ASSS barnehage i Sandnes april 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Transaksjonskostnader
Barnehageøkonomi og PwCs utredning om barnehage i Oslo
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
9 prinsipper og 1 regneark:
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Orientering for Gratangen kommunestyre
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
- muligheter og utfordringer
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Nytt rundskriv om forskrift om likeverdig behandling Udir
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
TARIFFKONFERANSE ABELIA Tariffoppgjøret 2009 NTLs tariffpolitiske uttalelse.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Finansieringssystemet
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Fylkesmannens time.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Byrådsavdeling for barn og utdanning
Avtale med Virke om avvikende pensjonsordning for virksomheter innen rus/barnevern, samt Frelsesarmeen og stiftelser innen Kirkens bymisjon.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Private barnehager 10. februar 2011 Informasjon til og fra private barnehager Tema 1.Kommunens ansvar – kommunens barnehagebudsjett 2.Kommunalt tilskudd:
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Undervisning og barnehage
NAV mulighetenes marked
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

ASSS barnehage i Sandnes 13.-14. april 2010 Kommunal finansiering av private barnehager fra 2011 – Hvordan bruke erfaringene i utfordringene som kommer?

Dette skal jeg snakke om Noen fakta om barnehagesektoren i Trondheim kommunale og private barnehager Budsjettmodell kommunale barnehager i Trondheim historikk dagens budsjettmodell – målsetting, kjennetegn og oppbygging videre utvikling av budsjettmodellen for kommunale barnehager – erfaringer og problemstillinger Kommunal finansiering av private barnehager i Trondheim dagens tilskuddsmodell og avtalte vilkår for å motta tilskudd Videre utvikling av dagens tilskuddsmodell – erfaringer og problemstillinger Utvikling av samarbeidsavtaler – erfaringer og problemstillinger Trondheim kommune

Kommunale barnehager: Noen fakta om barnehagesektoren i Trondheim – kommunale og private barnehager (1 av 3) Kommunale barnehager: Utbygging etter barnehagereformen har mest skjedd i kommunal regi Ca 60 % av barna går i kommunale barnehager 55 kommunale enheter med flere barnehager underlagt samme leder gjennomsnitt 117 barn pr enhet Trondheim kommune

Private ordinære barnehager: Noen fakta om barnehagesektoren i Trondheim – kommunale og private barnehager (2 av 3) Private ordinære barnehager: 74 private ordinære barnehager variasjon 10 – 117 barn pr barnehage gjennomsnitt 44 barn pr barnehage Private familiebarnehager: Ca 100 private familiebarnehager, de fleste er enkeltstående hjem, men noen få består av flere hjem tilknyttet en ordinær barnehage Trondheim kommune

Noen fakta om barnehagesektoren i Trondheim- kommunale og private barnehager (3 av 3) Kostra 2009 pr 15.3. 2009 Tr heim Snitt ASSS1) Opph.timer pr åv til basisvirksomhet 13 916 t 12 950t (f 201) kommunale barnehager Opph.timer pr åv til basisvirksomhet private barnehager 13 748 t 13 361t Leke- og oppholdsareal pr barn i kommunale barnehager 4,6 m2 5,1 m2 i private barnehager 5,2 m2 5,4 m2 1) Snitt ASSS er eksklusive Trondheim og Oslo. Trondheim kommune

Kommunale barnehager Trondheim kommune

Budsjettmodell kommunale barnehager i Trondheim - historikk Før 2001: Trondheim inndelt i 6 distrikter som var egne beslutningsnivå Ulike modeller/historiske budsjetter for barnehagene 2001: Innføring av to-nivåmodell i Trondheim – de 6 distriktene ble nedlagt Innføring av felles kriteriebasert budsjettmodell for alle kommunale barnehager i Trondheim (2001/2002) Trondheim kommune

Målsetting med budsjettmodellen i 2001: Budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201, innført i 2001 (1 av 2) Målsetting med budsjettmodellen i 2001: Fordele tilgjengelige ressurser slik at hver enkelt enhet er i stand til å tilby et likeverdig barnehagetilbud Styringsverktøy for å nå målsettinger innenfor satsingsområder Krav til budsjettmodellen i 2001: Uavhengig av organisering av barnehagen Gir mulighet for fleksible løsninger Stimulerer til brukertilpasning Gir forutsigbare rammevilkår Har legitimitet hos enhetslederne Trondheim kommune

Kjennetegn ved budsjettmodellen: Budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201, innført i 2001 (2 av 2) Kjennetegn ved budsjettmodellen: Ren utgiftsmodell – statstilskudd og foreldrebetaling regnskapsføres sentralt Begrepet ”avdeling” er forlatt, modellen er bygget opp rundt begrepet ”plass” Detaljerte tildelingskriterier Levende modell, evaluert og justert flere ganger Trondheim kommune

