Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Fonologi.
I.
15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Bokanmeldelser..
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Nettsamfunnsvaner i Norge
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Autopilot av Martin Nygaard
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Skriftspråk og talemål
Skattejakt-samling på torsdag
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Se Verden – Se Livet.
Johannes 21,11-19.
Fellesskap med Gud.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
Og.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Argumenterende tekster
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Fortelling Novelle Roman
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Introduksjon til øving 3
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Vanlege nynorskfeil.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Litterære samtaler i barnehagen - hvorfor er det så viktig?
Problemløsning.
/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Tema, kilder, kildekritikk, lenker…
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kilde-/litteraturliste
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste

Vanlige henvendelser/kommentarer - Eg har lyst te å skrive noe om pinlige sjukdommer, men eg vet ikkje kordan eg skal gjøre det... - Eg har lyst til å skrive noe om retorikk, kan du hjelpe meg? - Ååå... (puster tungt ut) må eg lese alt det, eg har jo bare lest ei bok i hele mitt liv... - Du? – Ja ? Eg ska ha sånn oppgave i norsk (jenta kaster håret til sida)... - Fordypningsoppgaven du tenker på? – Ja. – Har du funnet et emne eller tema du vil fordype deg i? Eleven stirrer tomt ut i lufta, før han sier: – Ka kan det være då? Eg skjønnar ikkje ein skit av fordypningsoppgaven i norsk, kan du hjelpe meg?

Den skumle problemstillingen.... er ikke skummelt i det hele tatt Hva er det for noe?: Spørsmål/ påstand/ hypotese man ønsker å finne svar på. – Ulike lenker: k k – –

Mulige løsninger Litterære tilnærminger: Forfatterstudium, sjangerstudium, epokestudium og emnestudium. Språklige tilnærminger: Dialekter, Steds- /personnavn, språkhistorie og språksosiologi.

Referering/ Litteraturliste Dere skal anvende referansestilen Chicago A. Dette er en fotnotestil og den vanligste innenfor humaniora: referanser/referansestiler/chicago-16-a/ referanser/referansestiler/chicago-16-a/ Hvordan referere? referanser/hvordan-referere/ referanser/hvordan-referere/ Eksempeloppgave: