Opplæring for tillitsvalgte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Velkommen til felles opplæring, 2008
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lokal arbeidstidsavtale
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidstidsavtale SFS 2213
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Skranker i arbeidslivet
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Program for dagen 09.00-11.30 (med innlagte pauser) Aktuelt fra Utdanningsforbundet - Plan for opplæring for tillitsvalgte høsten 2011 - Årshjul for tillitsvalgtarbeid - Innspill til handlingsplan for 2011-2012 - ”Min side” - Organisasjonsmessig behandling – arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen - Informasjon om høringen - Praktisk arbeid i forhold til klubbmøte - Oppsummering Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Program for dagen 11.30 – 12.15: Lunsj 12.15 – 13.30 - Aktuelt fra klubbene - Eventuelt 13.30- 13.45: Pause 13.30-15.30 (med innlagte pauser) - Aktuelt fra Grimstad kommune Orienteringer Organisasjonstilpasninger i kommunen Prosess rundt lokale forhandlinger 2011, kap. 3 og 5 Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Plan for opplæring for tillitsvalgte høsten 2011 Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Kursplan Aust-Agder Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Kursplan Aust-Agder Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Årshjul Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Årshjul Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Årshjul Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Handlingsplan for lokallagsstyret   Media Tillitsvalgte Medlemmene Lønns- og arbeidsvilkår Styret Lokallagsleder Arbeidsmiljø Hovedtillitsvalgte Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side På Min side finner du oversikt over dine forsikringer, du kan bestille nye, du kan melde deg på kurs og konferanser, og som tillitsvalgt har du viktige verktøy for medlemsoppdateringer. Ny pålogging betyr at alle medlemmer og tillitsvalgte kan laste ned et personlig sertifikat som gjør det enklere å logge seg inn på Min side. For tillitsvalgte betyr det raskere tilgang til viktige funksjoner for medlemsoppdateringer. Det tar kun et par minutter å laste ned et personlig sertifikat til din datamaskin. Deretter logger du deg inn enda raskere enn i dag. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Du trenger: medlemsnummer (for medlemmer) eller brukernavn (for ansatte og tillitsvalgte) passord personlig sertifikat mobiltelefon (ved første gangs innlogging). Anbefales å bruke denne metoden da det har vært litt problemer med personlig sertifikat Din mobiltelefon må være registrert i vårt medlemssystem, slik at du automatisk mottar en pinkode på SMS ved innlogging med medlemsnummer og passord. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Medlemsnummer finnes på for eksempel på ditt medlemskort, på fakturaer og på bladet Utdanning. For ansatte og tillitsvalgte sentralt og på fylkeskontorer er brukernavn det samme som tidligere. Passord må du lage på nytt i den nye innloggingsprosedyren, ved at du logger deg inn med fødselsnummer (11 siffer) første gang, og skifter til et selvvalgt passord under innloggingen. Det personlige sertifikatet laster du ned til din datamaskin. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Slik gjør du det Gå inn på www.udf.no. Trykk på " Logg inn " øverst på siden. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Pinkode til mobil Ny pålogging betyr at du ikke lenger trenger å få pinkode til din mobiltelefon hver gang du skal logge inn. Du har likevel fremdeles muligheten til å logge inn med pinkode og eget passord, som tidligere. Dette er anbefalt dersom du er på en internettkafè eller på en datamaskin du bare skal bruke en kort stund. Velg da knappen " Logg inn med pinkode " etter at du har trykket på " Logg inn ". Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Min side Hjelp? Om du har problemer med ny pålogging, kan du ringe 24 14 21 10. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Videobaserte brukermanualer http://www.utdanningsforbundet.no/no/Portal/Fylkeslagene/More-og-Romsdal/Videobaserte-brukermanualer/ Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Organisering av høring på SFS 2213 - arbeidstidsavtalen AUST AGDER

- Fylkeslaget har frist 15. september Frister - Fylkeslaget har frist 15. september til å sende inn svar på høringen. Lokallagene sender sin høring til fylkeslaget innen 12. september kl. 14. Forventer at alle lokallag svarer. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Lokallagene sammenfatter svar fra klubber / medlemmer. (Grs, vgs, ledere) Svar under overskriftene fra tema til drøfting. Lokallagsstyret kan også sende egen uttalelse. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011 s22 AUST AGDER 22

Forslag – andre synspunkter? Alle kan svare på de 6 temaene. Tema 2, 3, 4: ønsker oss svar fra alle. Utfordrer spesielt: Tema 1: Grimstad & Risør Tema 5: Lillesand & Arendal Tema 6: Birkenes & Froland Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011 s23 AUST AGDER 23

