Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Lederutvikling og skreddersøm
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Grunnkurs for kursholdere
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
STATUS D-2290 Refleksjoner etter 44 besøk Presidenttreff Arendal8. januar 2010.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Overgangsprosjektet NY GIV
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Oppsummering av FOU - prosjekt
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Lek og Læring i barnehagen
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Arbeids- og strategiprogrammet
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Likepersonarbeid er en av satsningsområdene i Rammeplan Mål for perioden: 1)At det er etablert gode rutiner for samarbeid mellom organisasjonsleddene.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Gode venner som hjelper andre
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvordan står det til med…
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Internasjopnalisering
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Vurdering og undervisning
Oppsummering av FOU - prosjekt
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig handlingskompetanse og utvikle evnen til å hanskes med og løse praktiske utfordringer”.”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig handlingskompetanse og utvikle evnen til å hanskes med og løse praktiske utfordringer”. ”Evne til samarbeid og selvstendighet står sentralt i faget”.”Evne til samarbeid og selvstendighet står sentralt i faget”. ”Virksomheten kan tilrettelegges på skolen eller i samarbeid med nærmiljøet”.”Virksomheten kan tilrettelegges på skolen eller i samarbeid med nærmiljøet”. Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Begrunnelse Kontinuitet Forankring blant dagens 9. klasser Videreutvikling Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Arbeidsmåte Planlegging, gjennomføring og vurdering vil utgjøre hovedkomponentene i tilbudet. Informasjonsinnhenting, arbeidsmetoder og teknikker, vurdering av gjennomførte oppgaver og eget arbeid sentralt. Øvelse i å utvikle arbeidsbeskrivelser, benytte ulike plandokumenter til forberedelse av egne arbeidsoppgaver Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Vurdering Lærer og elever skal sammen utarbeide skriftlige kriterier for vurdering Skriftlig vurdering uten karakter Vedlegg til vitnemålet Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Mål Videreutvikle elevenes evne til å forstå arbeidsprosesser, slik at de på egen hånd og sammen kan ta ansvar for planlegging og forberedelser Videreutvikle elevenes kunnskaper og ferdigheter slik at de kan utføre et praktisk arbeid og følge en planlagt arbeidsprosess, og ta ansvar for gjennomføringen av praktiske oppgaver Erfaring med og styrke evnen til å vurdere arbeidsprosess og resultat, og til å kunne bruke det de har lært Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Hovedmomenter Lærer og elever skal sammen utarbeide hovedmomenter Utvikle elevenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere praktisk virksomhet. Praktisk prosjektarbeid må tilrettelegges ut fra elevenes interesser og lokale forutsetninger Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors FORSLAG TIL OMRÅDER FOR UTFORMING AV HOVEDMOMENTER På skolen Sette i gang og drive tiltak i skolemiljøet, arrangere, utføre oppdrag etc. Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors OMRÅDER FOR UTFORMING AV HOVEDMOMENTER Samarbeid mellom skolen og nærmiljøet TUIL FN-sambandet Midnight Sun Marathon Fotballkretsen / Storby Tromsø Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Eksempler på arbeidsoppgaver delta i administrative prosesser i et lag, forening, organisasjon etc. (daglig drift, forberedelse til arrangement, møter osv) være aktivt med på arrangementer, møter osv. være aktivitetsleder/trener/hjelpetrener for andre medlemmer i klubb/skole utvikle nye konsept som laget, klubben foreningen kan dra nytte av Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Pålagte arbeidsoppgaver Promotere tilvalgsfaget Young Mentors for årets 9. klasser Delta i utvelgelsen av nye mentorer for neste skoleår Aktivt med i opplæring Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Arbeidstid Arbeidet kan foregå i den avsatte tilvalgsfagtiden på skolen Utenom skoletid når det passer best for eleven og dens samarbeidspartner. tilvalgsfagstida på skolen. Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Grunnlag for vurdering Skriftlig rapportering over avtalt arbeid Egenvurdering Min vurdering Sture Grønli

Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Tanker/refleksjoner så langt Young Mentors som tilvalgsfag kan være en måte å finansiere prosjektet på Young Mentors og skolekantina ”Matbeat” samarbeider i prosjektet ”Fysisk aktivitet og måltid i skolen” Samarbeid med IL – hvordan kan det bli en integrert del av skolens virksomhet? Sture Grønli