Styrets ansvar og oppgaver i privatskolene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurstildeling i grunnopplæringa.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Rekruttering av rektor og ledelse
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Oppfølgingstjenesten
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
8 Det politiske systemet i Norge
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Viktige lover og regler
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Departementets styring og styrenes rolle
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Lokal arbeidstidsavtale
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Kåre Lilleholt Husleige- og eigarseksjonsrett Våren 2011.
Arbeidstidsavtalen.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Opplæringslova.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Særlig om forholdet mellom skolen, skolestyret og ”de bak skolen”. Kurs KFF 14. mai 2015 v/ Torgeir Flateby, KFF 1 Om vedtekter eller grunnregler.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Om godt styrearbeid Kurs for styremedlemmer og nye skole-ledere i kristne skoler v/ Torgeir Flateby.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Delegasjonsreglement
1 Styrets ansvar Kurs for styremedlemmer i privatskoler Montessoriforbundets skolelederkonferanse v/gen.sekr Torgeir Flateby, KFF, 13 november 2012.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Særlig om forholdet mellom skolen, skolestyret og ”de bak skolen”. 11. april 2012 v/Lars Eirik Sandvik 1 Om vedtekter eller grunnregler.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om godt styrearbeid Kurs for styremedlemmer og skoleledere i kristne skoler 10 mars 2013 V/gen.sekr Torgeir Flateby.
Regional planstrategi
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Kveldsseminar Læringsmiljø
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Oppstart SU Jevnakerskolene
Samling for FFU 26. oktober
Forholdet til styret og styrets arbeid Det er bare en rektor på en skole. Rektor er i en spesiell og noen ganger ensom posisjon mellom styret og skolen.
Innledning om KFF-KSS.
Sentrale lover og regler
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
Sentrale lover og regler
Forholdet til styret og styrets arbeid Det er bare en rektor på en skole. Rektor er i en spesiell og noen ganger ensom posisjon mellom styret og skolen.
Utskrift av presentasjonen:

Styrets ansvar og oppgaver i privatskolene Kurs for styremedlemmer i kristne skoler v/Lars Eirik Sandvik

Tillitsvalgte i styreverv Ansvar i følge norsk lov Åndelig ansvar Begge disse former for ansvar må tas på alvor Styrets medlemmer er både juridisk forpliktet på norsk lovverk, og forpliktet på den tillit de er vist av initiativtagerne (de bak skolen)

Innledning Å møte på møter…. Totalengasjement… Styrearbeid viktig i samfunnet, i det offentlige, i det private, og i friskoler Styremedlemmer kan ha forskjellig forståelse av styreverv Å møte på møter…. Totalengasjement… Vi skal se på styrets oppgaver etter privatskoleloven Må anvendes på, og tilpasses den enkelte skole

Hvilket ansvar? I følge privatskoleloven: ”- sjå til at skolen blir driven i samsvar med gjeldande lover og forskrifter” ”Øverste ansvarlige organ” ”Øverste ledelse” Øverste økonomiske ansvar Gjeldende lover og forskrifter er f.eks: Arbeidsmiljøloven, lovgivning om personvern, Forskrift om internkontroll, o.s.v…..

Hvilket ansvar? Ifølge den viste tilliten fra initiativtagerne De følgende formuleringer er fra skolers nettsider: ”kristen tro og etikk skal sette sitt preg på skolen” ”et kristent alternativ” ”et fyrlys” ”vunne for Kristus, få næring og vekstvilkår for trua” Lever vi opp til slike formuleringer? Slike formuleringer gir inspirasjon.

Det doble ansvaret Styret skal: Drive en god skole, minst på høyde med offentlige skoler. Drive en skole som med rette kan bære navnet kristen skole

Praktisk forståelse av ansvar Som en spissformulering kan vi si at styremedlemmenes ansvar går lenger enn å avsette noen kveldstimer til møtevirksomhet med ”kaffe og et kakestykke” Ideelt sett bærer styreansvaret preg av et ”totalengasjement”

Vanlige styreoppgaver i virksomheter Ta ansvar for og lede selskapet Ivareta formelle forhold Sette mål Overvåke utviklingstendenser Holde oversikt over elevtilgangen Økonomisk og finansiell oversikt Kontrollere, evaluere, korrigere Ta saksbeslutninger Styre og være daglig leders samtalepartner Korrigere daglig leder

Generelle krav til styrearbeid overført Foreslå, nyformulere målsettinger for skolen i samsvar med eiers og det offentliges intensjoner og krav Lage målrettede overordnede arbeidsplaner Vurdere resultatene mot målene Lage nødvendige retningslinjer og instrukser Tildele og fordele ressurser for å nå målene

Drøsesamtale… Hva mener du er de 2-3 viktigste oppgavene for styret? Diskuter med 2-3 du sitter ved siden av: Hva mener du er de 2-3 viktigste oppgavene for styret? Hva er det vanskeligste i styrearbeidet ?

Spesifikke krav ifølge PSL § 5-2 Styret har den øvste leiinga av skolen og skal sjå til at skolen blir driven i samsvar med gjeldande lover og forskrifter.