Dagens budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201 (1 av 5) Definisjoner: 1 plass er 1 barn 3-5 år, 45 t pr uke Barn 0-2 år vektes dobbelt Plassberegning, eksempler: 1 barn > 3 år 1 * 45t/45t 1,0 plass 1 barn < 3 år 1 * 45t/45t*2 2,0 plasser 1 barn > 3 år 1 * 28t/45t 0,62 plasser 1 barn < 3 år 1 * 28 t/45t 1,24 plasser Trondheim kommune

Dagens budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201 (2 av 5) Grunnbemanning: 0,157 åv pr plass gir 2,83 åv pr 18 plasser, hvorav 1 pedagog, 1 ass m/utdanning og 0,83 ass uten utdanning Friluftsbarnehager får 1 pedagog pr 12 plasser Ledelse: 25 % styrer pr 18 plasser Spesped: 5 % pr årsverk > 2 Familiesenter: 2,5% pr åv Antall hus > 1: 7,5% åv Åpen bhg: 7 % pr 30 barns gruppe Veil fambhg: 1 % pr fambhggruppe Merkantil: 2,1 % pr åv grunnbemanning Trondheim kommune

Dagens budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201 (3 av 5) Snittlønn budsjett 2010: Pedagog 361 076 Assistent med utdanning 299 284 Assistent uten utdanning 287 469 Administrasjonsressurs/konsulent 405 796 Merkantile 333 370 Enhetsleder budsjetteres med faktisk lønn Trondheim kommune

Vikar uten refusjon 4,05% av reglønn Dagens budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201 (4 av 5) Vikar: Vikar uten refusjon 4,05% av reglønn Vikar med refusjon 9,5 % av reglønn og sosiale utgifter Drift: Satser pr barn og pr plass for ulike typer driftsutgifter Trondheim kommune

Kriterier som er fjernet eller endret underveis: Dagens budsjettmodell for kommunale barnehager i Trondheim – f 201 (5 av 5) Kriterier som er fjernet eller endret underveis: Ekstra bemanning ved lengre åpningstid fjernet Ekstra bemanning for deltidsplasser fjernet Ekstra bemanning ved aktive barnevernsaker fjernet 0,167 åv pr plass for friluftsbarnehager fjernet, men ekstra pedagogtetthet beholdt Trondheim kommune

Videre utvikling av budsjettmodellen for kommunale barnehager Arbeidet prosjektorganisert – oppstart etter påske Prosjektgruppe med intern kompetanse innenfor pedagogikk, økonomi, administrasjon/ledelse Referansegruppe med enhetsledere barnehage og tillitsvalgte Politisk behandling av tilskuddsmodell i november/desember 2010 Trondheim kommune

Videre utvikling av budsjettmodellen for kommunale barnehager – noen erfaringer og problemstillinger (1 av 3) I dag har budsjettmodellen utviklet seg til en blanding av aktivitetsbasert modell (faktiske aktiviteter utløser ressurser, f eks antall barn) og insitamentbasert modell (legger til rette for aktiviteter, f eks ansettelse av faglærte assistenter framfor ufaglærte). Hva skal hensikten med budsjettmodellen være framover? Barnehagestyrerne har stor frihet i hvordan de disponerer budsjettet, for eksempel når det gjelder bemanningstetthet, vikarbruk, åpningstider Skal dette fortsette slik? Bør i så fall modellen forenkles? Trondheim kommune

Videre utvikling av budsjettmodellen for kommunale barnehager – noen erfaringer og problemstillinger (2 av 3) Det har over tid pågått en diskusjon om prinsippet om snittlønn er rettferdig – får enheter med ”gamle” barnehager og erfarne ansatte for lite lønnsbudsjett og får ”nye” enheter med unge ansatte en slakke som de kan bruke til andre ting? Eller er de fleste enhetene så store at det jevner seg ut? Vi har i dag fagarbeidere i ca 70 % av alle budsjetterte stillinger. Skal ressurser til barne- og ungdomsarbeidere og evt annen fagkompetanse bygges inn i budsjettmodellen på en annen måte enn i dag? Vekting av barn etter alder utredes på nytt. Skal barn 0-2 år fortsatt vektes det dobbelte av barn 3-5 år? årTrondheim kommune