Forslag – andre synspunkter? Lærerrollen og lederrollen - Nasjonal-/lokal styring av skolen Arbeidsåret Arbeidsplaner m.m. Arbeidstid for skoleledere Din ideelle organisering av arbeidet Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011 s24 AUST AGDER 24

Lærerrollen = summen av de forventinger og krav som stilles til utøvelsen av yrket Rollen deles inn i tre hovedområder Læreren i møtet med elevene Skolens verdigrunnlag Lærerens faglige og didaktiske kompetanse Ulike krav på ulike trinn og i ulike fag Læreren som tydelig leder Læreren som en del av et profesjonelt fellesskap Læreren som del av et team Læreren som deltaker i en kontinuerlig utvikling av skolen Læreren i møte med foreldre og andre aktører rundt skolen Stortingsmelding 11 2008 - 2009 Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Viktige kompetanseområder for lærere Fag og grunnleggende ferdigheter Skolens formål og samfunnsmandat Etisk bevissthet Pedagogikk og fagdidaktikk Ledelse av læringsprosesser Samarbeid og kommunikasjon Endring og utvikling St meld nr 11 (2008-2009) Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Tidsbrukutvalget - hovedkonklusjoner God ledelse God ledelse framstår som den viktigste forutsetningen for god tidsbruk i skolen. Det gjelder både skole- og klasseledelse.   Tid til kjerne-oppgaver Skoleleder må sørge for at arbeidsplan-festet tid blir brukt målrettet og effektivt til skolens kjerne-oppgaver. Skoleleder må utvikle god og effektiv møtestruktur og møtekultur i samarbeid med lærerkollegiet. Reform-tretthet Tiden er kommet for konsolidering av læreplan-verket. Antall nasjonale Handlings-planer og strategier må reduseres. Den tidsmessige konsekvensen for lærerne må utredes før reformer eller strategier /handlings-planer blir vedtatt. Tydeligere regelverk Lover og forskrifter må gjøres tydeligere og lettere tilgjengelig. Det må utarbeides veiledninger til læreplaner som angir kompetanse-mål på alle trinn og i alle fag. Mindre dokumentasjon Nasjonale myndigheter må tydeliggjøre nasjonale krav til kartlegging og dokumentasjon. Skoleeier bør være tilbakeholden med lokale krav til kartlegging og dokumentasjon utover forskriftene i opplæringsloven Andre yrkes-grupper Skoleeier og skoleleder må legge til rette for at relevant kompetanse fra andre yrkesgrupper blir benyttet i skolen Ansvarlig skoleeier Skoleeier må sørge for nødvendig skolefaglig kompetanse på kommunenivå Delegering av oppgaver og myndighet til den enkelte skoleleder må følges opp med ressurser og veiledning. Tidlig innsats Skoleeier må sørge for at tiltak for elever med spesielle behov blir satt inn tidlig. Hjem og skole Det må etableres gode rutiner for samarbeid og kommunika-sjon mellom hjem og skole. Lærer-utdanning og kompetanse-utvikling Lærer-utdanningen må fange opp utfordringene i praksisfeltet. Nyutdannede lærere må få relevant og systematisk veiledning og oppfølging. Det må utvikles gode systemer for kontinuerlig kompetanse-utvikling. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Stillingskrig 1 Arbeidsgiverne har hele tiden ønsket å utvide arbeidsgivers styringsrett over disponeringen av arbeidstiden i skolen og dermed ”normalisere” arbeidstidsbestemmelsene for undervisningspersonalet. I tillegg har arbeidsgiverne i offentlig sektor krevd at bestemmelsene blir mer fleksible slik at arbeidsoppgaver og arbeidsinnsats kan variere mer over tid uten å utløse overtidsgodtgjøring. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Stillingskrig 2 Lærerorganisasjonene på sin side har hatt krav som skal sikre den enkelte arbeidstakers selvstendighet i forhold til deler av arbeidstiden og å forsvare den enkelte arbeidstaker mot urimelig arbeidsbelastning i form av undervisning med for- og etterarbeid Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Temaer til drøfting Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

1)Lærerrollen og lederrollen Hva er de viktigste utfordringene for utøvelse av lærer- og lederrollen når det gjelder prioritering og organisering av arbeidstiden i skolen? Bør arbeidstidsordningen for lærerne i hovedsak fokusere på tidsregulering/tidsdimensjonering eller oppdraget/oppgavene som skal utføres? Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

