ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Hønefoss politistasjon
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Endringer i nasjonale prøver Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Vurdering for læring.
100 lure ord å lære.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hva sier tallene oss?.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2

ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Oppgavene i prøvene konkretiserer kompetansemål Vanskegrad og oppgavetyper viser hva som forventes

ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Mestringsnivået forteller hva elevene viser av ferdigheter i målingen målt opp mot et nasjonalt nivå Mestringsbeskrivelsen forteller hva elever på samme nivå mestrer

ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg. Hver oppgave i prøven vil fra i år tilhøre et mestringsnivå Resultatet vil vise hvor på mestringsnivået eleven er Vi kan beskrive elevens styrker og svakheter i målingen bedre Vi kan fortelle hvilke oppgaver eleven bør mestre Vi kan gi eleven bedre tilbakemeldinger for videre læring

Hva tester vi? LESING REGNING ENGELSK Finne Tall Leseforståelse Tolke Måling Vokabular Reflektere Statistikk Gramatikk

Dette er en flervalgsoppgave Dette er en flervalgsoppgave. Å gjøre overslag og måle temperaturer er et av kompetansemålene i både matematikk og naturfag. Elevene må forstå hva som ligger i begrepet temperaturforskjell. Svar Kommentar Andel av elevene 11 °C 24 – 13 = 11 48 % 13 °C Ser kun på utetemperaturen, skjønner ikke begrepet «forskjell» 10 % 36 °C Regnefeil 11 % 37 °C Riktig svar 30 % Andre svar og ubesvart 1 %

Veiledningsmateriell – alt på et sted: udir.no

Materiell DEL2 REV NY

Film NY Ny skala og måling av utvikling over tid Ny analyserapport i PAS

SKOLE & EIER Et verktøy i kvalitetsvurderingen Til nå har resultatene forsøkt å gjenskape tidligere års fordelinger Vi kan si om vi gjør det relativt bedre eller svakere enn andre det samme året Å vurdere endring i egne resultater oppleves ofte mer relevant enn å sammenligne seg med andre Lesing er papirprøve og vil måle trend når den digitaliseres.

Gjennomføringsplanen Skala for publisering av resultater Hva endres i år? Gjennomføringsplanen Skala for publisering av resultater Måling av utvikling over tid Faste grenser for mestringsnivåer Nye grafer i Skoleporten Ny analyserapport i PAS Publisering på skolenivå

Mer smidig gjennomføring på kortere tid Skolene gjennomfører trinnvis fra og med i år Prøvene berører en langt mer begrenset del av skoleåret 8. og 9. trinn 15. september – 10. oktober 5. trinn 13. oktober – 24. oktober

Forbedret beregningsgrunnlag Til nå er gjennomsnittet av elevenes mestringsnivåer benyttet for å beregne skolens resultat vi mister informasjon vi nå trenger Fra og med i år brukes gjennomsnittet av elevenes poeng på skalaen i stedet skolenes resultater blir mer presise

2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk Er vi bedre enn i fjor? 2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk Fra neste år kan vi vurdere endring i egne resultater mellom år For å måle utvikling over tid må prøvene være elektroniske Det er igangsatt utvikling av elektroniske leseprøver i PGS

Modell for å måle utvikling over tid 2014 2015 Ankerprøven er den samme hvert år Et utvalg elever avlegger ankerprøven Prøvene rapporteres på samme skala Tallene beskriver samme ferdighet hver gang

Ny rapporteringsskala Elevenes poengsummer er aldri like fra en prøve til en annen Det vil alltid bli forskjeller i vanskegrad, hvis ikke oppgavene er de samme Vi trenger en felles skala som beskriver samme ferdighet med samme tall, selv om resultatene er fra ulike prøver

Hvorfor ikke bruke poengsummen fra prøven? Kan ikke sammenliknes mellom ulike prøver En elev som bare svarer riktig på lettere spørsmål, får like stor sum som en som svarer galt på lettere og riktig på de vanskelige CTT: 0---------------------------------------------5--------------------------------------------------10 1111100000=5 1010101010=5 0000011111=5 IRT: 0------------------3---------------------------5-------------------------------------8--------10

Poengene omregnes To prøver med ulik vanskegrad 40 35 30 25 20 15 10 5 0 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 To prøver med ulik vanskegrad ― samme poeng på den nye skalaen Poeng på prøven 2014 Poeng på skalaen Poeng på prøven 2015

Hva er egenskapene til den nye skalaen for nasjonale prøver? Et fast gjennomsnitt på 50 og standardavvik på 10 2/3 av resultatene mellom 40 og 60 En kjent skala med gode egenskaper En presisjon som passer til prøvene Gjennomsnittet kan endre seg fra år til år Spredningen kan bli annerledes To tredeler er mellom 40 og 60. dette kan endre seg over tid

Vi er 95 % sikre på at gjennomsnittet er mellom disse punktene 20 % av elevene 60 % av elevene Gjennomsnitt Vi er 95 % sikre på at gjennomsnittet er mellom disse punktene

Oversikt over skolens egne resultater Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole

Oversikt over skolens resultater opp mot nasjonalt nivå Tiriltoppen skole Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole Bessby Bessby Vestly 5A 5B Tiriltoppen Bessby Vestly

Faste grenser for mestringsnivåene Mestringsnivå i prosent 5A 5B

Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole Tiriltoppen