Møte med Mjøsa Strandeierforening 13. mars 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Venner som hjelper andre
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Hamar Energi Holding AS
Folkemøte Aksjon 2004 Torsdag 30.september 2004.
Kvalifikasjonsordning
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Jørn Heggset SINTEF Energi AS
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Advokat Per Conradi Andersen Hvordan sikrer arbeidsgiver sine rettigheter når ansatte eller innleide konsulenter gjør en oppfinnelse? bjerknes a d v o.
STATENS SÆRAVTALER FOR REISER Svein-Erik Skamo
Kap 4 Investment-consumption decision model
Vannforsyning til Trondheim, Melhus og Malvik kommune
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Eksterne virkninger og offentlige goder
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Klima i Norge eller fra regjeringens nettsted
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Nord-Trøndelag Administrasjon for flere virksomheter Norsk kulturråd 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv.
Hafslund - en stor framtidig produsent og bruker av bioenergi Jon Iver Bakken Avdelingssjef Miljø og samfunnsansvar.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Snåsa kommune Småkraft i Indre Namdal Innlegg på planseminar Snåsa hotell torsdag 13. oktober 2011 Truls Eggen, Snåsa kommune.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
6. Hovedlønn desember
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
OSA saker og utfordringer
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
VANN. VANNETS KRETSLØP Vannets kretsløp et det viktigste av naturens kretsløp. Det rinner ut i havet.: Vann fordamper. Det blir kondensert. Vannet faller.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
S.1 Hafslund Produksjon AS Dambyggerforeningens årsmøte 2011 Fleischers Hotell Voss – Modellering av Sarpsfossen Nils Inge Lundheim.
Nåsituasjon Virkning av reformer
3. samling - Klimatilpasning
Utskrift av presentasjonen:

Møte med Mjøsa Strandeierforening 13. mars 2013 ”Motstridende interesser i reguleringen av Mjøsa?” Eiersitsen til GLB er en utfordring å holde ajour. Her er de siste justeringer foretatt, selv om ikke alle formalia er meldt inn til oss enda. (oktober 2005) Jens Kr. Tingvold

GLBs formål Representere vannfallseierne i Glommas og Lågens nedbørområder, forestå vassdragsreguleringer og på annen måte ivareta medlemmenes interesser Sikre tilgang til målinger/data som er pålagt av NVE eller nødvendige for planlegging og drift Bidra til at den totale verdiskapningen i kraftverkene blir størst mulig, men med overholdelse av gjeldende rammeverk (reglement, skjønnsforutsetninger, mv.)

Oppland Energi Produksjon AS AS Eidefoss Opplandskraft DA Øvre Otta DA Oppland Energi Produksjon AS AS Eidefoss Opplandskraft DA Vinstra Kraftselskap DA Gudbrandsdal Energi AS Mesna Kraftselskap DA Statkraft Energi AS Borregaard Ind. Ltd. Røros E-verk AS Østerdalen Kraftproduksjon AS Kiær Mykleby Eidsiva Vannkraft AS Glomma Kraftproduksjon AS E-CO Vannkraft AS Hafslund Produksjon AS Eiersitsen til GLB er en utfordring å holde ajour. Her er de siste justeringer foretatt, selv om ikke alle formalia er meldt inn til oss enda. (oktober 2005) GLBs eiere pr 1.1.2006

Flerbrukshensyn/ interesser Kraftproduksjon Flom og tørke Resipient Vannforsyning Jordbruk og skogbruk Fiske Rekreasjon, turisme og transport Natur- og miljø-/kulturverdier

Økonomiske forhold - GLB GLBs driftskostnader er ca. 75 mill. kr pr. år i gjennomsnitt GLB har i utgangspunktet ingen inntekter, og skal heller ikke akkumulere overskudd Driftskostnadene fordeles på eierne etter hvilken fordel de har av de respektive magasinene (fallmeterprinsippet) GLB har gjennomgått en økonomisk og administrativ snuoperasjon etter at virksomheten ble flyttet til Lillehammer i 2005. GLBs reguleringer økte i 2008-2012 verdiskapingen i kraftverkene med ca. 1.1, 0.8, 1.7, 0.8 og 0.9 milliarder kr (produksjonspris i middel hhv. 360, 295, 425, 365 og 220 kr/MWh) I tillegg kommer verdien av GLBs hydrologiske prognoser som grunnlag for selskapenes produksjonsplanlegging. Disse er særlig viktige for et vassdrag med så vidt lav reguleringsgrad.

Reguleringer/ reguleringsgrad (årsbasis) 235 Mm3 / 20% 360 Mm3 / 11% 425 Mm3 / 12% 800 Mm3 / 10% 570 Mm3 / 50% 800 Mm3 / 8% 995 Mm3 / 13% 2530 Mm3 (Mjøsa 1312) / 24% Staben i GLB slik den er etter etableringen på L. 3330 Mm3 / 16%

Virkningen av Mjøsa

flomskade ca. hvert 5. år i gj.sn.

