Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Prosjekt Barnefattigdom
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
§12 konferanse Sandnes/Åna 1. Og 2. september 2011
Joachim Bjerkvik
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Demensteam Lier Kommune
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
NAV-evalueringen Modul 3 Lokal iverksetting Tone Alm Andreassen Arbeidsforskningsinstituttet, Fafo og Høyskolen i Vestfold.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Arbeidet med Kjønnslemlestelse på NKVTS Inger-Lise Lien.
Arbeid er førstevalget
Tvang eller frivillighet
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Sosialtjenesten i Bergen
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Brukerundersøkelser - resultat
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 21 Evalueringen av NAV-reformen Ledes av Anne Lise Fimreite, Rokkansenteret, Universitet i Bergen Les mer: Pilotevalueringen: ”På vei mot en integrert velferdsforvaltning. Erfaringer fra pilotprosessen i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen AFI-rapport 4/2007

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 31 NAV-reformens konsekvenser for sosialt arbeid påvirkes av… Hvor mange og hvilke kommunale, sosiale tjenester som legges til NAV-kontoret Hvordan NAV-kontoret organiserer seg og oppgaveløsningen må også sees i lys av … Hva sosialkontorets virksomhet tidligere har bestått i Mitt fokus: oppfølgingsarbeidet i NAV

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 41 Kommunale tjenester til NAV-kontoret Pålagt: Økonomisk sosialhjelp Ofte mer: Rustiltak Boligvirkemidler Flyktningtjeneste Det blir sosiale tjenester igjen utenfor NAV- kontorene Likevel: Sosialarbeiderne kan bli den største yrkesgruppen

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 51 Ledelse og organisering i NAV-kontorene Enleder modell er mest vanlig; oftest er lederen statlig Mer involverte medarbeidere og mer integrert arbeid i kontorer med enledermodell Viktigere enn kontorledelsen: tverretatlig organisering av avdelinger og enheter Mottak møter alle Oppfølging: organiseringen varierer Tverrfaglig samarbeidsmodell Radikal generalistmodell

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 61 Sosialt arbeid (på sosialkontor) I litteraturen: En casework tradisjon En samfunnsarbeidstradisjon (en forvaltningsoppgave) På sosialkontorene: Økonomisk sosialhjelp som hovedarbeidsområde I kombinasjon med veiledning og oppfølging Men der økonomien har dominert? NAV som en mulighet til mer faglig oppfølgingsarbeid?

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 71 Oppfølgingsarbeid i NAV? Veileder og koordinator? Kjent fra: De tidlige attføringskonsulentene Tilretteleggeringe i Arbeid med bistand Utviklingssenteret i sosialtjenesten på Sagene Koordinatorene for Individuell Plan Hjelperroller i senforløpsrehabilitering Yrkesavklaring for personer med muskelsmerter Tett individuell oppfølging (TIO) Oppgaver som krever: Relasjons- og kommunikasjonskompetanse Blikk for mangesidig problematikk Bred systemkunnskap Vilje til å dele kunnskapen med brukeren

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 81 Konsekvenser for sosialt arbeid Framtidsbilde 1: At den sosialfaglige kompetansen blir den mest verdifulle i NAV’s oppfølgingsarbeid Forsterket av: Ingen å sende dem til Framtidsbilde 2: At det gode, faglige oppfølgings- arbeidet kveles av saksbehandlingssystemene og alle de nye (rutine)oppgavene Frigjør forvaltningsenhetene tid? Tidkrevende systemer og prosedyrer Fagligheten innskrenkes og standardiseres? Tiden blir problemet?

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 91 Oppfølging innenfor eller utenfor NAV-kontoret? Det bistandsorienterte NAV-kontoret – der omfattende oppfølgingsmetodikk er den nye fagligheten i all oppfølging Det forvaltningsorienterte NAV-kontoret – med avklaring som saksbehandling og den omfattende oppfølgingen lagt utenfor En blandet modell med egne enheter for den omfattende oppfølgingen innenfor NAV-kontoret

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 101 NAV-reformen og utfordringer for sosialt arbeid 1.Å gripe mulighetene og fylle behovet NAV- kontorene vil ha for godt faglig oppfølgingsarbeid 2.Å utvikle brukermedvirkning som et møte der NAV-ansatte kan lære av brukerne, og å gi brukerne bistand til å utvikle sin egenorganisering

12/12/2014 Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet Side 111 Referanser ”Bruk av, holdninger til og behov for kunnskap i for kunnskap i sosialkontortjenesten – BAKST” Rapport fra en spørreundersøkelse, Sosial- og helsedirektoratet, Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenesten og TNS Gallup, April 2005 Knut Fossestøl (1999) "Mellom individ og marked. Attføringsvirksomhet i velferdsstaten." vol. AFIs Skriftserie nr. 6 Øystein Spjelkavik og Randi Blystad: A Norwegian Approach to Supported Employment. AFI-rapport 1/97 Tone Alm Andreassen (2004) Brukermedvirkning, politikk og velferdsstat, AFIs Skriftserie nr 13 Jorunn Jessen (2005) Forvaltning som yrke. Autonomi, skjønn og kompetanse i forvaltningen av sosiale tjenester. NOVA Rapport 15/05 Jorunn Jessen (2007) Mindre frihet og skjønn i forvaltning av velferd? Tidsskrift for Velferdsforskning, vol 10, nr 4, s Anne Marie Berg m.fl (2002): Kvalitetsbyråkratiet – mellom autonomi og kontroll. AFIs skriftserie nr 11 Kirsten Rytter red. (2008) Oppfølgings- og tiltaksarbeid i NAV. Med case fra sosialtjenesten i NAV Sagene. Kommuneforlaget