Videre utvikling av budsjettmodellen for kommunale barnehager – noen erfaringer og problemstillinger (3 av 3) Det har vært vanskelig å gjennomføre reduksjon av bemanningen i enkelte friluftsbarnehager – spesielt der denne driftsformen er etablert fordi lokalene ikke er gode nok for ordinær drift. Hvilke ressurser skal frilufts-barnehagene, og evt andre spesielle driftsformer, få framover? Trondheim kommune har spurt Fylkesmannen i Sør-Trøndelag om Forskrift om foreldrebetaling hjemler mulighet for å gå ut over makspris ved dyrere driftsformer som f eks friluftsbarnehager. Vi har ikke fått en prinsipiell avklaring på dette. Problem at forskrift om foreldrebetaling ble utformet med tanke på overgangen til makspris og ikke dekker dagens situasjon. Trondheim kommune

Private barnehager Trondheim kommune

Kommunal finansiering av private barnehager i Trondheim - historikk 197? – 1. mai 2003: Driftsavtaler med varierende antall (10-15) private barnehager, fortrinnsvis ideelle organisasjoner. 100 % budsjett/utgiftsdekning tilsvarende kommunale barnehager. Krav om tilbakeføring av verdier til kommunen ved nedleggelse, salg eller kommunal overtakelse. 2001-2003: 2 mill kr i kommunalt tilskudd fordelt på alle private barnehager uten driftsavtale 1. mai 2003: Alle driftsavtaler ble sagt opp for å likestille alle private barnehager i forhold til kommunalt tilskudd. 1. mai 2003 -2005: Kommunalt tilskudd - kostnadsdekning eller 85 % - statens regnearkmodell 1.1.2006 : Ny tilskuddsmodell med 100 % tilskudd til drift og administrasjon og varierende tilskudd til lokaler og uteområder etter dokumentert behov. Innføring av spesifikke vilkår for å få kommunalt tilskudd. Trondheim kommune

Dagens tilskuddsmodell for ordinære private barnehager (gjeldende fra 1.1.2006) ( 1 av 3) 100 % tilskudd til drift på samme nivå som kommunale barnehager (f. 201) Beregnes etter samme budsjettmodell som kommunale barnehager Administrasjonstilskudd pr plass Selvkostmodell Tilskudd til lokaler etter individuell vurdering (f. 221) Basistilskudd pr plass Ekstra tilskudd etter dokumentert søknad (regnskap eller budsjett) Trondheim kommune

Dagens tilskuddsmodell for ordinære private barnehager (gjeldende fra 1.1.2006) (2 av 3) Beregning av administrasjonstilskudd 2009 (selvkost): Interne tjenester: Fagstab, Oppvekstkontor, IT-tjenester, kontortjenester, sentralbord, arkiv, post, personal, informasjon, finans- og regnskap, revisjon, lønn, økonomitjenester, innkjøp, kommuneadvokat, HMS, bedriftshelsetjeneste Fordelingsnøkler: Årsverk kommunale barnehager, bilagsmengde (regnskap/revisjon), arbeidsstasjoner/PC (IT-tjenester) Administrasjonstilskudd: Ordinære private barnehager: Kr 2 862 pr plass Trondheim kommune

Dagens tilskuddsmodell for ordinære private barnehager (gjeldende fra 1.1.2006) (3 av 3) Beregning av tilskudd til lokaler og uteområder (2009): Lønn + sosiale utgifter (01-09) – sykelønn (710) + Varer og tjenester (10-29) + Avskrivninger (590) Internsalg (790) = Direkte kostnader kommunale barnehager f 221 + Anslag renter låneopptak til investeringer barnehager = Sum kostnader lokaler og uteområder kommunale barnehager (f 221+renter) Kostnader pr plass kommunale barnehager kr 16 335 Basistilskudd ordinære private barnehager kr 6 864 Ekstra tilskudd etter søknad – ikke noe tak Trondheim kommune

Tarifflønn på tilsvarende nivå som kommunale barnehager Vilkår som private barnehager må oppfylle for å få kommunalt tilskudd, fra 2006 (1 av 3) Tarifflønn på tilsvarende nivå som kommunale barnehager Pensjonsordning på tilsvarende nivå som kommunale barnehager Leke- og oppholdsareal min 4 m2/5,3 m2 Ulykkesforsikring Vikarordning i familiebarnehager Brukerundersøkelser hvert annet år PC med internett og stabil e-postadresse Trondheim kommune

Følgende opplysninger skal framgå av barnehagens vedtekter: Vilkår som private barnehager må oppfylle for å få kommunalt tilskudd, fra 2006 (2 av 3) Følgende opplysninger skal framgå av barnehagens vedtekter: Opptaksperiode, oppsigelsesfrist og vilkår for oppsigelse Kontraktsvilkår om depositum eller forskuddsbetaling Barnehagens leke- og oppholdsareal Barnehagens ulykkesforsikring Vikarordning (gjelder familiebarnehager) Trondheim kommune

