Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn Vederlagsutvalgets sekretariat Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn Seminar 04.05.2010 Møtet med søkerne Berit Rannestad, sekretariatsleder
Oslo kommunes verdigrunnlag Brukerorientering - Respekt – Engasjement – Redelighet
Respekt - Åpenhet – Trygghet Respekt fordi den enkelte skulle oppleve å bli sett, trodd og hørt Åpenhet fordi ingen søkere skulle oppleve at det ble tatt beslutninger i egen sak uten å være klar over det Trygghet for den enkelte ved å sikre at regler om taushetsplikt og vilkår etter personopplysningsloven ble fulgt
Mottaket av søkerne Kontakttelefonen Mange ringte / mange stakk innom Forhåndsavtalte samtaler Mange telefonsamtaler som ledd i saksbehandlingen
Søkers egenerklæring Kravene i vedtekten og bystyresaken Intervjuet med Granskingsutvalget Mange hadde selv skrevet om sine opplevelser Mange trengte hjelp til skrivingen Mange supplerte egenerklæringen – enten ved tilleggsskriv eller i telefon- samtaler
Organiseringen av samtalene Utreder som skulle saksbehandle søknaden hadde samtalene Målet med samtalen: Få søkers opplevelser skrevet ned i egenerklæringen Satte av god tid – la vekt på god atmosfære
Hvordan møtte søkerne oss? Noen grudde seg - mange syntes det var en lettelse å få fortelle De aller fleste fortalte villig – satte pris på å bli hørt og trodd Vi skrev ned det de fortalte – samtidig som vi veiledet om hva som var særlig viktig å få fram for vurdering av søknaden Mange hadde ikke fortalt opplevelsene til noen før - for mange var det skambelagt Viktig med muligheten for oppfølging av Grønn linje og formidlingen til Senter for traumepsykologi
Hva fortalte søkerne? Beskrev overgrep og omsorgssvikt slik det går fram av Granskingsutvalgets rapport og Befringsutvalgets innstilling Søkerne spredde seg fra opphold under det offentliges omsorg fra 1920-tallet til 1993 – ble en bekreftelse på hva vi finner i offentlige dokumenter og litteratur om forholdene og utviklingen av barnevernet gjennom tidene
De som fikk avslag 359 fikk avslag på søknaden – 238 fordi plasseringsvilkåret ikke var oppfylt og 115 fordi det de fortalte ikke var tilstrekkelig til å komme inn under vedtekten Mange opplevde avslaget som veldig urimelig. Opplevde det som enda en gang ikke bli trodd Noen forsto, men for mange ble det veldig trist. Det er allikevel vår vurdering at det ga ordningen en legitimitet
Vederlagsutvalgets sekretariat som organisasjon Erfarne medarbeidere – utfylte hverandre i forhold til kunnskap, erfaring og kompetanse Høy bevissthet om å være myndighetsutøvere Arbeidet organisert med klare og tydelige rutiner som ble fulgt lojalt Liten og oversiktlig organisasjon hvor alle hadde ansvar for å vi skulle lykkes Vi hadde alle en ære i gjøre arbeidet for kommunen og for søker på en ordentlig måte Og ikke minst ga vederlagsutvalget oss nødvendig støtte og korrektiv. Dette bidro til vår profesjonalitet og ga oss den nødvendige trygghet i møte med søkeren