Spesifikke krav ifølge PSL § 5-2 a) sjå til at elevar i opplæringspliktig alder som blir tekne inn ved skolen, får oppfylt retten til grunnskoleopplæring, og melde frå til foreldra og heimkommunen til elevar som over lengre tid ikkje møter fram til undervisninga utan lovleg grunn, b) fastsetje storleiken på skolepengane, c) vedta budsjett og rekneskap for skolen,

Spesifikke lovkrav PSL § 5-2, forts. d) fastsetje inntaks- og ordensreglement for skolen, e) fremje saker om flytting etter § 3-3 første ledd og bortvising etter § 3-10 andre ledd, f) ha ansvar for at skolen har ei forsvarleg økonomi- og rekneskapsforvaltning, g) sjå til at offentlege tilskot og skolepengar kjem elevane til gode,

Spesifikke lovkrav PSL § 5-2, forts. h) sjå til at offentlege krav og føresetnader for verksemda blir oppfylte. i) sørgje for å ha rett og nødvendig kompetanse i verksemda. Styret skal ha eit system som gir undervisningspersonale, skoleleiarar og personale med særoppgåver ved skolen høve til nødvendig kompetanseutvikling, med sikte på å fornye og utvide den faglege og pedagogiske kunnskapen og å halde seg orienterte om og vere på høgd med utviklinga i skolen og samfunnet. j) tilsetje dagleg leiar.

Spesifikke lovkrav PSL § 5-2 forts. Styret skal ha eit forsvarleg system for vurdering av om krava i gjeldande lover og forskrifter, og føresetnadene for godkjenninga blir oppfylte. Styret skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 7-2 tredje ledd. (Dvs kvalitetssikringssystem jmfr KFF-KSS)

Spesifikke lovkrav. PSL.§ 5-2 forts. I andre saker enn dei som følgjer av andre og tredje ledd, kan styret med 2/3 fleirtal delegere avgjerdsretten.

Hva betyr dette i praksis? Styret sitter med det reelle ansvaret for punktene a til j i § 5-2. Mye av det praktiske omkring disse punktene må ivaretas av daglig leder og skolens ansatte, men ansvaret for at det blir gjort på en forsvarlig og god måte ligger til styret Fra en side sett har styret ansvar for alt ved skolen, og må ha systemer vedtatt for ansvarsdelegering.

Hva betyr dette i praksis? Forts. Styret har ansvar for at skolen har et velfungerende kvalitetssikringssystem, som i praksis betyr at en har vedtatt og bruker KFF-KSS (KFF sitt kvalitetssikringssystem)

Stikkordsmessig sammendrag av styrets ansvar Ansvar for å påse at driften er innenfor lovens ramme Økonomisk ansvar for bruken av statstilskudd, skolepenger, gaver og annen inntekt Åndelig ansvar

Drøsesamtale… Diskuter med 2-3 du sitter ved siden av: Hva mener du nå er de 2-3 viktigste oppgavene for styret?

Sammensetningen av styret Lovkravet går her frem av psl. § 5-1: ”Som øvste ansvarlege organ skal kvar skole ha eit styre. Skolen sitt styre skal oppnemnast i samsvar med det rettsgrunnlaget skolen blir driven etter.”

Sammensetninga av styret, forts. ”Eier”- oppnevnte medlemmer har stemmerett. Men rett til å være tilstede på styremøtene, og til å gi uttrykk for sine meininger og få sine meninger tilført protokollen, har: a) ein representant oppnemnd av vertskommunen når det gjeld ein grunnskole, ein representant oppnemnd av fylkeskommunen når det gjeld ein vidaregåande skole, b) ein representant for elevrådet ved skolar som har slikt råd (Ved handsaming av saker der det gjeld teieplikt etter lov og forskrift, skal styret sørgje for at personar med møterett som er under aldersgrensa for å vere myndige, må forlate møtet)

Sammensetning av styret, forts. c) ein representant frå foreldrerådet ved skolar som har slikt råd, d) ein representant for undervisningspersonalet ved skolen, e) ein representant for andre tilsette ved skolen, f) dagleg leiar av skolen.

Kommentarer til styresammensetn. Eierforholdet eller organisasjons-formen blir klarlagt gjennom enhets-registreringen fastsatt i §§2-1 og 2-2 Antallet styremedlemmer (og funksjonsperioden) må gå frem av vedtekter (grunnregler) Det må foreligge opplysningar om hvilke retningsliner som gjelder for valg av styremedlemmer

Kommentarer til styresammensetn. forts. Paragrafen sikrer på en grunnleggende måte skolens frihet og integritet ved at det ut fra skolens rettsgrunnlag oppnevnes styremedlemmer og bestemmes antall. Selv om skolenes eier/stifter/medlem (de bak skolen) gis en klar og selvstendig rettighet, er det viktig at lovbestemte avgjørelser fattes der de ansatte og andre grupper kan sende representanter.

Hvordan sette sammen et styre? Viktig med bred og allsidig kompetanse i styret Kristelig/åndelig, pedagogisk, økonomisk, ledelsesmessig, juridisk, …. Har dere den nødvendige bredden i styresam-mensetningen i dag ? Evt hvordan få den ? Det er viktig at skolestyret arbeider i samsvar med idegrunnlaget fra dem som etablerte skolen, og har et ”eierforhold” til skolen

Oppsummering: Ivareta formelle forhold Stake ut kursen (mål) Følge med på utviklingen (overvåke) Arbeide med rekruttering (prognoser) Dialog med daglig leder (styre, korrigere) Økonomisk styring Evaluering og korrigering Gjøre vedtak / ta beslutninger Ta juridisk og åndelig ansvar. Ta ledelse Bestemme ved veivalg