Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
22. JUNI Erfaringer og utfordringer AAks – Kjell-Olav Masdalen Seminar om arkiv, bibliotek og museum.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
Prosesstyring som styringsverktøy
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Alfhild - leder Østlandet
Salgsteknikker & Sosial media
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Slik er mangfold bra for Oslo T- banedrift Derfor er mangfold bra for oss • Kundene skal føle seg ”hjemme” • Strategisk mål: – Få flere til å reise med.
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Norske museers omdømme
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Stjørdal Rotary-klubb
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Medlemskap og mangfold
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Markedsføring og pressearbeid
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kommunenes arbeid med likestilling Resultater fra kartlegging.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Vi har bare en….
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
Strategi- og aktivitetsplan
Deltakende læring.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
All informasjon om profilen er samlet i en Profilmanual på nett. UiBs visuelle profil er enkel, anvendelig og fleksibel! En visuell profil får kun effekt.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Visjon, virksomhetside og verdier
VELKOMMEN Fyll inn egen tekst.
Hvilke plattformer bruker dere?
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Navn på nybygget

 Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?

Hva skal navngis? Nybygget, med innhold, funksjon og opplevelsen av dette

Besøkende Brukere Oss selv (ansatte/eiere) Presse Potensielle besøkende Lokalbefolkningen Forskningsmiljøer Fagmiljøer Barn/ familier Hvem skal navnet appellere til? PRIVATE FAG INTERN EKSTERN

Speile visjonen Innsikt Opplevelser Hvilke assosiasjoner skal navnet gi? - Kunnskap - Kompetanse - Underholdning - Nysgjerrighet - Inspirasjon - Få svar på spørsmål/ få noe å tenke på - Mangfold/ muligheter/ bredde - Forundring - Refleksjon

Hvordan ønsker vi at KUBEN skal bli oppfattet?

Hva er en markedsposisjon? Hva er det vi ønsker at personer, viktige for vår suksess, skal tenke, mene, si og føle om oss?

Hvorfor skal vi ha en markedsposisjon? En markedsposisjon synliggjør hvordan vi ønsker å fremstå. Den gir oss konkrete mål å jobbe mot i alt vi gjør rettet mot publikum og brukere. En markedsposisjon bidrar også til å skille oss fra andre tilsvarende organisasjoner/konkurrenter, og gir oss en egen identitet.

Hvordan definere markedsposisjon? 1.Identifisere Målgrupper, og avdekke tilhørende behov. Prioritere disse etter viktighet 2.For å møte behovene; hva må og kan vi love (våre Løfter) 3.Og hvordan skal vi da oppleves å være (våre Verdier) 4.Hva vil vi at målgruppene skal tenke, mene, føle om oss (vår Markedsposisjon)

Organisasjonens formål. En beskrivelse av hva vi gjør, hvorfor og hvordan, hvilket marked vi henvender oss til. Vi skal være en døråpner til fortid, samtid og framtid og et ledende fagmiljø for arkiv og museum. Vår virksomhetsidé

Et ønsket fremtidsbilde. Vårt fyrtårn, som vi hele tiden ønsker å styre mot. Retningsgivende og gir energi. Sier noe om hvorfor vi går på jobben. Vel bevart - godt fortalt Vår visjon

Universiteter / Høyskoler – lærere og elever Kommuner / fylkeskommune Lokalhistorikere, interessedrevet Enkeltpersoner Museums- og arkivfaglige miljøer Media / presse Barnefamilier Lokalbefolkningen, skuelystne Turister – cruisegrupper/ enkeltpersoner Skoler / barnehager Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner Ad. Hoc-forespørsler Givere Næringslivet Særinteresse. Grupper og personer Lovpålagte henvendelser og oppgaver Ansatte Styret Eiere

Våre viktigste målgrupper PROFF / FAG F1 - Kommuner/ Fylkeskommune F2 - Universiteter/ Høyskoler – lærere og elever F3 - Museums- og arkivfaglige miljøer PRIVAT P1 - Skoler / barnehager P2 - Lokalbefolkningen/ skuelystne P3 - Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner P4 - Turister. Grupper og enkeltpersoner INTERNT I1 - Ansatte I2 - Styret I3 - Eiere (representantskap)

De 2-4 viktigste løftene vi lover oss selv, kunder, marked og samfunnet vi er del av (skal kunne måles). Vi har mange og viktige målgrupper, så vi definerte 2-4 løfter for hver prioriterte målgruppe! Våre markedsløfter

F1: Kommuner/ Fylkeskommune Vi kan ta i mot det de leverer innenfor definert standard, men ikke alt på en gang Optimale forhold for magasinforvaltning Fagkompetanse blant de beste i landet Tilgjengeliggjøring på nett som forenkler kommunenes arbeide Gi råd / bistand F2: Universiteter/ Høyskoler – lærere og elever Nettstedet Arkivportalen Digitalt museum Wikipedia Stipendordninger Det nye bygget (lesesal, forskerceller og faktarom) F3: Museums- og arkivfaglige miljøer Aktive og deltagelse i faglige forum Deler kunnskap gjennom foredrag etc Bidrar til faglig utvikling Våre løfter PROFF/ FAG

P1: Skoler / barnehager 2,5 pedagoger ansatt Eget årlig program for skoler og barnehager Alle utstillinger tilpasset læreplanbehovet Egen person i DKS P2: Lokalbefolkningen/ skuelystne Mest moderne arkiv- / museumsbygg i Norge Nye utstillinger hver 6. måned Nye spennende arrangementer hver måned Ingen kan mer om din egen lokalhistorie Café/ butikk P3: Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner Punktene i P2 samt: Tilbyr spesialtilpassede omvisninger Tematiske foredragsserier Forvalter Aust-Agders historie P4: Turister. Grupper og enkeltpersoner Mest moderne arkiv- / museumsbygg i Norge Spennende utstillinger Aktiviteter gjennom sommeren Gruppetilpassede spesialopplegg Café/ butikk Våre løfter PRIVAT

I1: Ansatte Vi tilbyr et godt faglig arbeidsmiljø. Vi jobber sammen mot felles mål. I2: Styret Vi når målene vi setter oss. Godt planverk, systematisk arbeid, god rapportering. I3: Eiere (representantskap) Vi er landets beste bygg for oppbevaring og tilgjengeliggjøring av samlinger og dokumenter. Være en av landets beste på å ivareta de lovpålagte oppgavene våre. Godt planverk og god rapportering. Våre løfter INTERNT

Beskriver vår personlighet internt og eksternt. Hjelper oss å bli tydelige (beskriver oss som individer). Kunnskapsrik Engasjert (inkludert aktuell og reflekterende) Inkluderende Leken Våre verdier

Beskriver hvordan vi ønsker å bli oppfattet og hvilken plass vi skal ha i våre målgruppers bevissthet. Hva vi ønsker at folk skal tenke, si og føle om oss for at vi skal nå våre mål. Markedsposisjon

KUBEN er ett av landets mest moderne arkiv- og museumsbygg. KUBEN gjør at samlinger og kompetanse blir mer synlig. KUBEN gjør meg rikere på opplevelser og kunnskap. Vår markedsposisjon

Logo og visuell profil

SYMBOLET

FARGENE

TYPOGRAFIEN

FARGENE