”Tilsynssaker fra Statens helsetilsyns ståsted”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Tema for presentasjonen.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Retningslinje- og implementeringsarbeid
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
- roller og forventinger
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Norsk Audiografforening 6. november 2009
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
eksempler på HMS-faktorer:
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Tilsynsmyndighetens rolle
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Informasjonsmøte 17. januar 2014
MEDIKAMENTHÅNDTERING I HJEMMETJENESTEN
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Heidi Merete Rudi, ass direktør Statens helsetilsyn
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
INTRO.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tilsynssaker - fra Legeforeningens ståsted Side 1.
Om oppfølging av leger i Norge med rus – sanksjoner/behandlingsapparat Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Årssamling for avdelingsrådgivere.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Tilsyn, innsyn og vidsyn - hva skal til for å sikre gode og trygge tjenester? Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Kvalitetskonferansen 2015.
Fremtidens spesialsykepleiere
Kvalitet, risiko og avvik
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Juristsamling - Ålesund
Utskrift av presentasjonen:

”Tilsynssaker fra Statens helsetilsyns ståsted” Årssamling for avdelingsrådgivere og støttekolleger Soria Moria - 9. januar 2014 Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn

”Fortiden er fremtidens utsiktspunkt.” Eliezer (Elie) Wiesel

Statlige virkemidler Lover og forskrifter Finansiering Organisering Utdanning Råd/veiledning HOD Helse Nord RHF Helse Midt-Norge RHF Helse Vest RHF Helse Sør-Øst RHF

Verdimessige utfordringer? Mellom den normrasjonelle tilnærmingen (juridisk tilnærming) og den formålsrasjonelle tilnærmingen (medisinsk tilnærming) Lover og forskrifter = samfunnets krav til tjenestene på vegne av brukerne

Verdimessige utfordringer? Fritt etter prof. Ole Berg ”Tar du kvalitetsargumentet fra helsearbeidere tar du dyden fra dem.”

En pedagogiske utfordring forts. Kunnskap om regelverket – en integrert del av fagkunnskapen? innholdet i grunn- og videreutdanninger treparts-samarbeidet (ledelse-ansatte-myndigheter)

Innholdet i internkontrollen Oppgaver og mål for virksomheten og utviklingsarbeidet Ansvars- og oppgavefordeling Tilgang til lover og forskrifter Nødvendige kunnskaper og ferdigheter, utnytting av medarbeidernes erfaringer Erfaringer fra pasientar og pårørende Oversikt over områder med fare for svikt Prosedyrer, inkludert korrigering av avvik Systematisk gjennomgang av internkontroll

”Morderiske krav – anorektisk støtte.” Ukjent – om forventninger fra overordnet ”Morderiske krav – anorektisk støtte.”

God praksis og forsvarlig virksomhet Forsvarlig praksis Uforsvarlig virksomhet

God praksis og forsvarlig virksomhet Fag kompetanse Organisering Prosedyrer/ fremgangsmåter Beredskap/ nødprosedyrer Prosedyrer/ fremgangsmåter Overvåking/ feilvarsling Utstyr og materialer Bemanning

Risikoanalysen skal vise dette Ledelsen og de ansatte må vite hvor det er risiko og svake punkter.

Faglig forsvarlighet Vi forventer en proaktiv holdning – ikke vente på tilsynet. Fremtiden vil fordre risiko- /sikkerhetstenkning – menneske – teknologi – organisasjon (MTO)

Reaksjoner fra Statens helsetilsyn mot leger 2008–2012 Advarsel Tap av autorisasjon eller lisens Tap av rekvireringsrett Begrenset autorisasjon Tap av spesialist-godkjenning 2008 47 20 8 1 2009 64 28 3 5 2 2010 53 27 10 2011 59 24 2012 69 29 Sum 292 128 37 4

”Språk og pasient – om språkkrav og kvalitet i helsetjenesten” Kommunikasjonsteoretiske nivåer: Klisjenivået Begivenheter/andre personer Egne meninger Egne følelser Nærhet

