Cafédialog – elevmedvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Norges Musikkhøgskole
Fra prøving og feiling til
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
På vei mot ny utviklingsplan
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Forslag til ny vurderingsforskrift
Mål for elevrådskoleringen:
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Kompetente barn og unge
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hva er Fronter.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Dette er SMART.
Hundsund ungdomsskole
Hva er en foreldrekontakt?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Husregler.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Resonnerende tekst.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Arbeid med den profesjonelle organisasjon INNHOLD: 1)Kjennetegn for profesjonelle medarbeidere. Vedtatt av skolens lederteam mandag 20. desember. 2)Kjennetegn.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Velkommen til et nytt skoleår!
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
8C Skoleåret
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Husregler.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
«Den gode timen på Saltvern»
Skoleutvikling B – Samarbeid
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Cafédialog – elevmedvirkning

Aktuelt tema skolestart 2011 Kjennetegn for profesjonelle elever 07.04.2017

Kunnskap gir muligheter! Vårt verdigrunnlag: Medvirkning - Læring – Utvikling Kjennetegn for profesjonelle elever er vedtatt av elevrådet mandag 24. januar 2011.

Formål med Cafedialog Gi elevene kunnskap om og ferdigheter i hvordan elevmedvirkning kan fungere i praksis på Horten videregående skole Gi elevene en mulighet for dialog om andre aktuelle og relevante problemstillinger eller temaer som settes på dagsorden ift elevenes læringsmiljø. Et verktøy for dialog Bidra til å skape felles fokus og felles forståelse Stimulere til kreativ problemløsning og nye innfallsvinkler Skape eierskap til ideer

Kjøreregler Vær åpen Vis respekt Lytt til hva andre har å si Alle ideer og innspill er tillatt Bygg videre på andres idéer Tillat uenighet Vestfold is the smallest and most densely populated county in Norway (except from Oslo and Akershus) The migration to Vestfold is large. The number of inhabitants have increased every year since 1950. The growth is more than the national average. Reason: positive natural growth, net migration from other parts of the country and increased labour mobility. Attractive as place for living: location, possibilities for commuting, large population, climate (seen with Norwegian eyes..) growth in work possibilities, urban qualities

Cafémetode Klassen deles inn i 3 – 6 grupper som grupperer seg på hvert sitt cafebord. Rommet organiseres med cafébord som dekkes til med papirduk / plansje til å skrive på. Hver gruppe velger en cafévert . Gruppen får en oppgave, og skriver ned sine svar på caféduken. Cafébord 1 15 min Cafébord 2 10 min Cafébord 3 10 min Cafébord 4 10 min Cafébord 5 10 min I starten velger hver gruppe en cafévert, som sitter fast på gruppens cafébord hele økta. Alle andre gruppedeltakere skal i løpet av dialogen ha vært innom samtlige cafébord. Når du som elev får beskjed om å endre cafébord, sett deg ned der det er ledig – og der du ikke har vært før! Arbeidet fra den enkelte gruppe presenteres for hele klassen. Samarbeidsgruppa får ansvar for å utarbeide en oppsummering av arbeidet som legges fram for klassen i en klassens time. These are our ambitions: Work life: achieve better balance in the labour market with a broad offer of workplaces comprising businesses with success in a globalized, knowledge based economy Environment: protect nature- and cultural environmental qualities as a foundation for settlement, identity, recreation, attraction and business development Public health and well being: improved public health through strengthened welfare end more equal social distribution The strategies are solved in a large partnership where the participants are municipalities, company organisations, labour union, regional college, business development agency, labour force authorities, regional state administration in addition to the county

Cafévertens oppgave Fungere som igangsetter Sørge for at gruppen fokuserer på temaet Sørge for at alle skriver ned det de sier (skrives rett på papiret som ligger på bordet) Ved rotering, informere de nyankomne til bordet om hva som er blitt diskutert av gruppen før (kort) Sørge for at hver person som vil si noe blir hørt i løpet av den tiden gruppen har til disposisjon Følge med – og holde gruppen orientert om tiden ved hvert besøk Sørge for at oppsummeringen skrives ned når alle er tilbake ved sitt opprinnelige bord Strategic goals: (from our annual budget) Regional development: Vestfold county shall make Vestfold an outstanding county, innovative and by that attract and retain people and companies willing to invest time, capital and engagement in the development of the future of the region Service delivery: Vestfold county shall deliver services cost effectively and with a quality equalling the best of comparable producers Development of democracy: Vestfold county shall establish arenas and feedback canals that makes it possible to invite different target groups to dialogue about future development and involve service users in improvement work in the different service fields

Oppsummering: 30 min Alle er nå på sitt opprinnelig bord: Velg inntil 3 tiltak som er viktigst Hvilke hindringer er det for gjennomføring? Hvordan følge opp dette? Hvem har ansvar – og hva skal til? Skriv ned!

Vår visjon - Kunnskap gir muligheter

Vårt felles verdigrunnlag Læring Medvirkning Utvikling

Husregler Vi møter presis til timene. Vi har PC’n lukket når timen begynner. Vi holder fokus på faget i timene. Vi spiser ikke i timene. Vi rydder alltid opp etter oss.

Temaer – tema til diskusjon som fordeles pr bord Hvordan praktiseres god møteteknikk? Bli enige om enkle kjøreregler for klassen. Hvordan skal en god tillitselev opptre og hva er hans viktigste oppgaver? Hvordan skal en godt fungerende samarbeidsgruppe jobbe, og hva er viktig for at den skal lykkes i sitt arbeid? Hva betyr elevmedvirkning, og hvordan kan vi praktisere elevmedvirkning i skolehverdagen? Nevn eksempler på ulike tema som elever og lærere kan ta opp i klassens time. Hva skal til for at klassens time oppleves som meningsfylt for alle? Hvilke kjøreregler ønsker klassen å ha som sine egne regler i tillegg til husreglene? Hva skal til for at dette gjennomføres av alle, både elever og lærere? List opp skolens husregler. Hva skal til for at disse gjennomføres av alle, både elever og lærere? List opp ulike undervisningsmetoder og diskutere hvilke metoder som er egnet i ulike situasjoner og hvilke metoder som kan gi elevene størst læringsutbytte. Studer skolens retningslinjer for prøveavvikling. Hva skal til for å sikre lik praksis? Kom med flere forslag! 07.04.2017