Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Foreldremøte 2. trinn
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn.  I år vil disse være involvert i klassen: - Kontaktlærere Jan-Hallvard, Anita og Solvor - Gymlærer: Kjartan Tanche-Larsen.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Velkommen til foreldremøte på 3. trinn!
Leseutvikling og læringsstrategier
Den matematiske samtalen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole

Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Være oppmerksom på ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Bli oppmerksom på ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Introdusere åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bli kjent med de fire første fasene

Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen

Tankekart i ord Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever

Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord: • Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.

Innholdshjelperne Når? Hvem? Hva? Hvor? Hvorfor?

Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk

Samskjema

Høyfrekvente ord 201-300 ord Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig

Kartlegging Carlstens rettskrivings- og leseprøve Ordkjedetesten S 40 (setningsleseprøven) Avsluttende prøve i leseforståelse (Innlandet skole)