27.03.2015 s. 1 Prosjektet En bedre skole for elevene våre Fylkesmøte i KS 19.10.2010 Foto: Bjarne Eriksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Ressursskoler i sørsamisk område
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Melding til Stortinget…
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Ungdomstrinn i utvikling
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Undervisningssektoren 2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Rådgivernettverket Karrieresenterets rolle i arbeidet mot skolene Samarbeidsavtalen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagforbundet Vest-Agder
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

s. 1 Prosjektet En bedre skole for elevene våre Fylkesmøte i KS Foto: Bjarne Eriksen

s. 2 Bakgrunn for prosjektet – nasjonale føringer Stortingsmelding nr. 31 ( ) Kvalitet i skolen Mål: Barn og unge skal fullføre grunnopplæringen samtidig som læringsutbyttet og det faglige nivået øker Innsatsområder: - Tidlig innsats - Kompetanseutvikling - Tette hull i Kunnskapsløftet - Støtte til bedre praksis - Tettere oppfølging

s. 3 Bakgrunn for prosjektet i Nordland Fylkestingssak 109/2008 Kvalitet i videregående opplæring – En bedre hverdag for elevene våre omhandlet Stortingsmelding nr. 31 og foreslo følgende tiltak: - Det iverksettes et 3-årig prosjekt i videregående opplæring i Nordland - En bred prosess der mange parter ble invitert til å bidra for å komme fram til slagkraftige strategier og tiltak - Prosjektet legger opp til en utstrakt erfarings- og kompetanseutveksling mellom skolene – særlig tiltak mot frafall Detaljene i prosjektets organisering og innhold ble vedtatt i FR- sak 018/2009 Prosjekt – En bedre skole for elevene våre

s. 4 Utviklingsmål for videregående opplæring i Nordland, FT-sak 8/2007 Å bedre gjennomføring og redusere frafall slik at Nordland kommer opp på landsgjennomsnittet innen 2012 Det faglige nivået hos elevene i videregående opplæring i Nordland skal være minst like bra som landsgjennomsnittet innen 2012

s. 5 En bedre skole for elevene våre Et prosjekt i videregående opplæring i Nordland fra Målgruppe: yrkesfaglige utdanningsprogram, særlig vg1 – der problemet med frafall er størst Alle skoler er med i prosjektet Skolene søker om støtte til utviklingstiltak hvert år Ulike tiltak får støtte ved skolene En hovedprosjektleder og to regionale prosjektledere følger opp skolene

s. 6 Overgangen grunnskole – videregående skole 13 – årig skoleløp Elever som skrives ut fra grunnskolen har rett til videregående opplæring Grunnskolen legger et viktig grunnlag for videregående opplæring

s. 7 Eksempler på viktige samarbeidsområder Karriereveiledning regionale planer rådgivernettverk faget utdanningsvalg i grunnskolen -Informasjonsflyt om eleven ved overgangen -Elever med stort fravær og uten vurdering i fag

s. 8 Forts. samarbeidsområder Fellesfag – eksempler: -Vest-Lofoten videregående skole har 1. prosjektåret samarbeidet med grunnskolen om felles lokale læreplaner i matematikk og kroppsøving -Sommerskole ved Polarsirkelen videregående skole for elever som har avsluttet grunnskolen og skal begynne på VG1 -Felles etterutdanningskurs med fokus på vurdering, metodikk

s. 9 Forts. samarbeidsområder Tiltaksplan for minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Nordland , FT-sak 32/2010 eksempel på samarbeid i grunnopplæringen: Overgangsplan for minoritetsspråklige og møter med foresatte i Rana Prosjektet En bedre skole for elevene våre har mange tiltak knyttet til tidlig innsats - startsamtaler, kartleggingsprøver m.m.

s. 10 Gruppering av skolenes tiltak 1.Tett oppfølging av elevene 2.Tiltak knyttet til fellesfagene 3.Utvidet lærings- og miljøtilbud 4.Samarbeid med grunnskolen 5.Kompetanseheving rettet mot elever, lærere og foresatte

s. 11 Tiltaksområde 1: Tett oppfølging av elevene Brua – akuttmottak/alternativt opplæringstiltak for elever med faglige behov, atferdsproblemer, stort fravær Tettere oppfølging av elever med stort fravær Styrking av kontaktlærerressurs (faglig og sosialpedagogisk oppfølging)

s. 12 Tiltaksområde 2: Tiltak knyttet til fellesfagene Gjennomføring og oppfølging av startsamtaler og kartleggingsprøver (intensiv opplæring/kurspakker, økt lærerressurs, tilpasset opplæring) Eksamenskurs, ”berg 2’ern”, leksehjelp, sommerskole Styrking i kroppsøving, matematikk og naturfag og i norsk for minoritetsspråklige elever Praksisretting av fellesfagene

