Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
læringsarbeid i klassen
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Differensiering fordi…
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Ulikheter og variasjoner
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læringsmiljø og klasseledelse
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Ungdomstrinn i utvikling
DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Observasjonsoppgave praksis
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Velkommen til foreldremøte!
Kva veit vi om motivasjon og meistring i skulen?
Skolebasert kompetanseutvikling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Autoritet i klasserommet
«Alle med» Skåredalen skole
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen NORSK LÆRER MØTER DANSK SKOLE KLASSELEDELSE, TILBAKEMELDINGSKULTUR OG OBSERVASJON Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen

Disposisjon Autoritet Generell klasseledelse Praktisk klasseledelse Tilbakemelding Oppsummering

Autoritet

Personlig, faglig og institusjonsautoritet Faglig autoritet Personlig autoritet

Varme og kontroll Kontroll Varme Autoritativ Autoritær Forsømmende Ettergivende Nordahl 2012a: 31

Fagorientering og elevsentrering Faglig autoritet Faglig autoritær Maktesløs Symmetrisk forhold Nordahl 2012a: 32

Klasseledelse

Motivasjon og forventning KLASSELEDELSE Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventning Læringskultur

Praktisk klasseledelse

Strategisk og situasjonsbestemt klasseledelse Strategisk klasseledelse Planlegging og forberedelse Utgangspunkt i forskning, erfaringer og elevene Situasjonsbestemt klasseledelse Møte med elevene Undervisning

Gjennomføring av undervisning Oppstart Overganger Avslutning

Instruksjoner, kontroll og håndheving av regler Kollektive instruksjoner Kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler Håndtering av konflikter

Tilbakemelding

Oppsummering

Skaper han et positivt klima og læringsmiljø? Klarer læreren å etablere og bevare arbeidsro? Viser læreren evne til å motivere og engasjere elevene?

Kilder Nordahl 2012 a: Dette vet vi om klasseledelse Nordahl mfl. 2012 b: Dette vet vi om vurderingspraksis Karlsen 2014: Tenk det! Hattie 2013: Synlig læring – for lærere http://www.youtube.com/watch?v=muGUfvwxqWs, 01.09.14 http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/, 03.09.14