ENDRINGSLEDELSE – MAKT OG MENING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Samfunnskunnskap - Makt
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Helse og sykdomsbegrepet
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Personalseminar 2007 BL Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Personalseminar Omorganisering og.
8 Mål og strategier Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Endring og omstilling.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Mestring og forebygging av depresjon
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Definere og velge hovedmål og delmål
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Suksesskriterier.
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Modellkommunene Hva er unikt?
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Aggresjon.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
MAKT OG ORGANISASJONER
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Klubben for alle.
ORGANISASJONSENDRING OG ENDRINGSLEDELSE
Venner & valg Velkommen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ENDRINGSLEDELSE – MAKT OG MENING OPPSLUTNING OG MOTSTAND I ENDRINGSPROSESSER

ENDRING SOM NORMALTILSTAND ØKT INTERDEPENDENS INTERNASJONALISERING/GLOBALISERING HANDEL MIGRASJON TEKNOLOGISK ENDRINGSTAKT FRA EDB TIL IKT TIL AI «MOTERIKTIG» ENDRING SOM «DET MODERNE»

STADIG VIKTIGERE ENDRINGSLEDELSE Å INITIERE ENDRING GJENNOMFØRE ENDRING STYRE ENDRING ENDRINGSLEDELSE

LOGIKK PROBLEM/ MULIGHET MÅL/ KRAV LØSNING/ VIRKEMIDLER IVERK- SETTING MÅLING/ EVALUERING

UTFORDRING 1: ULIKE VIRKELIGHETSFORSTÅELSER ORGANISASJONER SOM SOSIAL SYSTEM – BESTÅENDE AV MENNESKER ET MANGFOLD AV SYNSPUNKTER, OPPFATNINGER OG MENINGER

MANGFOLD MAN SER «ULIKE VIRKELIGHETER» MAN SER «VIRKELIGHETEN ULIKT» ULIKE ARBEIDSSTEDER ULIKE JOBBER/OPPGAVER ULIKE NIVÅER MAN SER «VIRKELIGHETEN ULIKT» ULIK BAKGRUNN ULIKE PRIORITERINGER

FORTOLKNING DRIVKREFTER DRIVKREFTER SLIK DE SLIK DE ”ER” OPPFATTES

UTFORDRING 2: ULIK VEKTLEGGING KAN VÆRE ENIGE I VIRKELIGHETSBESKRIVELSE MEN KAN LIKE ELLER MISLIKE DEN I ULIK GRAD DET SOM ER RIKTIG FOR ORGANISASJONEN TRENGER IKKE VÆRE GODT FOR DEN ENKELTE UENIGHET BASERT I INTERESSER

UTFORDRING 3: KAUSALITET GÅR PÅ VALG AV TILTAK UKLAR KAUSALITET IKKE: HVIS X, SÅ Y MEN: HVIS X, SÅ MULIGENS Y I TILLEGG ENDRES KAUSALE RELASJONER OVER TID

PLANLAGT ENDRING TAR UTGANGSPUNKT I «NOENS» OPPFATNING AV VIRKELIGHETEN TAR UTGANGSPUNKT I «NOENS» LØSNINGER TAR UTGANGSPUNKT I «NOENS» PREFERERTE VIRKEMIDLER

«NOEN» PLANLAGT ENDRING ALLTID DREVET AV ENDRINGSAGENTER DISSE ER IKKE «ALLE» JO STØRRE OG MER KOMPLEKS ORGANISASJON, JO MER OMFATTENDE ENDRING… …DESTO STØRRE SANNSYNLIGHET FOR AT «NOEN» IKKE REPRESENTERER «ALLE»

LOGIKK PROBLEM/ MULIGHET MÅL/ KRAV LØSNING/ VIRKEMIDLER IVERK- SETTING MÅLING/ EVALUERING «NOENS» ANALYSE «NOENS» ØNSKER «NOENS» KAUSALITET «NOENS» PLANER «NOENS» KRITERIER

ENDRINGSLEDELSE ENDRINGSLEDEREN ER DENNE «NOEN» ENDRING VIL SOM REGEL KREVE AT NOEN ENDRER ATFERD ENDRINGSINITIATIV VIL DERMED BLI MØTT MED REAKSJONER FRA DEM SOM FORVENTES Å ENDRE SEG

VANLIGE REAKSJONER AKTIV OPPSLUTNING/ENGASJEMENT (PASSIV) AKSEPT ”KJEMPEBRA!” (PASSIV) AKSEPT ”OK, DA” APATI OG LIKEGYLDIGHET ”BOHICA” PASSIV MOTSTAND ”IKKE REGN MED MEG” AKTIV MOTSTAND ”IKKE F….”