s. 13 Tiltaksområde 3: Utvidet lærings- og miljøtilbud Åpen skole på kveldstid (åpen gymsal, aktivitetsrom, styrketreningsrom, åpent verksted) Leksekafé, organisert leksehjelp knyttet til Åpen skole Miljøtjeneste for tett oppfølging av elevene i og etter skoletid, ungdomsveileder

s. 14 Tiltaksområde 4: Samarbeid med grunnskolen Samarbeid mellom lærere i grunnskolen og videregående opplæring – felles kompetanseheving (lokalt og på fylkesnivå), faglige nettverk Samarbeid om overgangen mellom grunnskole og videregående skole – rådgivere og lærere i begge skoleslag Samarbeid om faget Utdanningsvalg i grunnskolen

s. 15 Tiltaksområde 5: Kompetanseheving rettet mot elever, lærere og foresatte Utvidet skolestartpakke med eksterne forelesere og intern opplæring (lette overgangen mellom de to skoleslagene) Kompetanseheving av kontaktlærere, fellesfaglærere, lærere for minoritetsspråklige: læreren som klasseleder, kollegabasert veiledning, samarbeidslæring, underveisvurdering Bruk av iskole.net opp mot foresatte (kurs, brukerveiledning)

s. 16 Følgeforskning: Læringslabens oppdrag 1.Utvikle system for innhenting og analyse av informasjon fra skolene 2.Utvikle system for å dokumentere utvikling på skolene 3.Veiledning og faglig oppfølging overfor skolene og prosjektledelsen

s. 17 Læringslaben: Fokus skoleåret 2010/2011 Finne fram til skoler/avdelinger som har klart å redusere frafallet og/eller økt læringsutbyttet

s. 18 Læringslaben: Følgende spørsmål stilles Hvilke tiltak har disse skolene/avdelingene gjennomført? Hvilken progresjon har de når det gjelder arbeidet med tiltakene? Ser vi noen mønster på tvers av skoler/avdelinger med hensyn til hvilke typer tiltak de har satt i verk? Ser vi noen mønster på tvers av skoler/avdelinger som ikke har hatt resultatforbedringer med hensyn til hvilke typer tiltak de har satt i verk?

s. 19 Oppfølging av prosjektet En bedre skole Prosjektmøter – prosjektlederne besøker skolene 2 ganger årlig med tema: Hva skjer med tiltakene i prosjektet? Skolebesøk – fylkesutdanningssjefens årlige besøk ved skolene, der En bedre skole for elevene våre er et viktig tema Fylkesråd for utdanning besøker skolene – møter med skoleledelsen og med representanter for kommunen om viktige samarbeidsområder

s. 20 Lederopplæring Regionale ledersamlinger arrangeres i 3 regioner 1-2 ganger årlig Det settes i gang et 3-årig lederprogram for alle med personalansvar ved skolene, både pedagogiske og ikke- pedagogiske ledere Lederutviklingsprogrammet vil være praksisnært og foregå lokalt/regionalt

s. 21 Frafall i Nordland , og Tall for er ikke klare SkoleårAntall elever i videregående skole Sluttet etter dette skoleåret Sluttet i prosent (frafall) ,78 % ,92 % ,74 %

s. 22 Antall elever på yrkesfag i og Antall elever på yrkesfaglige utdanningsprogram Vg1 yrkesfag2358 elever2253 elever Vg2 yrkesfag1866 elever1913 elever

s. 23 Standpunktkarakterer i fellesfag på yrkesfag Eksempler FellesfagKarakter 1 og ikke vurdert Karakter 1 og ikke vurdert Naturfag (vg1) Matematikk (vg1) Kroppsøving (vg2)

s. 24 Arbeid med å bedre statistikkgrunnlaget Behov for en omforent forståelse om statistikkgrunnlaget for gjennomføring og frafall i videregående opplæring Forslag til indikatorsett fra en prosjektgruppe i KD er ute til drøfting Indikatorene kan legges til grunn for fylkeskommunens fastsettelse av målsettinger og brukes i dialogen med statlige utdanningsmyndigheter om måloppnåelse når det gjelder gjennomføring og frafall

s. 25 Forslag til indikatorsett I Forslag fra en prosjektgruppe i Kunnskapsdepartementet: 1. Gjennomføring – en elevgruppes oppnådde kompetanse innenfor en angitt tidsperiode. Informerer om effektivitet i systemet. 2. Overganger – viser den fortløpende progresjonen i videregående opplæring - hvor elever som var i videregående opplæring på høsten et år, befinner seg på samme tidspunkt neste år - sluttet i løpet av skoleåret - bestått – viser hvor mange som har bestått et kurstrinn

s. 26 Forslag til indikatorsett II 3. Frafall på relativt varig basis - viser andelen personer som er utenfor utdanning på relativt varig basis - gir informasjon om hvor stor andel av elevgruppen som tilhører en særlig utsatt gruppe sosialt og økonomisk Definisjon: de som er registrert i utdanning ett år, men som ikke har fullført eller deltatt i utdanning de neste to årene, regnes som frafall Indikatorer på gjennomføring, overganger og frafall supplerer hverandre