Høyeste kjente flomvannstander i Mjøsa og største observerte flomvannføringer ved Ertesekken (NVE) 16.06.2011 124,42 moh. 1220 m3/s 6,73 m

Flommers gjentaksinterval (NVE) 2011 1995

Manøvreringsreglementet – formelle grenser Fastsatt ved kgl.res. 9. juni 1961 og 15. mai 1981   1. Øvre / nedre reguleringsgrense (H.R.V. / L.R.V.) kote 122,94 / 119,33 eller 5,25 / 1,64 m på Hamar V.M.

Manøvreringsreglementet – ”gamle” bestemmelser (1) 6. Det avgis nødvendig vann til den alminnelige fløting.   8. Så lenge elva er farbar, skal damvokteren uten opphold la fartøyer og flåter passere slusen fra kl. 6 til kl. 22. Meldes eller signaliseres dampskip og lastebåter, skal de få passere også om natten.

Manøvreringsreglementet – ”gamle” bestemmelser (2) 9. Til å utføre manøvreringen antas norsk statsborger som godtas av Kongen. Han skal ha fast bopel ved reguleringsanlegget og telefon i sin bolig.   Der føres protokoll over manøvreringen og avleste vannstander, samt observeres og noteres om forlanges regnmengder, temperatur m.v. Avskrift av protokoll og noteringer sendes ved hver måneds utgang til Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen.

Manøvreringsreglementet – sentrale ”kjøreregler” 2. Magasinert vann i Mjøsa tappes etter behovet for de nedenforliggende bruk (kraftverk). Ved flommens inntreden om våren skal magasinet så vidt mulig være nedtappet.  Når vannstanden overskrider HRV skal dammen åpnes således at flommen slippes igjennom så fort som mulig, men påses at skadevirkningene nedover i vassdraget ikke blir større enn de ville ha vært uten regulering av Mjøsa (reguleringsanlegg i ”flomstilling”).

Manøvreringsreglementet – spesielt under flom (1) 3. Under flomstigningen om våren skal luke I (regnet fra østre bredd), omløpstunnel og slusekanal være stengt, mens luke II og IV skal stå helt åpne, og toppen av luke III skal være innstillet på kote 118,41.   Eventuell større tapping skal bare kunne finne sted sålenge dette ikke medfører ekstra stigning i Øyeren.

Manøvreringsreglementet – spesielt under flom (2) 11. Når snø‑ og/eller nedbørsmålinger i Mjøsas nedbørfelt indikerer at vannstanden i Mjøsa vil overstige kote 123,69 (6,00 m på Hamar), kan NVE kreve at dammen om mulig skal åpnes mer enn angitt i pkt. 3 (og avtale senket overvann på Rånåsfoss) for å slippe flommen igjennom så raskt som mulig, såfremt dette kan skje uten at skadevirkningene nedover i vassdraget blir vesentlig større enn ved manøvrering etter pkt. 3 alene.

Manøvreringsreglementet – økt fleksibilitet? Utg.pkt. i 10. Viser det seg at slippingen etter dette reglement medfører skadelige virkninger av omfang for allmenne interesser, kan Kongen uten erstatning for konsesjonæren, men med plikt for denne til å erstatte mulige skadevirkninger for tredjemann, fastsette de endringer som finnes nødvendig. Et mer fleksibelt manøvreringsreglement med intensjon (ikke krav) om å følge ”normalkurven”, og nå 1,05 - 1,25 m under HRV pr. 20.-25. mai.

Manøvreringsreglementet – økt fleksibilitet intensjon (krav) om kote 121,9 eller 4,2 m innen ca. 25. mai Flere (alle) år opp til, men i år som 1991 må man påregne vesentlig lavere vannstand Ca. 20 GWh/år i middel i økt kraftproduksjon Ikke økt flomkulminasjon intensjon (krav) om kote 121,9 (4,2 m) innen ca. 15. mai Ca. 5 GWh/år i middel i økt kraftproduksjon Økt flomkulminasjon - midlere/maks: 2 (3) / 4 (13) cm

Totalt snømagasin til Mjøsa: 75-80% av normalt

Totalt snømagasin: 75-80% av normalt

>middelflom: 50% sannsynlig

Automatisk oppdatering (uten kvalitetssikring) kl. 8:45 hver dag http://www.glb.no/vannstander/tabid/1803/language/nb-NO/Default.aspx Automatisk oppdatering (uten kvalitetssikring) kl. 8:45 hver dag

Pumpeanlegg ved Minnesund?