HOLDNINGER OG HANDLINGER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Ungdomstrinnet VBK.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Trenerrollen og motivasjon
KLASSELEDELSE.
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Lørenskog Idrettsforening
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
Dialektisk relasjonsteori
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Barns læring, voksnes ansvar!
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Kvalitetsklubb – NFF regi
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
G LEDEN VED Å VÆRE KLUBB-LEDER AFK-høstmøte 05. november 2012 Quality Airport hotell, Gardermoen Trond ”Kurte” Andreassen Hovedleder i Rolvsøy IF.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
TLF: –
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

HOLDNINGER OG HANDLINGER Holdning (Ho): Det vi har meninger, oppfatninger og «innstillinger» om Handlinger (Ha): Det vi faktisk gjør

EKSEMPLER PÅ Ho og Ha Ho: Være rettferdig Ha: Behandler alle likt Ho: Ballbesittelse Ha: Spiller langt Ho: Alle skal spille Ha: Topper laget Ho: Gi feedback til alle Ha: Gir mest feedback til de man forventer mest av

VERDIER Tolking av verdi: Forhold som er viktige for at vi kan ha gode mellommenneskelige fellesskap, som vi ønsker å bygge vår virksomhet på og som gir virksomheten kvalitet og mening

VERDIARBEID ER VIKTIG FORDI: Verdiarbeid kvalitets sikrer relasjoner Gir fellesskapsfølelser Gjør oss beslutningsdyktige Skaper lojalitet Forplikter Skaper forutsigbarhet Er motivasjonsfremmende

OPPGAVE Hva er idrettens verdigrunnlag?

IDRETTENS FELLESSKAPSVERDIER Kjerneverdier Glede Fellesskap Helse Ærlighet TOPPIDRETT Glede ved prestasjoner og underholdning Fellesskap i innsats for å nå mål Helse ved minimalisert skaderisiko Ærlighet ved fair play KONKURRANSE-IDRETT Glede gjennom spenning og konkurranse Felleskap i samarbeid mot konkurranse Helse gjennom sunne vaner Ærlighet ved fair play og «amatørånd» BREDDEIDRETT Glede gjennom utfoldelse Fellesskap i åpent sosialt samvær Helse i form av forebyggende aktivitet Ærlighet gjennom respekt for andre BARNE- OG UNGDOMSIDRETT Glede gjennom lek og mestring Fellesskap gjennom sosial trening Helse ved etablering av sunne vaner Ærlighet gjennom oppdragelse

DOBBELT KOMMUNIKASJON Sier noe, men uttrykker noe helt annet med kroppsspråk, ord eller handlinger

TRENERFILOSOFI er å ha en gjennomtenkt plattform for hvordan treneren ønsker å fremstå er det verdigrunnlaget treneren baserer sin trenervirksomhet på, det som treneren tror er riktig væremåte for han/henne. er verdibasert er ingen statisk tilstand, men er dynamisk/foranderlig.

HVILKE REFLEKSJONER BØR TRENEREN STILLE OMKRING SIN TRENERFILOSOFI? Hvordan fungere treneradferden min? Hvordan reagerer medarbeiderne på treneradferden min? Er jeg endringsdyktig, nysgjerrig, kunnskapssøkende …. Best alene eller best sammen med andre?

EN TRENER MED EN «GJENNOMTENKT PLATTFORM» KVALITETSSIKRER: Motivasjonsklimaet/det sosiale miljøet Stimulerer grunnleggende psykososiale faktorer Fremmer motivasjon Bidrar til utvikling av engasjement, glede, trivsel og prestasjonsutvikling

OPPGAVE Skriv ned det viktigste i din personlige trenerfilosofi (som du også vil at dine medtrenere og utøvere bør stå for)

OPPGAVE Din personlige trenerfilosofi har du beskrevet tidligere. Er det noe i din beskrivelse som samsvarer med det å skape et positivt motivasjonsklima/sosialt miljø?

BESTE FORUTSETNINGER FOR LÆRING: Aksept Respekt Tillit Trygghet Trivsel Anerkjennelse Tilhørighet Fornøyd Motivert TØR Mestrer Selvtillit Selvtillit

MILJØ Menneske i sentrum Behov dekkes Alle bidrar Som utfordrer Som er støttende når det «blåser»

MOTIVASJONSKLIMA Samhandlingsevne (samarbeid) Læring – mestring – utvikling Gode pedagogiske ferdigheter Ta andres perspektiv Aktiviteter som gir mening Godt humør Evalueringer og refleksjoner over utført arbeid Læringssituasjon-Miljø Positivt motivasjonsklima UTFORDRER, er ingen VARMESTUE

GRUNNLEGGENDE PSYKOLOGISKE FAKTORER Medbestemmelse – selvbestemmelse – bli hørt – bli lyttet til Tilhørighet – anerkjennelse – likeverdighet – omsorg – noen bryr seg/empati Lykkes – mestre - prestasjonsutvikling

OPPGAVE Er det noe ved deg som person som kan være en begrensing når du skal skape et motiverende miljø? Er det noe ved gruppen du trener eller klubben som kan begrense dine muligheter til å skape et motiverende miljø?

Det som får oss til å handle - hva vi velger å gjøre. MOTIVASJON Det som får oss til å handle - hva vi velger å gjøre. Graden / styrke og kvalitet av motivasjon Indre - og ytre motivasjon Det er ingen motsetningsforhold mellom grad og kvalitet Ytre motivasjon er bare verdifull dersom den over tid fører til indre motivasjon.

MOTIVASJONSKLIMA Samhandlingsevne Autoritet med autonomi Læring – mestring – utvikling Gode pedagogiske ferdigheter Ta andres perspektiv Aktiviteter som gir mening Godt humør Evalueringer og refleksjoner over utført arbeid Positivt motivasjonsklima UTFORDRER, er ingen VARMESTUE

HVA PÅVIRKER MOTIVASJON? MILJØ - MESTRING - FEEDBACK - UTFORDRING - AKTIVITETER - MÅL – VERDIGRUNNLAG MOTIVASJON KAN ENDRES MOTIVASJONSKLIMA

FEEDBACK Påstand: feedback er verdens beste verktøy for å dekke grunnleggende behov. Feedback er å bry seg, vise interesse, å rette fokus mot holdninger og handlinger. Feedback er en ferdighet som kan læres og utvikles. Feedback er det vi gjør mest av. Feedback er å formidle det en ser eller ønsker å se og å ta imot det andre ser.

Feedback Konkret Nært i tid Gjenta Forståelig Entydig Akseptabel Forutsigbar Direkte til mottaker Bygge på det vi gjør Omfatte det vi kan gjøre noe med Unngå å utsette feedback Kan vi be om feedback? Selvfølgelig kan vi det!!!!!!!

OPPGAVE Hva skal til for at du blir en mer motiverende trener?