MOTSTAND VS OPPSLUTNING OPPSLUTNING LIKE VANLIG SOM MOTSTAND MACHIAVELLI – ”REFORMATOREN MÅ REGNE MED KAMP MED SINE MOTSTANDERE, … …OG KUN LUNKEN STØTTE FRA SINE TILHENGERE” MOTKREFTER (OPPLEVES) OFTE STERKERE ENN OPPSLUTNING

DRIVKREFTER OG MOTKREFTER ENDRING DRIVKREFTER

Å FORSTÅ MANGFOLDET I BEVEGGRUNNER HVORFOR MOTSTAND? Å FORSTÅ MANGFOLDET I BEVEGGRUNNER

1) FAGLIG UENIGHET ENDRING = USIKKERHET UKLART BEHOV FOR ENDRING (”Hvorfor?) UKLARE EFFEKTER AV ENDRING UKLARE KAUSALSAMMENHENGER (ENDRING  EFFEKT) DERMED – ULIKE OPPFATNINGER OG UENIGHET

2) FRYKT FOR DET UKJENTE ”HVA VIL SKJE MED MEG?” USIKKERHET KNYTTET TIL: EGEN JOBB/OPPGAVE FAGLIG KOMPETANSE SOSIALT MILJØ MOTSTAND SOM ”RASJONELL REAKSJON” FOR Å MINSKE ANGST

3) FØLELSEMESSIG TAP MENNESKER INVESTERER FØLELSER I ARBEIDSPLASSEN FRA FYSISKE LOKALER OG STEDER…. …VIA ”TEKNOLOGI”…. …TIL OPPGAVER ARBEIDSPLASSEN SOM ”HJEMSTAVN” MOTSTAND SOM ”SORGREAKSJON”

4) SYMBOLSK ORDEN ENDRES ORGANISASJONER SOM SYMBOLSKE ENHETER (IKKE MINST FYSISK) FYSISKE FORHOLD VISER ”ENS PLASS I SYSTEMET” PLASSERING AV KONTOR, STØRRELSE, PRIVATLIV,…. UNIFORMER, DISTINKSJONER UTSTYR, HYLLEMETER,…

5) REELLE MAKTFORHOLD ENDRES HIERARKIER ENDRES FYSISK PLASSERING I INFORMASJONSSTRØM ENDRES FORMELT UFORMELT VANSKELIGERE Å TA KONTAKT MED BESLUTNINGSTAKERE (AVSTAND)

6) SOSIALE BÅND BRYTES KOLLEGAER – FELLESSKAP, VENNER FYSISK ENDRING ENDRER KOLLEGIALE RELASJONER KAN MISTE KONTAKT MED ”VENNER” KAN BLI TVUNGET TIL Å ARBEIDE MED ”FIENDER”

7) PSYKOLOGISKE KONTRAKTER BRYTES UFORMELL KONTRAKT MELLOM FLERE MENNESKER UTVIKLET OVER TID – HVERDAGSLÆRING KREVENDE ARBEID Å BYGGE OPP OG ETABLERE KONTRAKTENE MAN ØNSKER IKKE/”ORKER IKKE” BEGYNNE EN GANG TIL

8) PERSONLIG TAP AV GODER DÅRLIGERE ARBEIDSPLASS (STØY, LYS, OG LIGNENDE) ENDREDE ARBEIDSFORHOLD OG – BETINGELSER TAP AV PRIVATLIV

9) DOBBELTARBEID I ALLE FALL I EN PERIODE NYE ORDNINGER MÅ INNARBEIDES MENS GAMLE ORDNINGER MÅ AVVIKLES SKJER PARALLELLT EKSTRA RESSURSBELASTNING I EN (LANG) PERIODE

10) KRAV OM NYINVESTERINGER NYTT ARBEIDSSTED KREVER NY KUNNSKAP NYTT STED KREVER NY LOKALKUNNSKAP NYE RELASJONER MED KOLLEGER KREVER TILPASNING OFTE KREVENDE NYINVESTERINGER

EKSTERNE PARTER KUNDER, SAMARBEIDSPARTNERE OG ANDRE SETTER OFTE PRIS PÅ STABILITET OGSÅ EKSTERNE PARTER VIL BERØRES SLIK INTERNE PARTER BLIR (ANGST, TAP, OG LIGNENDE)

