Alvorlig skolefravær.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Abildsø skole - Eksamen 2014.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Nordisk tilsynskonferanse
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Ansvar og prosesser i skolen
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Syke elever, veivalg og koordinering av tjenester
Informasjonsplikt og uttalerett
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Barn som pårørende –lovendring
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Regler om offentlighet og åpenhet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
innholdet i enkeltvedtak
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Rådgiversamling i Vrådal nov
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
Fylkesmannen i Rogaland inviterer kommunene til å være med på den nasjonale satsingen "Sjumilssteget - for en god oppvekst". Gjesdal deltar fra høsten-14.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Utskrift av presentasjonen:

Alvorlig skolefravær

Skolefravær I følge Voksne for barn antas det at ca 10 000 barn og unge i Norge sliter med skolefravær. (Evdsten 2007, Holden & Sållmann 2010) Et økende problem 70 % klarer å komme tilbake til skolen Tidlig innsats er avgjørende (Ingull 2005)

§ 2-1, første ledd ”Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring”

Rett og plikt Rett og plikt til grunnskole – ti år Rett til videregående opplæring – tre år (ev. inntil to år ekstra)

Fritak fra opplæringsplikten (§ 2-1, fjerde ledd) Kommunen kan frita en elev for opplæringsplikten når hensynet til eleven tilsier det. Det er likevel bare i helt spesielle unntakstilfelle at hensynet til eleven kan gi grunn til fritak. Dette er understreket i forarbeidene til loven, og det er presisert at fritak bare skal gis når opplæringsplikten vil virke urimelig overfor eleven.

I hvilke situasjoner kan fritak være aktuelt Store funksjonshemminger Sykdom : ME, kreft, psykisk sykdom, m.m Skolevegring Særlig skoleflink

Fritak Fritak for hele eller deler av opplæringen for et skoleår for deler av opplæringen hver dag for enkeltfag Eleven har da rett til å fullføre grunnskolen på et senere tidspunkt. Er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Vedtaket kan påklages til Fylkesmannen, jf. § 15-2. Fravær som eleven selv eller foreldrene er skyld i/ kortere fravær ved sykdom gir ikke fradrag fra retten

Behov for spesialundervisning? § 5-1 ”Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning” Elever som av ulike årsaker ikke kan følge ordinær opplæring Behov for ekstra hjelp/støtte på skolen Behov for annen organisering - enetimer/gruppe Fritak fra fag – redusert skoletid Opplæring i hjemmet Sakkyndig vurdering og vedtak Elever som gis rett til fritak fra opplæringsplikten (tid/fag) følger ikke ordinær opplæring. Vedtaket etter § 5-1 må synliggjøre organiseringen og innholdet i den opplæringen eleven får. Eleven får to vedtak; et hjemlet i § 5-1 og et hjemlet i § 2-1 fjerde ledd.

Vilkår for fritak Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT Det må foreligge samtykke fra foreldrene/foresatte Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT Bestemmelsen gir ikke eleven rett til fritak – den gjør det mulig for kommunen , på strenge vilkår, å kunne gi slikt fritak

Krav til sakkyndig vurdering PPT må eventuelt innhente kompetanse utenfra, t.d. fra statlig kompetansesenter, helsetjenesten eller andre kommunale tjenester. Samtale med foresatte, elev og skolen PPT må vurdere både om fritak fra opplæringsplikten er forsvarlig, og hvilket omfang fritaket ev skal ha.

Krav til sakkyndig vurdering Begrunnelse både for positiv og negativ tilråding Ved tilråding om fritak må PPT: Beskrive vanskene til elevene Konkret ta stilling til omfang Ved tilråding om «delvis» fritak Konkret ta stilling til hvilke fag eleven skal få opplæring i Konkret ta stilling til hvilke fag eleven skal ha fritak fra

Vedtak om fritak Vise til samtykke fra foresatte Vise til gjeldende sakkyndig vurdering Vise til lovhjemmel § 2-1 fjerde ledd Sitere lovteksten ” Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg sammtykkje frå foreldra kan kommunen heilt eller delvis vedta å frita ein elev for opplæringsplikta dersom omsynet til eleven tilseier det” Begrunne vedtaket (vise til den sakkyndige vurderingen – kopiere utdrag fra denne) Konkret synliggjøre omfag/fag Vise til klagefrist, klagerett og klageinstans Midlertidige vedtak?

Opplæring i hjemmet merknad til § 2-2 Ved mer langvarig sykdom kan kommunen ha plikt til å gi opplæringen et annet sted enn på skolen, t.d. i hjemmet. Krever samtykke før henvisning til PPT Om krav til den sakkyndige vurderingen Individuell vurdering Kombinasjon skole - opplæring i hjemmet ? Må konkret ta stilling til omfang Må konkret vurdere eventuell fritak fra noen fag

Meldeplikt til barneverntjenesten Opplysningsplikt til barneverntenesta – oppll. § 15-3 første ledd ”Personalet i skolar etter denne lova skal i arbeidet sitt vere på vakt overfor forhold som kan føre til føre til tiltak fra barneverntenesta” U-dir 10 – 2012 Skolepersonalets opplysningsplikt til barneverntjenesten

Opplysningsplikten Opplysningsplikten gjelder for alle som er ansatt ved skolen – også vikarer og assistenter Skoleledelsen må sørge for at de ansatte er kjent med opplysningsplikten Bekymringsmeldingen bør sendes skriftlig Alle dokumenter fra skolen blir saksdokumenter i barnets mappe. Viktig med formalitet. Det kan bli brukt i rettsprosesser

En felles overordna legalitet Finnes det en overordnet legalitet som sikrer innsats for hele barnet, både for spesielle problemer barnet har – og for helheten i barnets oppvekst? Vi har: Menneskerettsloven – som ble endret i 2003 Av den nye § 2-4 fremgår at bl.a. Barnekonvensjonen er inkorporert. I tillegg har den forrang

Barnekonvensjonen Andre lover Barneloven Barnevernloven Barnehageloven Opplæringsloven

Skolefravær kan skyldes ulike problemer. Viktig med tidlig innsats både overordna generelt, og konkret og spesielt i enkeltsakene. Viktig med tverrfaglig innsats.

Sikkerhetsnett

Hva er best for barn? Spør dem! Både de store spørsmålene om oppvekstmiljøet og de personlige om egen situasjon. Hva er best for deg?

Ordfører Barna selv Rådmann Foreldre Fagfolk Frivillige org. Statlige myndigheter Statlige myndigheter Frivillige org. Frivillige org.

Sjumilssteget for god oppvekst i Rogaland Sjumilssteget er et felles fokus for å løfte frem Barnekonvensjonen i kommunenes daglige arbeid Mål om å spre kunnskap om Barnekonvensjonen til ansatte i offentleg og privat sektor som arbeider med barn og unge slik at de igjen kan spre dette i egen kommune Fokus på tverrfaglig arbeid, tidleg innsats og medvirkning

Bli med på satsinga! Skal/ skal ikke? Skal… fordi det er riktig, viktig og smart. Det er til og med økonomisk genialt.

Fylkesmannen ønsker å få alle med Alle har fått invitasjon. Dere som ikke er med enda vil få ny mulighet nå snart. Ta kontakt fmroahm@fylkesmannen.no