BUP sin rolle i skolefraværsproblematikk med særlig fokus på psykisk helse Psykologspesialist Margrethe Reigstad Aase.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Psykiske utfordringer ved MS
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Helse og sykdomsbegrepet
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
De vi ikke ser... Fastlegen og barn av psykisk syke og rusmisbrukere
Å lykkes eller være lykkelig?
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Et økende problem i skolen?
Buskerudregionens incestsenter
Konsultasjonsteam for skolevegring
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Dette er Raskere tilbake
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Mestring og forebygging av depresjon
Mulige mestringsfaktorer :
I dag snakker vi om psykiske problem:
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Barnevernets målsetting og oppgaver
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Unge som begår seksuelle overgrep
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Ambulant team for barn og ungdom
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Introduksjonsdag for nyansatte
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Psykisk helse -Psykososialt team
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

BUP sin rolle i skolefraværsproblematikk med særlig fokus på psykisk helse Psykologspesialist Margrethe Reigstad Aase

Ulike betegnelser Skolevegring Skolefobi Skulking Foreldremotivert tilbakeholdelse fra skolen (Kilde: skolevegringstiltaket ved SSBU)

Bekymringsfullt skolefravær Fravær fra undervisningen og det sosiale fellesskapet i skolen, gyldig eller ugyldig, av et omfang/en hyppighet som medfører bekymring knyttet til elevens faglige utvikling, samt elevens sosiale tilhørighet og utvikling. Ingul, 2011

Noen definisjoner Vansker med å møte på skolen på grunn av emosjonelt ubehag (King & Bernstein, 2001) Vegring initiert av barnet mot å gå på skolen eller bli der hele skoledagen (Kearney & Silverman, 1996) Skolevegring vs. skoleskulk

Hva vet vi om skolevegring? Barna kjenner, som nevnt, emosjonelt ubehag ved å møte eller bli på skolen. Økning omkring overganger eller endringer Barneskole til ungdomskole, etter ferier, ved skilsmisse mellom foreldrene, flytting eller skolebytte f.eks

Hva vet vi forts… Likt fordelt mellom kjønn (Sundby, 2006). Mye tyder på at det oppstår jevnt fordelt over hele det evnemessige spekteret (King, 2000). Økende alder – oftere prediktivt for alvorligere symptomatologi (Sundby, 2006) Er et SYMPTOM – ingen lidelse

Forekomst 5-28 % av barn og ungdom viser til enhver tid et eller flere tegn på skolevegringsatferd (Kearney, 2001). 1 % av befolkningen. 5 % av barn og unge henvist til BUP (King et al., 2000). Inntil 28% vil sannsynligvis vise skolevegringsatferd på et tidspunkt i skolegangen. (Kearney& Bensaheb, 2006)

BUP Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk Barn og unge mellom 0- 18 år BUPs hovedoppgaver: å hjelpe barn fra 0-18 år og deres familier i form av utredning og behandling av psykiske lidelser.

Behandlerteam-poster Seksjonsleder KIDSA Merkantil Poliklinikk Familieteam Allmennpsyk.team Nevroteam Sped/småbarnsteam BPP Behandlerteam-poster Liaison Vaktsystem UPP Frida Knudsen Gunhild Odland Torill Toft Georg Reinhardt Inger- Synnøve Valen Hildur Østhus Hanne Digre Spiseforstyr-relse poliklinikk Solveig Kirkhus ADHD-poliklinikk Anne-Britt Taftø

Psykisk lidelse / uhelse Psykisk helse Verdens Helseorganisasjon (WHO) definerer psykisk helse som ”en tilstand av velvære der individet realiserer sine muligheter, kan håndtere livets normale stress, kan arbeide på en fruktbar og produktiv måte og har mulighet til å bidra for samfunnet”. Psykisk lidelse / uhelse Psykiske lidelser påvirker blant annet oppførsel og væremåte, tanker (kognisjon) og følelser og kan få store følger for dagliglivet og omgivelsene. Felles for alle psykiske plager og lidelser er at de påvirker våre tanker, følelser, atferd, væremåte og omgang med andre. Funksjonsnedsettelse

Viktig for psykisk helse Venner Nettverk Støtte Følelse av tilhørighet  

Henvisninger og inntak Hvor mange barn og unge henvises BUP hvert år 2011: 552 2012: 606 2013: 692 2014: 678

Prioriteringsveileder: Psykisk helsehjelp for barn og unge Kap. 14 Skolevegring Aktuell helsehjelp i spesialisthelsetjenesten Utredning/diagnostikk Tiltak rettet mot barn/unge og familie for tilbakeføring til skolen Samarbeid med skole og andre kommunale instanser Rett til prioritert helsehjelp Maksimumsfrist: 4 uker

BUP? Ikke alle skal til barne- og ungdomspsykiatrien Skolevegring / alvorlig skolefravær er ingen psykisk lidelse Skolevegring / skolefravær er ingen diagnose Mistanke om psykiske vansker/lidelse hos barnet Samspill- /relasjonelle vansker i familien eller vennenettverket

Henvisninger til BUP Haugesund 2011-14 Antall nyhenviste 2011: 552 2012: 606 2013: 692 2014: 678 Antall henvist pga. skolevegring 2011: 26 (4,7 %) 2012: 25 (4,2 %) 2013: 38 (5,5 %) 2014: 30 (4,3 %) Angst, depressive lidelse, atferdsvansker

Uavhengig av hva vanskene kalles… MÅL: tilbake på skolen Bedre prognose av å opprettholde normal aktivitet Foreldreinvolvering aktuelt og oftest til hjelp Betydningen av sosiale relasjoner Støtte Forutsigbarhet

Når barnet/ungdommen kommer til BUP… Ofte gått lang tid Forventninger Utredning / kartlegging Behandling Samarbeid BUP Haugesund har per i dag ingen enhetlige retningslinjer og/eller behandlingslinjer for denne gruppen – eller for flyt i henhold til denne gruppen barn og unge. Det vil forhåpentligvis komme etter hvert blant annet pga det fokuset som nå settes på denne problematikken rundt om i kommunene

Erfaringer fra prosjekt JBUP Forskning gir ingen klare svar… Betydningen av tidlig intervensjon Foreldresamarbeid og kontakt med hjemmet Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid Felles forståelse av vanskene Felles målsetting

Erfaringer forts… Tid og ressursbesparende, samt MYE lettere for familiene der avklaringer i samarbeidet og alternative tiltak er på plass på forhånd (slippe finne opp kruttet i hver enkelt sak på nytt…) At det er viktig å være fleksibel og ”tenke utenom boksen” i disse sakene – alle må gi det lille ekstra i perioder…

Erfaringer fortsettelse Viktigheten av relasjonen og tilliten mellom skole og hjem (elev / lærer) Familieperspektiv og familiearbeid (vel så viktig som individfokus på barnet). Systemperspektiv i arbeidet. Fleksibilitet Tålmodighet Individuell tilpasning av tiltak

Samarbeid og tverrfaglighet som nøkkelord for endring Eleven Skole Skolehelsetjenesten PP-tjenesten Familien Venner/nettverk BUP

Takk for meg!

Angst, depressive tilstander og atferdsvansker 2011: 56 2012: 69 2013: 82 2014: 85 Atferdsvansker 2011: 80 2012: 80 2013: 69 2014: 59