Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMia Andreassen Endret for 9 år siden
1
Rådet for etikk innen alternativ behandling 1
2
Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere At respekten for den enkeltes liv, integritet og menneskeverd blir ivaretatt Tillit til alternative behandlere Kontinuerlig debatt og forbedring av yrkesetiske forhold blant alternative behandlere 2
3
Ankeorgan for saker som er klaget inn for organisasjonenes etisk råd knyttet til etiske spørsmål for de organisasjoner som anerkjenner Rådet Sakkyndig organ i spørsmål vedrørende vurderinger av etikk og faglig forsvarlighet innen alternativ behandling 3
4
Gi vurderinger av etikk og faglig forsvarlighet overfor alternative behandlere, deres organisasjoner og organisasjonenes sentrale organer, samt utrede prinsipielle behandleretiske spørsmål 4
5
Rådets avgjørelse er bindende for medlemmer i de organisasjonene som anerkjenner Rådet og vedtak i enkeltsaker kan ikke overprøves av andre organer i angjeldende organisasjoner 5
6
SABORGs medlemsorganisasjoner Andre organisasjoner som anerkjenner Rådets avgjørelser Organisasjoner utenfor SABORG kan benytte Rådet dersom de anerkjenner det, og de godkjennes av SABORGs representantskapsmøte 6
7
Rådet er et ankeorgan. Normalt skal saker være behandlet i utøverorganisasjonenes utvalg, men dette er likevel ikke til hinder for at Rådet i spesielle tilfeller kan gjøre unntak fra denne regelen. Spesielle tilfeller gjelder når en klagesak ikke har blitt behandlet i organisasjonens etiske råd, men blitt avvist 7
8
Rådet skal ha fem faste medlemmer og suppleres med sakkyndige fagpersoner etter behov fra sak til sak for å sikre at innklagedes fagtradisjon er representert. Leder og fire øvrige medlemmer er faste og velges på SABORGs representantskapsmøte for to kalenderår av gangen. 8
9
Leder for Rådet - jurist med kompetanse innen helserett Én person med helsefaglig forskerkompetanse Én pasient-/klient-/brukerrepresentant To alternative behandlere Det velges fem personlige vararepresentanter som trer inn ved fravær 9
10
Leder for Rådet - jurist med kompetanse innen helserett Én person med helsefaglig forskerkompetanse Én pasient-/klient-/brukerrepresentant To alternative behandlere Det velges fem personlige vararepresentanter som trer inn ved fravær 10
11
SABORGs representantskapsmøte velger et utvalg av sakkyndige foreslått av organisasjonene som anerkjenner Rådet I saker der det er en fordel å kjenne fagområdet trekker leder inn to, unntaksvis flere, personer fra denne listen, fortrinnsvis utøvere av samme terapiform som den klagen gjelder. Sakkyndige har stemmerett i likhet med andre medlemmer av Rådet. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme 11
12
De organisasjonene som anerkjenner Rådet, samt pasientorganisasjoner, foreslår medlemmer til Rådet Representantskapsmøtet velger leder, medlemmer og vararepresentanter til Rådet, samt godkjenner liste over sakkyndige. Medlemmer i SABORGs arbeidsutvalg kan ikke være medlemmer av Rådet 12
13
Det er utarbeidet og vedtatt saksbehandlingsregler for Rådets arbeid Rådet fører protokoll over sine forhandlinger og oppsummerer sin virksomhet i en årsberetning som formidles til de organisasjonene som anerkjenner Rådet 13
14
Vi har gjennomgått organiseringen til Pasientklagenemda og Norsk Pasientskadeerstatning for mulige modeller for organisering av ankeorganet 14
15
A) Passivt når ikke innkomne saker, eller B) Aktivt kompetansebyggende; infomateriell, møter med behandlerorganisasjonene og pasientorganisasjoner. 15
16
Forberede saker for rådet Sekretær for rådet Resymé- og rapportskriving. Planarbeid Drift og redaksjon av nettsted 16
17
A) Sekretariatet legges til SABORG B) Leder får ekstra godtgjørelse for å ivareta sekretariatsfunksjonen. C) Egen sekretær adskilt fra SABORG 17
18
Drift av sekretariatet, inkl lønn, reise og møtekostnader, kontorleie, porto og kontorkostnader (IT, tlf etc.) Reise og møtekostnader til besøk hos organisasjoner, nemder, pasientorganisasjoner etc. Opprettelse og drift av nettsted. Utarbeide, produsere og distribuere informasjonsmateriell. 18
19
Grunnsats + ekstra godtgjørelse knyttet til arbeidsinnsats til leder. Konkret godtgjørelse i henhold til arbeidsinnsats til medlemmer og varamedlemmer Godtgjørelse til sakkyndige. Reisekostnader ved møter og besøk hos organisasjoner etc for rådets medlemmer. 19
20
Søknad om 100% finansiering over statsbudsjettet er under utarbeidelse Det er et offentlig ansvar å bidra til pasientsikkerhet, også når det gjelder alternativ behandling 20
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.