2) Nasjonal-/lokal styring av skolen I hvilken grad innebærer sentrale bestemmelser om samme undervisningsplikt for alle som jobber innenfor samme skoleslag/fag en rettferdig/riktig fordeling av arbeidsbelastningen mellom lærerne? Sikres ressurser til skolen best gjennom bestemmelser om undervisningsplikt for lærere, bestemmelser om antall elever pr. lærer eller bestemmelser som regulerer forholdet mellom opplæringstiden i et fag for en elevgruppe, og tiden læreren(e) har til å gjennomføre undervisningen, inkl. for og etterarbeid? Generelle spørsmål: •Hva egner seg for sentral regulering? •Hvilke forhold bør reguleres i lov/forskrifter og hva bør reguleres i tariffavtale? •Bør noe reguleres på kommune- eller skolenivå, eller skal alle beslutninger på disse nivåene overlates til styringsretten? Vi vil gjerne ha begrunnede svar. 2) Nasjonal-/lokal styring av skolen Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

3) Arbeidsåret Etter dagens (sentrale) arbeidstidsavtaler på KS området og i Oslo kommune, er lærernes gjennomsnittlige arbeidsuke på 43 timer og 25 min. i 38 uker. (38 uker er sammenfallende med elevenes arbeidsår). I tillegg kommer 1 uke á 37,5 timer. Er dette en hensiktsmessig organisering av arbeidet for lærerne og elevene? Hvis ikke, hvordan bør dette endres? Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

4) Arbeidsplaner m.m. Hvilke endringer bør ev. foretas? En profesjonell yrkesutøvelse antas bl.a. å innebære at det må være en balanse mellom arbeid som utføres individuelt og sammen med andre. Dette har konsekvenser for organiseringen av arbeidet og reguleringen av arbeidstiden. Arbeidstidsordningene må sikre muligheter for at arbeidet utføres både individuelt og kollektivt for å oppnå best mulig resultater. Hva er behovet for å regulere både individuell og kollektiv tid i en arbeidstidsavtale? Er individuelle arbeidsplaner for lærerne et hensiktsmessig planleggings- og styringsverktøy i skolen? Hvis ja, hvilke elementer bør inngå i slike planer? Arbeidsplaner som i liten grad beskriver når den enkelte skal være tilstede på arbeidsplassen, gir stor frihet til den enkelte, men en slik arbeidsplan gir i liten grad grunnlag for å sette ytre grenser for når en lærer kan pålegges arbeidsoppgaver. Er det viktigst å ha stor frihet med hensyn til tilstedeværelse, eller bør de ytre rammer for tilstedeværelse være tydelige? Hvilke endringer bør ev. foretas? 4) Arbeidsplaner m.m. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

5) Arbeidstid for skoleledere Hvordan sikrer vi at skoleledere får tilstrekkelig tid både til pedagogisk og administrativ ledelse? Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

