Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Være oppmerksom på ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Bli oppmerksom på ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Introdusere åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bli kjent med de fire første fasene
Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen
Tankekart i ord Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever
Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord: • Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.
Innholdshjelperne Når? Hvem? Hva? Hvor? Hvorfor?
Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk
Samskjema
Høyfrekvente ord 201-300 ord Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig
Kartlegging Carlstens rettskrivings- og leseprøve Ordkjedetesten S 40 (setningsleseprøven) Avsluttende prøve i leseforståelse (Innlandet skole)