanse for mangfold
Den gode skoleeier I Nes.
"Fornyingen av Kunnskapsløftet og læreplanforståelse - ett skritt foran!" Ungdomstrinn i utvikling Akershus 7. desember 2016 Lise Merete Austvik.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Skoleeiers styringsdialog
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015

Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

Skoleeiers rolle? Lærerplanverket Økt lærertetthet Realfags-kommuner Kompetanse for mangfold Ungdomstrinn i utvikling VVurdering for læring Kompetanse for kvalitet Bedre læringsmiljø NyGiv SEVU-PPT Veilederkorps Lærerplanverket

Noen ganger er det smart å legge vekk kikkerten…….

Strategi m/prioriteringer Forankring og oppfølging Zoome inn og ut….. Strategi m/prioriteringer Forankring og oppfølging Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

VFL Bedre læringsmiljø NyGiv Intensjon: Likt Forskjellig Synergier? Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

VFL Bedre læringsmiljø NyGiv Intensjon: Likt Forskjellig Synergier? Videreutvikle en vurderingskultur som har læring som mål Utvikle en praksis der alle elever opplever et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer deres trygghet, helse, trivsel og læring. Øke andel elever som gjennomfører VGS ved å bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og skriving Likt Forskjellig Synergier? Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

LÆRERPLANEN LK06 VFL Bedre læringsmiljø NyGiv Intensjon: Likt Videreutvikle en vurderingskultur som har læring som mål Utvikle en praksis der alle elever opplever et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer deres trygghet, helse, trivsel og læring. Øke andel elever som gjennomfører VGS ved å bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og skriving Likt Elevens læring Utvikle klasseromspraksis Støttende relasjoner Læringsmiljø Praksisnært Evidensbasert (Evidensbasert) Forskjellig Synergier? Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

Kollektive læringsprosesser og ledelse Kompetansemobilisering VFL Bedre læringsmiljø NyGiv Intensjon: Videreutvikle en vurderingskultur som har læring som mål Utvikle en praksis der alle elever opplever et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer deres trygghet, helse, trivsel og læring. Øke andel elever som gjennomfører VGS ved å bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og skriving Likt Elevens læring Utvikle klasseromspraksis Støttende relasjoner Læringsmiljø Praksisnært Evidensbasert (Evidensbasert) Forskjellig Organisasjonslæring Lærende nettverk Tydelig forankret i Opplæringslovens §13‐10 Opptatt av organisasjonsperspektivet Manglende organisasjonsperspektiv Synergier: Momentum Kollektive læringsprosesser og ledelse Kompetansemobilisering Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus

Skoleeier Skoleleder Lærerplanenverket Zoomer inn/ut Prioriteringer Forankring og oppfølging SEVU-PPT VVurdering for læring NyGiv Ungdomstrinn i utvikling Realfags-kommuner Kompetanse for kvalitet Økt lærertetthet Kompetanse for mangfold Veilederkorps Bedre læringsmiljø Lærerplanenverket

Lærerplanenverket SEVU-PPT Vurdering for læring NyGiv Ungdomstrinn i utvikling Realfags-kommuner Kompetanse for kvalitet Økt lærertetthet Kompetanse for mangfold Veilederkorps Bedre læringsmiljø Lærerplanenverket

Hva kan vi ta med oss av ideèr tilbake til egen kommune?

www.uiuakershus.wikispaces.com

I hvilken grad lykkes vi som skoleeier med å tilrettelegge for at skolene ser ulike satsinger i sammenheng? Hva er suksesskriteriene? Hva er utfordringene?

Hva hørte vi fra de andre kommunene? –rekkefremlegg Hva vil vi konkret endre/gjøre videre? Hvordan kan vi mobilisere opparbeidet kompetanse fra ulike satsinger i skoleutviklingen i kommunen? På hvilken måte kan utviklingsveilederne bidra inn i dette arbeidet?