DEN POSITIVE MOTSTANDEN ET TEGN PÅ ENGASJEMENT EN PROSESS DER ULIKE SYNSPUNKTER BRYNES (RASJONALITET) KAN HINDRE ”DUMME” ENDRINGSFORSØK TID OG ROM FOR REFLEKSJON LIKEVEL – MOTSTAND ALLTID ET PROBLEM FOR ENDRINGSAGENTER

ENDRINGSAGENTENS PRIMÆRE OPPGAVER SKAPE OPPSLUTNING OM ENDRING/DEMPE MOTSTAND - ENDRINGSVILJE GJENNOMFØRE ENDRING INSTITUSJONALISERE OG RUTINISERE DEN NYE TILSTANDEN (STABILISERE) JO STERKERE ENDRINGSVILLIGHET LEDEREN EVNER Å SKAPE… …DESTO ENKLERE Å GJENNOMFØRE ENDRING

OPPTINING, ENDRING, NEDFRYSING

OPPTINING SKAPE ENDRINGSVILLIGHET SKAPE EN FELLES AKSEPT FOR AT ENDRINGEN ER «VIKTIG»(«URGENCY») SKAPE EN FELLES AKSEPT FOR AT ENDRINGEN ER «RIKTIG» (KAUSALITET) SKAPE EN FELLES OPPFATNING AV AT ENDRINGEN ER «GOD» (ULIKE INTERESSER)

«VIKTIG» KONTINUERLIG ARGUMENTASJON OM HVORFOR ENDRING ER NØDVENDIG «BRING DRIVKREFTENE INN»: FORSKNING BRUKERE OPINIONSLEDERE TEGN BILDER AV HVA SOM KAN SKJE HVIS ENDRING IKKE FINNER STED

«RIKTIG» EKSPLISER KAUSALE MEKANISMER OG SAMMENHENGER (LØSNING – VIRKEMIDDEL – RESULTAT) «BRING LØSNINGENE INN»: FORSKNING HISTORIER OG EKSEMPLER

«GOD» VÆR KONKRET MED HENSYN TIL HVORDAN ULIKE GRUPPER BLIR PÅVIRKET AV ENDRING HVEM MÅ ENDRE SEG (MYE) HVEM SKAL IKKE ENDRE SEG SÆRLIG IKKE MAKSIMER ANGST! TENK PÅ KOMPENSASJONER FOR GRUPPER SOM «RAMMES»

KOMMUNIKATIV LEDELSE «VIKTIG, RIKTIG OG GOD» KOMMUNISERES KONTINUERLIG I MØTER MELLOM KOLLEGER OVER MATPAKKA PRIVAT DEN EFFEKTIVE ENDRINGSAGENT MENER SELV AT ENDRINGEN ER VIKTIG, RIKTIG OG GOD

ENDRINGSLEDER SOM OVERSETTER MANGE ENDRINGER I DET OFFENTLIGE ER «REFORMER» REFORMER OFTE POLITISKE VEDTAK FØLGER POLITISK LOGIKK REFORMER MÅ OVERSETTES SLIK AT DE OPPFATTES SOM VIKTIGE, RIKTIGE OG GODE

DEN DUGENDE OVERSETTER KUNNSKAPSRIK LOKAL KONTEKSTUALISERING MODIG GI REFORMEN ET EGET SPRÅK TÅLMODIG KONTINUERLIG PRAT OG SYMBOLSK HANDLING STERK I TROEN…..

OPPTINING – TO UTFALL OPPTINING LYKKES OPPTINING MISLYKKES MENNESKENE VIL ENDRE LEGGE TIL RETTE FOR ENDRING, STØTTE OG HJELP OPPTINING MISLYKKES MENNESKENE VIL IKKE ENDRE TVINGE IGJENNOM ENDRING, BRUK AV HIERARKI OG INCENTIVER

GODE ENDRINGSLEDERE ER GODE TIL OPPTINING OG GODE TIL Å LEGGE TIL RETTE FOR AT MENNESKER SOM ØNSKER Å ENDRE SEG FÅR MULIGHETEN TIL DET MEN BEHERSKER OGSÅ ET BREDT REPETOAR AV TILTAK HVIS OPPTINING IKKE LYKKES OG ER GODE TIL Å TVINGE IGJENNOM LØSNINGER PÅ TROSS AV MOTSTAND