Vilkår som ble vurdert i 2006, men ikke foreslått (3 av 3) Bemanningstetthet og kompetanse Årsak: Kommunale barnehager avgjør selv bemanningstettheten og kompetansen innenfor barnehagelovens krav (pedagogtetthet og ”tilstrekkelig” bemanning) Full utnyttelse av godkjent leke- og oppholdsareal Årsak: Private barnehager får ikke 100 % tilskudd til lokaler tilsvarende kommunale barnehager, samt vi hadde ikke oppdatert oversikt over LOA i private barnehager (dette har vi nå) Trondheim kommune

Kommunal finansiering av private barnehager fra 2011 – ny nasjonal forskrift Nyttig med åpenhet og dialog mellom Kunnskapsdepartementet og storbyene høsten 2009 – ga kunnskap om hvilken retning KD jobber og mulighet for påvirkning av forskriften før høringsdokumentet ferdigstilles Høringsdokumentet forsinket i forhold til opprinnelig plan (mars 2010) - gir knappere med tid for kommunene til å tilpasse seg Trondheim kommune

Kommunal finansiering av private barnehager fra 2011 – hva gjør Trondheim kommune? (1 av 2) 1. Videreutvikle dagens tilskuddsmodeller for kommunal finansiering av ordinære private barnehager og private familiebarnehager med basis i egne erfaringer og tilpasset ny nasjonal forskrift 2. Utvikle samarbeidsavtaler med ordinære private barnehager og private familiebarnehager Trondheim kommune

Arbeidet prosjektorganisert – oppstart etter påske Kommunal finansiering av private barnehager fra 2011 – hva gjør Trondheim kommune? (2 av 2) Arbeidet prosjektorganisert – oppstart etter påske Prosjektgruppe med intern kompetanse innenfor pedagogikk, økonomi, administrasjon/ledelse og jus Referansegruppe (1) med eiere av ordinære private barnehager + PBL Referansegruppe (2) med eiere av private familiebarnehager Støttet med 400 000 kr i skjønnsmidler fra FM i Sør-Trøndelag - modellen skal ha nytteverdi for andre kommuner i ST – utvidet dokumentasjonsplikt Politisk behandling av tilskuddsmodeller og samarbeidsavtaler i november/desember 2010 Trondheim kommune

Hvilke erfaringer har vi gjort? Videreutvikle dagens tilskuddsmodell for kommunal finansiering av ordinære private barnehager Trondheim har et godt utgangspunkt med eksisterende tilskuddsmodell og tilhørende vilkår utprøvd i fire år Hvilke erfaringer har vi gjort? Hva er de viktigste problemstillingene slik vi ser det? Trondheim kommune

Hvilke erfaringer har vi gjort? Generell erfaring: Få individuelle klager – private barnehager stort sett fornøyde PBL aktiv med krav på vegne av medlemsbarnehagene om dokumentasjon i henhold til statens regnearkmodell Trondheim kommune

Videreutvikle dagens tilskuddsmodell for private barnehager Mål: Videreutvikle dagens tilskuddsmodell til private barnehager tilpasset ny, nasjonal forskrift, som ivaretar kravene til likeverdig behandling, som er enkel å forstå og som krever minst mulig administrasjon Trondheim kommune

Modell for driftstilskudd Videre utvikling av ny tilskuddsmodell for private ordinære barnehager – noen erfaringer og problemstillinger (1 av 2) Modell for driftstilskudd utgangspunkt i gjennomsnittlig tilskudd pr plass i kommunale barnehager Særskilte tilskudd for spesielle driftsformer (?), jfr friluftsbarnehager Særskilte tilskudd for spesielle brukergrupper (?), jfr studentbarnehager Modell for administrasjonstilskudd utgangspunkt i dagens modell for administrasjonstilskudd (?) Trondheim kommune

Tilskudd til lokaler etter individuell vurdering Videre utvikling av ny tilskuddsmodell for private ordinære barnehager – noen erfaringer og problemstillinger (2 av 2) Tilskudd til lokaler etter individuell vurdering I dag store variasjoner i hva den enkelte barnehage får - treffer behovene – uten å overkompensere I dag ikke ”tak” på tilskudd til private barnehager, men de får i snitt mindre tilskudd enn kommunen bruker på egne barnehager (f 221) – skyldes at kommunen har høye kapitalkostnader- nybygging har alt vesentlig skjedd i kommunal regi Dagens modell administrativt krevende Dagens modell kostnadsdrivende over tid Hvordan forenkle modellen og samtidig treffe behovene? Trondheim kommune

