Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Overgangsprosjektet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Forventninger til oss som skole:
Bokpresentasjon Bergen
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom skole og hjem
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Og.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
Drop-In metoden i skolen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Seksuelle SMiso Rogaland.
Om å forstå ungdom.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Hva er viktig for elevers læring?
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Geiranger. Go Campus Hjelpe unge med psykiske helseplager i overgangen mellom videregående og høyskole/ universitet.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Utvalgte resultater for SVGS
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utvalgte resultater for SVGS
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Ledersamling Olweus- programmet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
«Den gode timen på Saltvern»
Sinne Film:
Fysisk og psykisk helse
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 De usynlige elevene ”Hadde jeg ikke visst at jeg skulle observere den eleven spesielt, hadde jeg aldri sett henne” Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 I dag Hvorfor startet vi? Elevenes mål Lærernes mål Hva har vi funnet / sett? Møte med foresatte Hva kan gjøres på et tidligere tidspunkt? Hva må vi kreve av oss selv? Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Idag 500` i tre år (full stilling) ved Cicignon skole Veiledning i kommunen Maks 6 elever på u-trinn Gutter og jenter Full / delvis full tid Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Hvem da? de som aldri rekker opp hånda som aldri er til noe problem i klassen som har lite omgang med medelever som ofte kommer for sent som sjelden har med matpakke som har mye fravær de som bare er der som vi ofte glemmer fordi vi ikke ser dem Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Hvorfor startet vi? Urovekkende mange elever med STORT fravær Hjemmeundervisning? Lærerne og sosiallærerne sa noe om årsaker Tilbud om liten gruppe på full tid Kriterier til elevene: - Høyt fravær - Lite knyttet til klassen - Vi mente de hadde muligheter for en vanlig eksamen Plukket ut 6 elever på 10. trinn, etter intervju Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Elevenes målsettinger komme seg på skolen å få karakterer, deretter bedre karakterer i alle fag å få utnyttet tiden på skolen bedre, ikke lure seg unna bli bedre kjent og å få til en god tone å få til en bedre tone hjemme, være mer fornøyd når jeg kommer hjem Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 tørre å snakke / svare mer i timene være mer aktiv på skolen være med i gym arbeide mer konsentrert i timene selv om det er kjedelig tørre å snakke mer med medelever ta initiativ til å gjøre ting sammen med andre Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Lærernes mål Vi hadde ikke som mål å forandre elevene, men å gi dem et alternativt handlingsrom Det ble i første rekke gjort ved å endre rammene Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Rammene Hyggelig fysisk miljø Faste voksne Tettere voksenkontakt Mer tid for omsorg Enesamtaler / gruppemøter Færre elever Forutsigbare dager / uker Rutiner Stor grad av tilpasset opplæring Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Hva har vi funnet / sett Slitne og trøtte Masse ”vondter” Ensomme i fritida Få sosiale relasjoner på skolen Lav selvfølelse God sosial kompetanse Søvnproblematikk Selvskading Kan til tider virke deprimerte Psykisk syke Ubrukte kropper Dårlig regulerte spisevaner Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Liten erfaring med skolearbeid Liten utholdenhet / konsentrasjonsvansker Anonym tilværelse gjennom skolegangen Ansvarliggjøring vanskelig Tause måltider Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hilde Holen / Svein Liane sept -07 Møte med foresatte Slet med å få opp ungdommene Skamfulle gjennom mange år (nå litt stolte) Noen hadde ikke måltider sammen Lykkelige over at vi tok ansvaret For noen : Tilstede på første foreldrekonferanse Hadde nok med seg selv Viktig å ha kontakt med foresatte, men ikke mer! Ikke felles foreldremøter Lukkede hjem Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hva kan gjøres på et tidligere tidspunkt? Bli sett daglig Forutsigbarhet Trygge voksne Vise at man bryr seg om Gi bekreftelser Mulighet for faglig og sosial mestring på skolen Faste samtaler med voksen Mindre fysiske rammer Normer og regler som ivaretar alle Ved fravær, reagere RASKT Overgang b-skole / u-skole / vgs Relasjonen er den voksne sitt ansvar Hilde Holen / Svein Liane sept -07

Hva må vi kreve av oss selv Trygge og gode relasjonsbyggere Løfte elever / bygge opp selvfølelsen La elevene bli synlige for seg selv Faglig tilrettelegging Klare å stå i avvisninger Samarbeid med belastede hjem Arbeide tverrfaglig med instanser utenfor skolen Kjenne grensen for egen profesjonalitet Hilde Holen / Svein Liane sept -07