ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Forum for EVU og digitale medier i læring
GROW modellen.
Gruppepsykologi.
RME Nasjonal Konferanse
Sosiologi i barnehagen
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
11. Legitimitet og makt Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
God kommunikasjon – vær trygg
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Opprettholdende faktorområder
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
MAKT OG ORGANISASJONER
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Organisasjonsteori - omgivelser
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Gruppepsykologi.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kapittel 11 Grupper og team
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS

Komplekse responsive processer i interaktioner der efterlader spor… Kay Voetmann

Dialog i praksis Regler Kollektiv prosess Individuell prosess

Diskusjon og dialog Når man diskuterer med formål om å oppnå enighet Er resultatet ofte at uenigheden blir synlig Og man ender med konsensus basert på den minste felles nevner Når man lar mangfoldigheten av synspunkter og intensjoner komme frem Er resultatet ofte at fellesskapet, som er mye større enn den mindste felles nevner, blir synlig Og man ender med å ha et mangfoldig og fordomsfritt fellesskap

Kommunikasjonsmønstre og konsekvenser Samspill/interaksjoner Individuell atferd Fokus på problemer Fokus på suksesser og muligheter Mønstre, strukturer og systemer som skaper problemer Individer som skaper problemer Mønstre, strukturer og systemer som skaper suksesser og muligheter Individer som skaper suksesser og muligheter Fokuset påvirker vår tolkning, som igjen påvirker våre relasjoner til hverandre og de reaksjoner vi gjør basert på det valgte fokus Resultater  Ressurser  Relasjoner Resultater  Ressurser  Relasjoner Resultater  Ressurser  Relasjoner Resultater  Ressurser  Relasjoner

Organisasjon: En organisasjon er et sosialt system som er bevisst konstruert for å realisere bestemte mål Sentrale trekk ved en organisasjon er: mennesker mål organisasjonsstruktur relasjoner samspill med organisasjonen og omgivelsene

Hvordan medlemmer i organisasjoner oppfatter og tolker mål og retningslinjer for arbeidet. Hvordan de velger å prioritere mellom ulike arbeidsoppgaver. Hvordan de konkret går frem i løsning av arbeidsoppgavene. Hva menes med organisasjonsatferd?

Beslutningsprosessen: hele rekken av handlinger som fører frem til en beslutning Kommunikasjonsprosessen: overføring av informasjon, ideer, holdninger og følelser Prosesser i organisasjoner

Mål – en ønsket fremtidig tilstand Arbeidsdeling og spesialisering Styring og koordinering av arbeidet Formelle trekk ved organisasjoner

Private mål Makt Gruppenormer, sosialt samhold, gruppepress Organisasjonskultur – grunnleggende antagelser, verdier og normer Uformelle trekk ved organisasjoner (personlige og sosiale forhold)

Ekstern usikkerhet – knyttet til kompleksitet og endring Avhengighet til eksterne aktører Eksternt press – knyttet til verdier/kultur, politikk og teknologisk innovasjon Sentrale trekk ved omgivelsene

Hensikt og perspektiv Hvem er jeg? Hvem er dere? Psykologisk kontrakt Igangsettelse Ledelse Læring og refleksjon Ferdigstillelse UTVIKLING UTFØRELSE

Konklusjoner