6) Din ideelle organisering av arbeidet – framtidig arbeidstidsavtale Beskriv den ideelle organiseringen og reguleringen av skoleledernes og lærernes arbeid som vil fremme en profesjonell yrkesutøvelse. Begrunnelse. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Hva gjør vi i Grimstad? Plan for arbeidet Tillitsvalgsamling 29. august Sende ut e-post til de tillitsvalgte i forkant Skoleledere som er våre medlemmer skal besvare spørsmålene som arbeidstakere Viktig at lederne deltar på klubbmøte Legge ut på nettsiden Sende ut til alle de aktuelle medlemmene Hva gjør vi med medlemmene som ikke har tillitsvalgt? Sende en e-post direkte til medlemmene og til enhetsleder – utnevne en kontaktperson som kan stille på kurs Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Hva gjør vi i Grimstad? Klubbmøter i løpet av uke 35 Frist for innsending til lokallaget – mandag 5. september kl. 16.00 Behandle på styremøte 7. september Vi har utarbeidet eget skjema/mal - må leveres elektronisk Det forventes at alle klubber leverer høringssvar! Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Gruppearbeid - høring Gruppe 1. spm 1 og 2 Gruppe 2. spm 3 og 4 Hvordan tolker vi disse spørsmålene Praktisk gjennomføring – klubbmøte 3. Oppsummering i plenum Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Aktuelt fra Utdanningsforbundet Aktuelt fra klubbene Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Aktuelt fra Orienteringer fra HT AMU Administrasjonsutvalget Lønnspolitisk drøftingsmøte, kap.3 og kap.5 forhandlinger Organisasjonstilpasninger i kommunen, høringsuttalelse, prosess videre vedr dette Personalsaksarbeid Personalsaker innom HR iht. omplassering Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Organisasjonstilpasning, eller Omorganisering? Utdanningsforbundet Grimstad synes innledningsvis det er viktig å kalle barnet ved dets rette navn. Dette handler vel mer om omorganisering enn om organisasjonstilpasninger. Dernest verdsetter vi den handlekraften fra toppledelsen i kommunen som kommer til uttrykk ved at man ønsker å gjennomføre endringer som dette. Det er til enhver tid viktig å sikre at organisasjonen funksjonelt og strukturelt er satt sammen slik at man totalt sett klarer å levere de ønskede tjenestene i kommunen på best mulig måte. Bildet som angis om et mulig potensial både ved Rådmannens stab og ved ISA stemmer godt overens med det vi har inntrykk av. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Videre: Vi synes det er viktig i slike situasjoner at man prøver å tenke det optimale organisasjonskart, den optimale struktur, mest hensiktsmessige romfordelingsplan osv før man tenker personer. Samtidig bør man ivareta personalet iht. Hovedavtalens mange bestemmelser om medvirkning og medbestemmelse, og arbeidsgiver har som kjent et særlig ansvar her. Det er bra denne gangen at det ikke ligger noen krav til økonomisk innsparing bak den foreslåtte omorganiseringen, men at den er initiert fra helt andre beveggrunner. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Når det gjelder lederstillinger må eventuelle ledige lederstillinger lyses ut på vanlig vis. Det må være et mål med flere kvinnelige toppledere i Grimstad kommune. Lederstillinger bør ikke bli retrettstillinger, det gir sjelden god ledelse. Vår oppfatning er at det å satse på tydelige og gode ledere må bli noe av det viktigste fokuset i Grimstad kommune framover. Det virker fornuftig å slå sammen deler av dagens Rådmannens stab med Informasjons- og serviceavdelingen under en leder. Det å tenke faglige og kompetansemessige treffpunkter for hvem som bør jobbe sammen med hvem synes også svært konstruktivt. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Videre støtter vi at både innkjøp og lønn legges inn under økonomiavdelingen, det må jo være åpenbare sammenhenger her. Når det gjelder styringssystemene er vi mer kritiske, det bør ikke være slik at kommunen kun styres etter økonomiske målsetninger. Før en helhetlig og kvalitativ styring sikres tydeligere kan vi derfor ikke støtte et slikt valg. I samme omgang tillater vi oss å etterspørre arbeidet som pågikk for fullt for ca tre år siden med utarbeidelse av såkalt Helhetlig styring. Hvor har dette strandet? Er det på tide å ta det opp igjen? Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Vi håper at denne endringen i organisasjonen vil medføre mindre arbeidspress på HR-avdelingen. Det er svært viktig at HR-avdelingen styrkes, personal og HMS utgjør en svært sentral rolle i kommunen, og dersom de ikke har ressurser til å fungere godt nok svekker det i realiteten hele organisasjonen. HR-avdelingen har over tid vært overbelastet, og trenger målrettet styrking både på antall årsverk og på kompetanse. Det er også mulig man burde se på samlokalisering av de tre IKT-rådgiverne i kommunen. Selv om det er fagspesifikke hensyn å ivareta for IKT-rådgiverne både innen VUT og Helse og sosial, virker det jo fornuftig å vurdere fordelene ved tettere samarbeid. Hvordan kommuniserer de ulike ikt-systemene med hverandre? Her kan vi helt åpenbart bli bedre. Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Fremdriftsplanen for dette arbeidet virker likevel noe ambisiøs, og vi spør oss om hvorfor vi har så dårlig tid. Den ev nye administrasjonssjefstillingen må jo nødvendigvis lyses ut. Dette vil ta noe tid, og den tiden kan vi bruke fornuftig. Allerede nå mottar man signaler fra ansatte som ser fordelene ved å gjøre ting annerledes, og et suksesskriterium for endringen er nok tid. Mange ansatte i kommunen har ganske negative minner etter organisasjonsendringen som ble gjort i 2005. Den gangen var medvirkningen i følge det vi har hørt ikke godt nok ivaretatt, og det hele bar preg av et hastverksarbeid. Mange mener at dette førte til en omfattende energilekkasje i kommuneorganisasjonen, og dette må ikke få skje igjen.   Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011

Uansett, denne endringen må vedtas i Administrasjonsutvalget. Utdanningsforbundet ønsker med andre ord en organisasjonsendring velkommen, men peker også på viktigheten av ”nok tid”, medvirkning og kvalitet. Et annet spørsmål er om dette er en endring som kan fattes administrativt eller om det også burde vært tatt opp til politisk behandling? Dette har vi tillit til at administrasjonen løser på riktig vis. Uansett, denne endringen må vedtas i Administrasjonsutvalget. Det er bra og helt nødvendig at organisasjonsendringen evalueres og eventuelt justeres etter noe tid. En plan for hvordan dette skal gjennomføres bør foreligge. Hvem, hva og hvordan skal det evalueres?   Opplæring for tillitsvalgte 29. august 2011