Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år Youth For Understanding - siden 1951 Infomøte.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Lån og stipend til utdanning i utlandet
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Informasjon fra Lånekassen v/ seniorrådgiver Torleif Einarsen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Internasjonalisering ved NHH Jan I. Haaland Rektor, NHH NOKUT-konferansen 21. april 2010.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Stipendiaters rettigheter
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Informasjon fra Lånekassen v/ rådgivere Ann-Mari Bønæs og Sissel Skymoen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
LUB og nasjonale planer
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Utfordringer knyttet til feltarbeid Ragnhild Muriaas Stipendiat, Institutt for sammenliknende politikk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Samarbeid mellom institusjoner
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Avdeling for studieadministrasjon
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Mobilitet og samarbeidsavtaler på ph.d.-nivået FFF, 22. oktober 2014

Ph.d.-mobilitet på UiO 69% har vært i utlandet – men 2/3 har bare vært på kortere konferanser Av 1093 ph.d.-reiser (minst én overnatting) i 2013, var 25 på 3 mnd. eller mer. 456 reiser varte i opptil 5 dager. Årsaker til å bli hjemme først og fremst familie, tidspress og manglende finansiering, men også: Manglende internasjonalt nettverk (30%) Manglende tilrettelegging (26%) Manglende støtte fra veileder/forskningsgruppe (18%) «Ikke nødvendig for min forskning» (34%) «De beste og mest relevante forskningsmiljøene er i Norge» (16%) Kan fellesgrader og ”cotuteller” få flere til å søke seg ut?

«Joint degrees and cotutelle» Hva er et doktorgradsprogram? Og hvilke regler må vi forholde oss til? Felles program og felles grad? MSCAs krav til EJD: “leading to the delivery of joint, double or multiple doctoral degrees […] joint governance structure with joint admission, selection, supervision, monitoring and assessment procedures”…

Strukturelle utfordringer Ph.d.-utdanningen er mindre harmonisert i Europa enn BA og MA Finansieringsmuligheter har ofte politiske mål Uavklarte nasjonale føringer Lite/sen involvering av administrasjon Konsekvens av opplevd (reell?) over-byråkratisering? Mange og ofte uklare henvendelser Begrepsforvirring

Begrepsvarianter Joint Degree/Diploma Double Programme Dual Supervision Multiple Placement Cotutelle…?

«Cotutelle» er en slags samveiledningsavtale som kan ha… Felles opptak Felles krav til gjennomføring Felles krav til avhandling Felles regler om bedømmelseskomité Felles regler for doktorgradsprøve Felles diplom Om noe av dette skal inngå, må institusjonell avtale på plass.

Sentrale elementer i ph.d.-utdanningen Vilkår for opptak (forskriftsfestet) Forskning (5/6) Veiledning og annen opplæring Opplæringsdel (1/6) Forskriftsfestede krav til opplæringsdel Annen organisert opplæring Avhandling Forskriftsfestede krav, også til bedømmelseskomité Forskriftsfestede krav til offentliggjøring Doktorgradsprøve (forskriftsfestet) Prøveforelesning Åpen disputas Tildeling av grad

Inkluderer avhandling, bedømmelse, doktorgradsprøver og kreering Program: Inkluderer opptakskrav, avtale, midtveisevaluering, kvalitetssikring Utdanning: Forskning/ veiledning og kurs

Praktiske utfordringer ved utdannings- og gradssamarbeid Status (ansatt eller student) kan ha påvirkning på rettigheter Finansiering av utdanningen (lønn, stipend og/eller skolepenger) Dette er viktige elementer å ha med seg inn i planleggingen, men ikke nødvendigvis avgjørende for program og grad.

Sjekkliste for gradssamarbeid Er dette bryet verd? Faglig merverdi? Hvor mange kandidater vil få glede av innsatsen? Hva kreves av ressurser? Har vi administrativ kompetanse? Har vi lov?

Juridiske begrensninger Fra UHRs veiledende forskrift: § 24.3 Krav ved fellesgrader og cotutelle Kvalifikasjonskrav for opptak, krav om at avhandlingen skal være offentlig tilgjengelig, krav om offentlig disputas med en habil bedømmelseskomité kan ikke fravikes. Må noe av dette diskuteres på nytt? (Og hva vil NOKUT si?)

Til diskusjon Bør fellesgrad være enklere enn i dag, eller bør vi heller forsøke å fremme andre samarbeidsformer? Kan vi gi fellesgrad med «primary institution rules» dersom det er med en institusjon vi med glede ansetter postdoc’er fra? Hvem skal bestemme hvilke institusjoner som er bra nok? Hva vil fagmiljøene egentlig ha? Hvordan kan vi sikre registreringer og oversikter? Og hvordan skal vi få på plass raskere saksbehandling?

Lenker Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning (Lovdata) Forskrift om studentsamskipnader (Lovdata) UiOs retningslinjer for inngåelse av samveiledningsavtaler (under revidering) UiOs prinsipper for arbeid med fellesgrader Marie Skłodowska-Curie Actions - ITN UHRs veiledende ph.d.-forskrift