Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen NORSK LÆRER MØTER DANSK SKOLE KLASSELEDELSE, TILBAKEMELDINGSKULTUR OG OBSERVASJON Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Disposisjon Autoritet Generell klasseledelse Praktisk klasseledelse Tilbakemelding Oppsummering
Autoritet
Personlig, faglig og institusjonsautoritet Faglig autoritet Personlig autoritet
Varme og kontroll Kontroll Varme Autoritativ Autoritær Forsømmende Ettergivende Nordahl 2012a: 31
Fagorientering og elevsentrering Faglig autoritet Faglig autoritær Maktesløs Symmetrisk forhold Nordahl 2012a: 32
Klasseledelse
Motivasjon og forventning KLASSELEDELSE Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventning Læringskultur
Praktisk klasseledelse
Strategisk og situasjonsbestemt klasseledelse Strategisk klasseledelse Planlegging og forberedelse Utgangspunkt i forskning, erfaringer og elevene Situasjonsbestemt klasseledelse Møte med elevene Undervisning
Gjennomføring av undervisning Oppstart Overganger Avslutning
Instruksjoner, kontroll og håndheving av regler Kollektive instruksjoner Kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler Håndtering av konflikter
Tilbakemelding
Oppsummering
Skaper han et positivt klima og læringsmiljø? Klarer læreren å etablere og bevare arbeidsro? Viser læreren evne til å motivere og engasjere elevene?
Kilder Nordahl 2012 a: Dette vet vi om klasseledelse Nordahl mfl. 2012 b: Dette vet vi om vurderingspraksis Karlsen 2014: Tenk det! Hattie 2013: Synlig læring – for lærere http://www.youtube.com/watch?v=muGUfvwxqWs, 01.09.14 http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/, 03.09.14