Emosjoner, affekt & sånt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Kapittel 8 Følelser for merket
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Slagsider (bias) i tenkning og oppfatninger
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Beslutninger og emosjoner
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
- Verdsettende ledelse
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Kontrafaktisk tenkning
Kontrafaktisk tenkning
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Emosjoner Espen Røysamb.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Vi vil «være sammen»; for barna…
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Kapittel 9: Merkefølelser
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Holdninger.
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
ART: Teoretisk grunnlag
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Emosjoner, affekt & sånt Frode Svartdal UiT 2014

Emosjon: En bevisst og evaluerende reaksjon til noe Følelse – opplevelse Emosjon: En bevisst og evaluerende reaksjon til noe * Sinne, Frykt, Glede, … Affekt: En automatisk positiv / negativ-reaksjon overfor noe Humør (mood): En emosjonell tilstand som ikke er knyttet til noe bestemt

SES OVER ULIKE KULTURER OG ULIKE ARTER 6 grunnleggende emosjoner SES OVER ULIKE KULTURER OG ULIKE ARTER Ekman & Friesen (1971) Sosiale emosjoner: Sympati, forlegenhet, skam, skyldfølelse, stolthet, sjalusi, misunnelse, takknemlighet, beundring, indignasjon og forakt

Emosjoner har tre aspekter KOGNISJON KROPPSLIG REAKSJON Frykt ATFERD

SINT HUND! ANS

Ulike emosjoner – særegne ansiktsuttrykk

NEGATIVE POSITIVE Emosjoner er adaptive - Innsnevrer oppmerksomheten - Muliggjør respons på trussel ved aktivering SINNE, FRYKT, AVSKY - Utvider tenkning og atferd - Danner grunnlag for utforskning og læring GLEDE, INTERESSE, OVERRASKELSE (Frederickson, 1998)

Kognisjon Emosjon Tap  Tristhet Hindring  Sinne Fare/trussel  Frykt Måloppnåelse  Glede

Circumplex-modellen; Posner et al, 2005 “…all affective states arise from cognitive interpretations of core neural sensations that are the product of two independent neurophysiological systems.” Circumplex-modellen; Posner et al, 2005

Emosjoner – generell modell Fysiologiske responser Utløsende stimuli Kognitiv tolkning Atferd Utrykk Hvordan er disse relasjonene?

James-Lange Med andre ord: Kroppslig reaksjon  emosjon William James, amerikansk psykolog Carl Lange, dansk fysiolog 1884 - 1885 Frykt (emosjon) Kroppslig reaksjon (aktivering) Stimulus (bil kommer mot) Med andre ord: Kroppslig reaksjon  emosjon Ulike kroppslige reaksjoner  ulike emosjoner

Cannon-Bard Med andre ord: Stimuli i situasjonen utløser parallelt Møtende bil (stimulus) Kroppslig reaksjon (aktivering) Frykt (emosjon) Med andre ord: Stimuli i situasjonen utløser parallelt Emosjon Fysiologiske responser

Schacter & Singer: Tofaktorteori + Med andre ord: Enhver emosjon har en (uspesifikk) aktivering Emosjonen vi oppfatter er en funksjon av den merkelapp vi gir aktiveringen

Dutton & Aron, 1974 “Misattribution of arousal”

Dutton & Aron, 1974 Mannlige forsøkspersoner To betingelser: Fp. gikk over en av to bruer: Gyngende hengebru = + aktivering Betongbru = ingen aktivering Over bruen ble alle møtt av en attraktiv kvinne (medhjelper) Kvinnen gjorde følgende: Presenterte TAT-kort og ba mennene assosiere til dette Oppga telefonnummer i tilfelle det skulle være spørsmål

Betongbru Hengebru 39% ringte damen etterpå Vesentlig mer sex i TAT-historiene 9% ringte damen etterpå

Facial feedback-hypotesen (Ekman) Sensorisk feedback fra ansiktsmuskler  emosjonell opplevelse We may smile because we are happy, but we are also happy because we are smiling.

Velvære, lykke Affektbalanse: Positive emosjoner – negative emosjoner Satisfaction with life: Mitt liv vurdert mot en standard SWLS

Lykke Liten relasjon til materiell velstand

Forventet levetid Over et minimum  liten økning med økende inntekt

Lykke = relativt stabil i livet Folk med barn mindre lykkelige enn andre (!) Positive ting = positive, men bare for en stund Vinner 1 million Lykke Negative ting = negative, men bare for en (litt lengre) stund

Fokusere på de positive tingene i livet ditt Hvordan øke lykke? Fokusere på de positive tingene i livet ditt Lag liste over de positive tingene som har hendt deg Positive emosjoner (nonne-studien) Kort selvbiografi 1930 60 år senere: Nonner med Positive emosjoner  10 år lengre levetid Positive emosjoner  helse Helse  positive emosjoner ? (Danner, Snowdon, & Friesen, 2001).

Velvære Stress, anger, mestringsfølelse, positive og negative tanker… Betydning for velvære

Emosjoner og følelser siste par uker

Helseplager ungdom 11-5 år Odds Ratio Jenter/Gutter < 1 = mer gutter > 1 = mer jenter

Mål Selvregulering R R R R R R R R R R R R MÅL: Hva vil jeg oppnå? Noen måneder R R R R R R MÅL: Hva vil jeg oppnå? SELVVURDERING: Fungerer det jeg gjør for å nå målet? REGULERING: Korrigerer jeg atferd på en god måte?

Mål Emosjonell selvregulering Unngå stress Oppsøke behag Søke trøst … Noen måneder R Unngå stress Oppsøke behag Søke trøst … R R R R R

Emosjonell selvregulering Indirekte måter Gjøre ting du liker i stedet Spise noe godt Høre på god musikk Unngå ting du ikke liker Se på TV Gå et annet sted Gjøre noe med aktiveringen Trimme Ta en hvil Alkohol Kaffe Være sammen med venner Litt mer direkte måter Gjøre noe direkte med aktiveringen (eks. sinne) Redefinere problemet Se problemet fra et annet synspunkt Erstatte med humor Direkte

Kraft til å stå i mot fristelser Selvkontroll Valg Litt nå…. eller mer senere? Viljestyrke: Kraft til å stå i mot fristelser

Kraft til å stå i mot fristelser Svikt i selvkontroll Viljestyrke: Kraft til å stå i mot fristelser Ego depletion (Baumeister) Viljestyrke er en begrenset ressurs og det å bruke viljestyrke på en oppgave vil gi mindre ressurser tilgjengelig til andre oppgaver Når svekkes viljestyrke? Når du er trøtt og sliten Etter vanskelige valg Når du har utøvet selvkontroll Når du er stresset So, if you spend every morning deciding what to eat for breakfast or picking out what you should wear, you are wasting limited self-control resources on unimportant tasks.

Mål Persistens Mestringstro Distraksjoner Fristelser Stress Bandura: Self efficacy Langer: Illusion of control

Handling, aktivitet Positiv motivasjon Artig Spennende Lærerik Givende Meningsfull Utfordrende Morsomt Anvendelig Trygt Betingelse for å gjøre det bra Kjedelig Stressende Avslørende Angstskapende Gjøre noe! vs.

Sinne