ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2
ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Oppgavene i prøvene konkretiserer kompetansemål Vanskegrad og oppgavetyper viser hva som forventes
ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Mestringsnivået forteller hva elevene viser av ferdigheter i målingen målt opp mot et nasjonalt nivå Mestringsbeskrivelsen forteller hva elever på samme nivå mestrer
ELEV & LÆRER Et verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg. Hver oppgave i prøven vil fra i år tilhøre et mestringsnivå Resultatet vil vise hvor på mestringsnivået eleven er Vi kan beskrive elevens styrker og svakheter i målingen bedre Vi kan fortelle hvilke oppgaver eleven bør mestre Vi kan gi eleven bedre tilbakemeldinger for videre læring
Hva tester vi? LESING REGNING ENGELSK Finne Tall Leseforståelse Tolke Måling Vokabular Reflektere Statistikk Gramatikk
Dette er en flervalgsoppgave Dette er en flervalgsoppgave. Å gjøre overslag og måle temperaturer er et av kompetansemålene i både matematikk og naturfag. Elevene må forstå hva som ligger i begrepet temperaturforskjell. Svar Kommentar Andel av elevene 11 °C 24 – 13 = 11 48 % 13 °C Ser kun på utetemperaturen, skjønner ikke begrepet «forskjell» 10 % 36 °C Regnefeil 11 % 37 °C Riktig svar 30 % Andre svar og ubesvart 1 %
Veiledningsmateriell – alt på et sted: udir.no
Materiell DEL2 REV NY
Film NY Ny skala og måling av utvikling over tid Ny analyserapport i PAS
SKOLE & EIER Et verktøy i kvalitetsvurderingen Til nå har resultatene forsøkt å gjenskape tidligere års fordelinger Vi kan si om vi gjør det relativt bedre eller svakere enn andre det samme året Å vurdere endring i egne resultater oppleves ofte mer relevant enn å sammenligne seg med andre Lesing er papirprøve og vil måle trend når den digitaliseres.
Gjennomføringsplanen Skala for publisering av resultater Hva endres i år? Gjennomføringsplanen Skala for publisering av resultater Måling av utvikling over tid Faste grenser for mestringsnivåer Nye grafer i Skoleporten Ny analyserapport i PAS Publisering på skolenivå
Mer smidig gjennomføring på kortere tid Skolene gjennomfører trinnvis fra og med i år Prøvene berører en langt mer begrenset del av skoleåret 8. og 9. trinn 15. september – 10. oktober 5. trinn 13. oktober – 24. oktober
Forbedret beregningsgrunnlag Til nå er gjennomsnittet av elevenes mestringsnivåer benyttet for å beregne skolens resultat vi mister informasjon vi nå trenger Fra og med i år brukes gjennomsnittet av elevenes poeng på skalaen i stedet skolenes resultater blir mer presise
2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk Er vi bedre enn i fjor? 2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk Fra neste år kan vi vurdere endring i egne resultater mellom år For å måle utvikling over tid må prøvene være elektroniske Det er igangsatt utvikling av elektroniske leseprøver i PGS
Modell for å måle utvikling over tid 2014 2015 Ankerprøven er den samme hvert år Et utvalg elever avlegger ankerprøven Prøvene rapporteres på samme skala Tallene beskriver samme ferdighet hver gang
Ny rapporteringsskala Elevenes poengsummer er aldri like fra en prøve til en annen Det vil alltid bli forskjeller i vanskegrad, hvis ikke oppgavene er de samme Vi trenger en felles skala som beskriver samme ferdighet med samme tall, selv om resultatene er fra ulike prøver
Hvorfor ikke bruke poengsummen fra prøven? Kan ikke sammenliknes mellom ulike prøver En elev som bare svarer riktig på lettere spørsmål, får like stor sum som en som svarer galt på lettere og riktig på de vanskelige CTT: 0---------------------------------------------5--------------------------------------------------10 1111100000=5 1010101010=5 0000011111=5 IRT: 0------------------3---------------------------5-------------------------------------8--------10
Poengene omregnes To prøver med ulik vanskegrad 40 35 30 25 20 15 10 5 0 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 To prøver med ulik vanskegrad ― samme poeng på den nye skalaen Poeng på prøven 2014 Poeng på skalaen Poeng på prøven 2015
Hva er egenskapene til den nye skalaen for nasjonale prøver? Et fast gjennomsnitt på 50 og standardavvik på 10 2/3 av resultatene mellom 40 og 60 En kjent skala med gode egenskaper En presisjon som passer til prøvene Gjennomsnittet kan endre seg fra år til år Spredningen kan bli annerledes To tredeler er mellom 40 og 60. dette kan endre seg over tid
Vi er 95 % sikre på at gjennomsnittet er mellom disse punktene 20 % av elevene 60 % av elevene Gjennomsnitt Vi er 95 % sikre på at gjennomsnittet er mellom disse punktene
Oversikt over skolens egne resultater Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole
Oversikt over skolens resultater opp mot nasjonalt nivå Tiriltoppen skole Tiriltoppen skole 5A 5B Tiriltoppen skole Bessby Bessby Vestly 5A 5B Tiriltoppen Bessby Vestly
Faste grenser for mestringsnivåene Mestringsnivå i prosent 5A 5B
Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole Tiriltoppen