Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Barn og unges rett til deltakelse
Det kommunale og det statlige barnevern
Rådet for etikk innen alternativ behandling 1.  Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere.
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Status handlingsplan for Drammen sentrum
IVARETAKELSE AV LEDERMEDLEMMER Lokallagsleder- og Htv-samling.
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Innkalling til årsmøte i NFF, avd. Akershus STED: AHUS TID: Mandag 14.mars kl
Brukerforum voksenpsykiatri
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Styret – hjertet i foreningen
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Rektor har fullt ansvar innen
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
Fremmøte i Ytrebygda Kirke
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
PRAKTISK INFORMASJON BYDELSSTYRENE FEBRUAR MØTEPLAN Første halvår tirsdag (Bergenhus, Åsane, Fana og Laksevåg) torsdag (Arna, Årstad, Ytrebygda.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Generalforsamling for Norsk Akustisk Selskap 2017
Oppstart SU Jevnakerskolene
Hva består bystyresystemet av ?
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Seksjon byggesak.
Opplæring av rektorene
Politisk organisering Nye Drammen
Oppsummering Organisasjonsutvalget
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE HØSTEN 2007
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE HØSTEN 2007
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene

Målsetninger med den nye bydelsstyreordningen Å legge til rette for økt demokratisk engasjement Å styrke bydelene som lokalsamfunn Å ha en aktiv dialog med innbyggerne Å søke samarbeid med lag og organisasjoner Å gi bydelene et talerør inn i det kommunalpolitiske system

Valg og sammensetning De åtte bydelsstyrene har 9 eller 11 medlemmer som velges av bystyret Ved valg av bydelsstyrene legges den partipolitiske sammensetning i bystyret til grunn. Medlemmer og varamedlemmer skal være bosatt i bydelen. Bydelsstyremedlemmer skal ikke være medlem i bystyret. Trer et fast medlem ut av et bydelsstyre velger bystyret et nytt medlem

Arbeidsoppgaver til bydelsstyrene Bydelsstyrene er høringsinstans ved. 1. gangsbehandling av planer etter plan- og bygningsloven Bydelsstyrene har uttalerett til bystyret i saker som Forretningsutvalget delegerer til bydelsstyrene og vedr. budsjettposter med stor relevans for bydelen Bydelsstyrene har innstillingsrett til bystyret vedr. private forslag og innbyggerinitiativ med klar tilknytning til en bydel Bydelsstyrene har vedtakskompetanse i klagesaker vedr. enkle byggesaker, navnesetting og enkelte bydelsrelaterte tilskuddsordninger

Intern organisering Bydelsstyrene kan bestemme egen utvalgsstruktur Bydelsstyrene kan opprette underutvalg som saksforberedende organ Bydelsstyrene kan etablere arbeidsutvalg. Bydelsstyret avgjør hvilke oppgaver arbeidsutvalget skal ha

Lovverk og saksbehandlingsregler Bydelsstyrene er opprettet med hjemmel i kommunelovens §12 om kommunedelsutvalg For bydelsstyrenes virksomhet gjelder kommuneloven, forvaltningsloven og offentlighetsloven når ikke annet er bestemt i medhold av lov Bergen kommunes etiske retningslinjer gjelder for bydelsstyrenes medlemmer

Instrumenter for politisk arbeid i bydelsstyrene 1.Åpen halvtime Møtene begynner med en åpen halvtime Publikum gis anledning til å stille spørsmål til bydelsstyrerepresentantene/-lederen og fremme spørsmål Det kan ikke stilles spørsmål til byrådet/administrasjonen Det er ikke lagt opp til at spørsmål og innspill diskuteres i åpen halvtime Bystyrets kontor vil legge frem sak om utforming av ordningen med åpen halvtime

2. Skriftlig spørsmål Bydelsstyrerepresentanter og varamedlemmer som deltar i møte kan fremme skriftlige spørsmål til byrådet eller bydelsstyreleder Spørsmål må leveres skriftlig til Bystyrets kontor en uke før møtestart Bystyrets kontor oversender spørsmålet til vedkommende byråd eller bydelsstyreleder Skriftlige spørsmål besvares skriftlig

3. Forslag Bydelsstyrenes medlemmer kan sette frem forslag Forslaget skal leveres skriftlig og i undertegnet stand til bydelsstyrelederen Forslag kan referere til en sak under behandling eller gjelde et nytt tema/ny sak Forslag vedr. saker som står på sakskartet behandles i forbindelse med behandlingen av selve saken Forslag til en ny sak/nytt tema som får flertall i bydelsstyret oversendes til Forretningsutvalget. Forretningsutvalget avgjør opplegg for videre behandling av forslaget

4. Deputasjoner Utsendinger fra foreninger og grupper har mulighet til å holde muntlig innlegg vedr. en sak som står på sakslisten og som skal behandles i møtet Anmodninger om deputasjoner skal meldes Bystyrets kontor senest kl dagen før møtet Tidsrammen for deputasjoner er fem minutter per innlegg

5. Høringer Bydelsstyrene kan arrangere høringer om et bestemt tema Bydelsstyrene kan kalle inn medlemmer av byrådet, representanter fra administrasjonen og/eller invitere andre institusjoner/personer til høring I forbindelse med høringer skal det ikke fattes vedtak eller voteres om en sak

Byrådets representasjon i møtene Byrådet avgjør selv sin egen deltakelse i bydelsstyremøtene Den enkelte byråden kan delegere tilstedeværelsen til kommunaldirektøren eller annen representant fra administrasjonen I saker der byrådet innstiller til bydelsstyrene må en representant fra byrådssiden være tilstede Bydelsstyrene kan innkalle en representant fra byrådet for å redegjøre for en sak.

Sekretariat og protokoll Bystyrets kontor ivaretar sekretariatsfunksjon for bydelsstyrene Protokoll fra bydelsstyremøtene føres av Bystyrets kontor og legges frem til godkjenning i bydelsstyrets neste møte

Rapportering Byrådet skal innenfor de fagområder hvor bydelsstyrene har fullmakter gi systematisk tilbakemelding om oppnådde resultater Hvert bydelsstyre skal oversende en årsmelding om egen virksomhet til bystyret Årsmeldingene fra bydelsstyrene behandles i finanskomiteen