”Språk og pasient – om språkkrav og kvalitet i helsetjenesten” Hva vet vi om språk og kvalitet? 107 saker (pasientkontakter) vurdert (2000-2002) overvekt av mannlige leger og overvekt av leger med fremmedspråklig bakgrunn som pådro seg reaksjoner for uforsvarlig virksomhet Publisert i TDnlf 2006 – Bratland/Hunskår

”Språk og pasient – om språkkrav og kvalitet i helsetjenesten” Hva vet vi om språk og kvalitet? en studie av tilsynssaker viste at nær halvparten hendelsene som burde vært unngått, knyttet seg til leger med fremmedspråklig bakgrunn behandlingsfeilene relaterte seg til manglende erkjennelse av alvoret i situasjonen vurdert til å kunne være forårsaket av begrenset norskkulturell og lokal kompetanse Publisert i Helsetilsynets rapport 7/2009

”Språk og pasient – om språkkrav og kvalitet i helsetjenesten” Hva vet vi om språk og kvalitet? språkforståelse og kulturell bakgrunn påvirker risikoen for feil andre forhold som kan ha kommunikasjonsmessig betydning – kroppsspråk, slang og mer subtile språkuttrykk språklig regresjon i haste-/tilspissende situasjoner etnosentrisme – man opplever sin egen kulturelle bakgrunn som overlegen i forhold til andres bakgrunn Publisert i Helsetilsynets rapport 7/2009

”Suksess har mange fedre, fiasko er et hittebarn” Morgenbladet 14. - 20. september 2012 ”Suksess har mange fedre, fiasko er et hittebarn”

Er åpenhet ”farlig”? Meldinger til tilsynsmyndigheten (etter tidligere §3.3 i spes.tj.loven) 9268 meldinger i perioden 1.7.2002-30.6.2007 443 (4.7%) ble til tilsynssaker 19 (2 promille) endte i administrative sanksjoner mot helsepersonell (flertallet ble gitt til leger: 12 fikk advarsel, en mistet spesialistgodkjenning) Olav Molven, Tidskr Nor Legeforen nr. 3, 2010; 130: 266-9

Kan sjefen gjøre en forskjell? Ja, hvis sjefen er dedikert og bevisst nysgjerrig og systematisk målorientert og evaluerende kunnskapsbevisst og lærende Og er tett på egen virksomhet – hver dag!

Om poenget er å lære av erfaringer…… ……er det rimelig å legge til grunn at det skjer best når erfaringsformidlingen/granskingen: Kommer nær hendelsen i tid og sted Sikrer aktiv deltaking fra de involverte Presenterer en god framstilling (les: fortelling) av hendelsesforløpet og årsakssammenhengen; som relevante personer kan forstå og kjenne seg igjen i Være åpen for undring der man ikke er sikker Åpner for spørsmål utenfra (les: høring)

Om poenget er å lære av erfaringer…… ”Pasienter har enorm toleranse for feil – åpenhet i forkant og ærlighet i ettertid er forutsetningen.” Helse- og omsorgsminister Bent Høie, 12.11.13

Erfaringer fra tilsyn Læring i organisasjonen kulturbygging – hvilken ”kultur” er rådende (”vi er best”/ frykt/ydmykhet) lederansvar åpenhet

Erfaringer fra tilsyn Kommunikasjon mellom personell mellom enheter

Erfaringer fra tilsyn Kompetanse rett kompetanse og til rett tid tilstrekkelig kompetanse initialt i vurderingsforløp (”du ser det du vet”)

”…men størst blant dem er kompetansen.” Fritt etter Paulus første brev til Kor. 13,13 (Det nye testamentet) ”…men størst blant dem er kompetansen.”

Kung-fu-tse skal ha sagt at mennesket kan handle klokt på tre måter: - ved ettertanke, det er det edleste - ved å etterape, det er det letteste - ved erfaring, det er det bitreste