Utvikle samarbeidsavtaler mellom Trondheim kommune og private ordinære barnehager Mål: Utvikle mal for samarbeidsavtaler mellom Trondheim kommune og private ordinære barnehager med gjensidige krav og forpliktelser knyttet til drift, kvalitet og økonomi Trondheim kommune

Erfaringer med dagens vilkår for kommunalt tilskudd til private barnehager i Trondheim Har praktisert krav om tarifflønn på tilsvarende nivå som kommunen, men ikke krav om full tariffavtale i private barnehager Har ikke greid å definere hva som er god nok pensjonsordning i private barnehager for at ordningen skal være likeverdig med kommunal pensjonsordning Full utnyttelse av godkjent leke- og oppholds-areal er av økonomiske grunner like viktig som å sikre et minimum leke- og oppholdsareal av kvalitetsmessige grunner Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (1 av 7) Generelle problemstillinger: På hvilke områder og i hvilket omfang skal kommunen regulere private barnehagers drift og hva bør overlates til ”markedet”? Hvordan er forholdet mellom kostnader og nytte av å kontrollere at private barnehager overholder ulike krav fra kommunen knyttet til finansieringen? Hvordan utvikle samarbeidsavtaler som tar høyde for gradvis økning i nivået på finansiering fra kommunen til de private barnehagene? Er det aktuelt å utvikle samarbeidsavtaler med ”gradert” tilslutning og ”gradert” finansiering? Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (2 av 7) Opptak: Hvordan skal barn fra andre kommuner finansieres - avhenger av hvordan kostnadsnøkkelen for barnehage blir utformet i inntektssystemet Bør også private barnehager prioritere barn med lovfestet rett? Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (3 av 7) Likeverdige lønns- og arbeidsvilkår (1): Tariff: Skal eller bør private barnehager pålegges full tariffavtale med ansatte eller skal det kun være krav om tarifflønn? Store private barnehager og private barnehager medlem av interesseorganisasjon kan lettere inngå full tariffavtale enn små, frittstående barnehager Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (4 av 7) Likeverdige lønns- og arbeidsvilkår (2): Pensjon: Hvor langt kan kommunen gå i å regulere nivå og innretning på pensjonsordning? Nivå: Trondheim kommune gir tilskudd til private barnehager som kan finansiere 11,85% pensjonsinnskudd av lønn. Hvilket nivå kan kommunen kreve at private tilbyr ansatte? (lovens minimum er 2 %). Innretning: Ytelsesbasert (som i kommunene og medlemsbarnehagene i PBL) eller innskuddsbasert (som i de fleste private bedrifter) Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (5 av 7) Ytelsesbasert pensjon: Ansatte har rett til en definert pensjon (f eks 66% ). Bedriften bærer den økonomiske risikoen. Uforutsigbart for bedriften. Forutsigbart for den ansatte. Innskuddsbasert pensjon: Bedriften og/eller ansatte betaler inn et årlig beløp (lovens minimum 2%). Endelig pensjon bestemmes av avkastningen. Forutsigbart for bedriften. Uforutsigbart for den ansatte. Hvilken ordning som er best for den enkelte ansatte avhenger av flere faktorer Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (6 av 7) Areal: Skal full utnyttelse av godkjent leke- og oppholdsareal på linje med de kommunale barnehagene knyttes til finansieringen av de private barnehagene? Ved individuell vurdering av tilskudd til lokaler – hvordan sette grensene for hvilken kvalitet kommunen skal finansiere? Trondheim kommune

Noen problemstillinger når det skal inngås samarbeidsavtaler (7 av 7) Sikre offentlige midler: Dersom private barnehager legges ned, selges eller overtas av kommunen er det rimelig at kommunen får tilbake sin andel av oppbygde verdier som er finansiert av kommunen Gjelder kommuner som gir 100 % utgiftsdekning Antakelse: Behovet for 100% utgiftsdekning fra kommunene til private barnehager vil øke ved streng regulering av inntektene (makspris på foreldrebetaling) og utgiftene (dersom kommunene gis adgang til å sette strenge vilkår om tariff/pensjon mm) Trondheim kommune

Vi utfordrer KS! Mange problemstillinger knyttet til innhold i samarbeidsavtaler er felles for mange kommuner Det bør derfor lages en mal for samarbeidsavtaler mellom kommunene og de private barnehagene med krav og forpliktelser tilpasset ny, nasjonal forskrift om likeverdig behandling Vi utfordrer KS til å utvikle en ny mal for samarbeidsavtale - i samarbeid med kommunene og PBL Trondheim kommune