Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven
UU og Fylkesmannens rolle
Barnehageloven i praksis
Fra kvinnekultur til hva
Arbeidstid i kommunale barnehager
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Dok.8:75 ( ) med Sosialistisk Venstreparti •makspris 1500,- •søskenmoderasjon (1200,- for andre og 900,- for påfølgende barn) •statlig.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
Mangfold og fellesskap
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Krav til pedagogisk bemanning
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny barnehagelov og rammeplan
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Programområde 01 Barnehager 1.Mål Hovedmål: – Alle barn som fyller 1 år innen utgangen av det året det søkes barnehageplass, skal tilbys plass innen 3.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Møte for nye barnehagestyrere
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Om barne- og familievernet
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Vold mot barn Pressekonferanse
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Grunnleggende verdier for oss:
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Utskrift av presentasjonen:

Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister Laila Dåvøy

St. meld nr 28 – Hvordan gikk det med makspris trinn 1 og økonomisk likeverdi behandling? Hva er status for full utbygging og målet om full behovdekning? Drøfter også regelverk for trinn 2 i makspris og neste trinn for likeverdig behandling

Kapasitetsvekst i ukentlige oppholdstimer, tilsvarer plasser : Men Strukturendring betyr at langt flere ønsker heltidsplass, og nye oppholdstimer ”spises opp” av de som allerede har en plass I 2004 måtte vi bygge 1,43 ny heltidsplass for å få inn ett nytt barn Antall nye barn ble derfor Ved utgangen av 2004 ca barn på venteliste. Måltall 2005: 9000 barn Prognoser er usikre. Vil trenden med flere heltidsplasser fortsette? Det bygges for fullt. Staten fullfinansierer!

Evaluering Vi har innfridd løftet om lavere foreldrebetaling! Heldagsplass uten moderasjon kr 2700 i kommunale og kr 2730 i private= en utjevning Vi har fått større likhet! Viktig at søskenmoderasjon i større grad nå også gis i private barnehager( fra 90-98%) Gjennomsnittlig pris inkl. moderasjoner: kr 2400 i kommunale og kr 2600 i private barnhager 1 % av barna i kommunale og 4 % i de private betaler mer enn makspris

Evaluering likeverdig behandling Private er satt i stand til å innføre makspris til tross for kostnadsvariasjoner (ECON) Reformen er fullfinansiert. Reformen gikk for fort med for korte tidsfrister mener 70% av kommunen og 71 % private (ECON) 70% private synes forskriften gir urettferdig fordeling. 66 % av kommunene mener forskriften sikrer de private Høy brukertilfredshet 92 % (TNS Gallup)

Videre innfasing av likeverdig behandling Til private: 230 mill i økt tilskudd fra 1. august 05 Kommunen skal dekke kostnadene og gi private minst 85% av det kommunale barnehager mottar. Like offentlige tilskudd til alle drøftes i meldingen. Innfasing av likeverdig behandling drøftes. Forslag vil bli drøftet i budsjettforslag 2006

Barnehageloven

Ledelse av barnehagen Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse. Daglig leder skal ha utdanning som førskolelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse. Kommunen kan innvilge dispensasjon fra utdanningskravet. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.

Personalet i barnehagen Pedagogiske ledere må ha utdanning som førskolelærer. Likeverdig med førskolelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Kommunen kan gi dispensasjon fra utdanningskravet. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen. Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.

Pedagognorm og arealnorm Personalets kvalifikasjoner er en nøkkelfaktor for å sikre kvaliteten på barnehagetilbudet. Regjeringen ønsker å beholde en norm som bestemmer forholdet mellom antall ansatte førskolelærere og barn i barnehagen. En veiledende arealnorm for inne- og uteområde i barnehagen gis av departementet i rundskriv.

Formålsbestemmelsen Barnehagen skal: Gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem Hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. Private barnehager kan reservere seg og eventuelt fastsette andre livssynsformål i sine vedtekter.

Barnehagens innhold Barnehagen skal: Være en pedagogisk virksomhet. Bistå hjemmene i omsorgs- og oppdrageroppgaver, og skape et godt grunnlag for utvikling, livslang læring og aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn. Fremme likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling. Ta hensyn til alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn. Formidle verdier og kultur, og bidra til at alle barn opplever glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

Barns medvirkning Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. Nytt tilsyn Fylkesmannen fører tilsyn med at kommunen som barnehagemyndighet utfører de oppgaver den er pålagt etter denne lov.

Prioritet ved opptak Barn med nedsatt funksjonsevne skal ha rett til prioritet ved opptak i barnehage. Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Kommunen har ansvaret for at barn med rett til prioritet får plass i barnehage.