Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret
-ikke bare for zippylæreren…
Samspill og Samhandling
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Språk og sosialisering
Sammensatte tekster: Photo Story
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Den Norske Skolen i London
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Bokpresentasjon Oslo.
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Evaluering av november på Blå avdeling:
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
-ikke bare for zippylæreren…
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Everquest som læringsplattform
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Mer om barns utvikling av tallbegreper
In Use Engelsk for unge og voksne
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
NY VRI Nina og Ingvild.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Relevant questions for the Reference Group
Systematisk Observasjon av Lesing.
Using nursery rhymes and songs
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Godt grep – presentasjon
Revidert læreplan i engelsk
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Innføringsprosjektet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009

Hvor viktig er engelskferdigheter i dag? De fleste mennesker er tospråklige eller flerspråklige Mennesker hjernen har god plass til mer enn ett språk! Evnen til å lære språk er medfødt (LAD)

Tilegnelse eller læring? Spedbarn opplever meningsfull samhandling med andre og språk blir tilegnet – en ubevisst prosess Evnen (LAD) avtar med alderen

Læring er en bevisst prosess Voksne må lære et fremmedspråk

Utnytte tilegnelsesprosessen… …i engelskfagmeningsfull samhandling –aktiv bruk av språk Motiverende –temaer og lek mengde –roughly tuned trygghet føle seg kompetent

Engelsk som undervisningsspråk Teacher talkPupil talk

Temaer Emner som barna kjenner til og har erfaring med (fra egen erfaring og i andre fag) Begreper som de kjenner på norsk Samtaler, demonstrasjoner og forsøk, lek, spill, (bevegelses)sang, fortellinger, drama Muntlig og skriftlig Få oppleve engelsk barnelitteratur som illustrerer engelskhistorie og kultur (norske oversettelser)

Lek og spill Repetisjon Samtaler. Utvide barnets uttalelser Høflighets uttrykk og faste uttrykk Dataspill – ikke alene! Gøy!

Demonstrasjoner og forsøk Finally you …. First you ….Then you …. How to …. You will need… How to ….. What happens if …. Samarbeid og elevene deler kunnskap

Eventyr og fortellinger Aktiviser bakgrunns- kunnskap Introduser vokabular Fortell på engelsk ved hjelp av kroppsspråk, mim, flanellograf osv Elevene er med på replikkene Gjenfortell – elevene bidrar på sin måte… Oppfølgingsaktiviteter

Drama Gjenfortelling Klargjør hendelsesforløp Repetisjon av vokabular og uttrykk Narrativ form av verb / direkte tale (grammatikk) Eksempel: SK/videoproject/bjorn/bjor n-videotexts/getting- started.htm

Rollespill (Må ikke glemme å fokusere på grammatiske elementer) In the Cafe: Do you like… Did you like…? (grammatikk) Menu (vokabular) Høflighetsfraser (kulturkunnskap) Utvide elevens svar

Sang Innlæring av uttale, vokabular og setningsstruktur Bevegelser hjelper hukommelsen (Skap egne bevegelser) If you’re happy and you know it…. Ring a ring of roses… (historie og kulturkunnskap) I’m a little teapot…

Vi har endret rammene… … for engelskopplæring Har vi endret på undervisnings-metodene? Verdsetter vi de mulighetene de nye rammene gir oss pedagoger? Utnytter vi mulighetene? LSK/videoproject/maintopi clist.htm