Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Historien om ”Mauren og Løven” (klikk for å fortsette...)
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Trygge organisasjoner
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Barns rettigheter - personvern
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Samspill og Samhandling
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Om vederlagsordningen – hva ble resultatene?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Oslo kommune bydel Stovner Boligenheten ARBEID MED STATLIG BOSTØTTE LOKALT Ida Mboge – Boligenheten Bydel Stovner. Seminar Trondheim 12 november 2010.
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Oslo kommune Vederlagsutvalget Om overgrepene –
Forventninger til oss som skole:
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Oslo kommune Helseetaten Geriatrisk ressurssenter
”Hva sier fosterbarna om tilsynsførerordningen?
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Brukerundersøkelsen 2011 Bergen. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne i Hordaland.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Oppreisningsordning i Tromsø kommune
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Klarspråk Språkverksteder. ≡ En bør arbeide for en lettere og friskere stil, skrive kort og enkelt, bruke minst mulig fremmedord, og unngå lange og.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Forberedende samtaler
”I pasientens fotspor”
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Kapittel 1 SAMSPILL.
Høring av barn i Utlendingsnemnda
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn Vederlagsutvalgets sekretariat Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn Seminar 04.05.2010 Møtet med søkerne Berit Rannestad, sekretariatsleder

Oslo kommunes verdigrunnlag Brukerorientering - Respekt – Engasjement – Redelighet

Respekt - Åpenhet – Trygghet Respekt fordi den enkelte skulle oppleve å bli sett, trodd og hørt Åpenhet fordi ingen søkere skulle oppleve at det ble tatt beslutninger i egen sak uten å være klar over det Trygghet for den enkelte ved å sikre at regler om taushetsplikt og vilkår etter personopplysningsloven ble fulgt

Mottaket av søkerne Kontakttelefonen Mange ringte / mange stakk innom Forhåndsavtalte samtaler Mange telefonsamtaler som ledd i saksbehandlingen

Søkers egenerklæring Kravene i vedtekten og bystyresaken Intervjuet med Granskingsutvalget Mange hadde selv skrevet om sine opplevelser Mange trengte hjelp til skrivingen Mange supplerte egenerklæringen – enten ved tilleggsskriv eller i telefon- samtaler

Organiseringen av samtalene Utreder som skulle saksbehandle søknaden hadde samtalene Målet med samtalen: Få søkers opplevelser skrevet ned i egenerklæringen Satte av god tid – la vekt på god atmosfære

Hvordan møtte søkerne oss? Noen grudde seg - mange syntes det var en lettelse å få fortelle De aller fleste fortalte villig – satte pris på å bli hørt og trodd Vi skrev ned det de fortalte – samtidig som vi veiledet om hva som var særlig viktig å få fram for vurdering av søknaden Mange hadde ikke fortalt opplevelsene til noen før - for mange var det skambelagt Viktig med muligheten for oppfølging av Grønn linje og formidlingen til Senter for traumepsykologi

Hva fortalte søkerne? Beskrev overgrep og omsorgssvikt slik det går fram av Granskingsutvalgets rapport og Befringsutvalgets innstilling Søkerne spredde seg fra opphold under det offentliges omsorg fra 1920-tallet til 1993 – ble en bekreftelse på hva vi finner i offentlige dokumenter og litteratur om forholdene og utviklingen av barnevernet gjennom tidene

De som fikk avslag 359 fikk avslag på søknaden – 238 fordi plasseringsvilkåret ikke var oppfylt og 115 fordi det de fortalte ikke var tilstrekkelig til å komme inn under vedtekten Mange opplevde avslaget som veldig urimelig. Opplevde det som enda en gang ikke bli trodd Noen forsto, men for mange ble det veldig trist. Det er allikevel vår vurdering at det ga ordningen en legitimitet

Vederlagsutvalgets sekretariat som organisasjon Erfarne medarbeidere – utfylte hverandre i forhold til kunnskap, erfaring og kompetanse Høy bevissthet om å være myndighetsutøvere Arbeidet organisert med klare og tydelige rutiner som ble fulgt lojalt Liten og oversiktlig organisasjon hvor alle hadde ansvar for å vi skulle lykkes Vi hadde alle en ære i gjøre arbeidet for kommunen og for søker på en ordentlig måte Og ikke minst ga vederlagsutvalget oss nødvendig støtte og korrektiv. Dette bidro til vår profesjonalitet og ga oss den nødvendige trygghet i møte med søkeren