Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nåsituasjon Virkning av reformer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nåsituasjon Virkning av reformer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nåsituasjon Virkning av reformer
Kraftinntekter Nåsituasjon Virkning av reformer

2 Utredninger Delutredning 1 LVK Delrapport 1 NTR Delrapport 2 NTR
Nasjonal og fokus på kommunereform Delrapport 1 NTR Kommunenes kraftinntekter og rettigheter ved en kommunereform Delrapport 2 NTR Kommunenes kraftinntekter og rettigheter ved en regionreform Notater andre embeter Oppland og Sogn og Fjordane Oppland har kartlagt sine kraftverk og inntekter Delrapport 1: Grong, Inderøy, Lierne, Meråker, Namsskogan, Overhalla, Røyrvik, Snåsa og Verran. Delrapport 2: Grong, Lierne, Meråker, Namsskogan, Røyrvik

3 Kraftinntekter To hovedgrupper Lovhjemlet
Lovhjemlede og avtalefestede inntekter Lovhjemlet Eiendomsskatt – verker og bruk Indirekte også boliger? Naturressursskatt Konsesjonskraft Konsesjonsavgift Næringsfond (kan) «Konsesjonsbaserte ordninger». Distrikter som avstår sine naturressurser til storsamfunnet. Delrapport 1 s 5 Delrapport 1 s 11: Konsesjonsavgiften har til hensikt å kompensere for skader og ulemper av generell karakter og gi de berørte distrikter en andel av verdiskapningen ved utnyttelse av lokale ressurser.

4 Kraftinntekter Avtalefestede ordninger I Nord-Trøndelag
Rett til uttak av kraft Utbyggingsavtaler Eierskap i kraftverk (utbytte, renter på lån til) I Nord-Trøndelag Ingen avtalefestede rettigheter (utover loven) Eierskapet ligger til NTFK Der er vi annerledes enn andre fylker.

5 Hva betyr kraftinntektene?
Samlet sett 134,6 mill kr til NTR Snittinntekt pr innbygger landet = (rammetilskudd + skatt)

6 Eiendomsskatt Hjemmel: Eiendomsskattelov Grunnlag: Verker og bruk
Pr 2014 har 341 av 428 kommuner innført Grunnlag: Verker og bruk Kraftanlegg og overføringsnett «Samfunnskontrakten» Skatten som «årsak til utbyggingen» / «erstatning for naturinngrep» Knyttet til et område som har naturinngrep Omfattes ikke av inntektsutjevning

7 Eiendomsskatt reformer
Kommunesammenslåing Ny kommune får inntektene Vilje til eiendomsskatt i ny kommune Intensjon om lokal forankring av inntektene? Påstand: «Avtalen» lever for ett budsjett om gangen Innretning av skatten Profil: Bunnfradrag, takster Regionsammenslåing?

8 Naturressursskatt Hjemmel: Skattelov §18-2
Lovbestemt skatt Grunnlag: Særskatt for kraftproduksjons-anlegg. 1.3 øre pr kwh: 1.1 til kommune og 0.2 til fylke Omfattes av inntektsutjevning Vertskommunene beholder ca 50% (?) Namsskogan og Røyrvik bidrar til utjevning Røyrvik?..... Svakere de siste årene Kommunereform: Ny kommune overtar

9 Konsesjonskraft (andel verdi)
Hjemmel: Industrikonsesjons- og vassdragsreguleringslov. NVE tildeler etter vedtak Grunnlag: Konsesjonær avgir 10% av innvunnet kraftøkning. «Men maksimalt begrenset til alminnelig elektrisitetsforsyning innenfor kommunens grenser» Dersom større kommune, altså større uttak Hvis 10% uttak overstiger bruk innenfor kommune, går overskytende til fylkeskommunen Salgsinntekt minus selvkost fastsatt av OED. Herfra trekkes også nettkostnader. Verdien svinger med kraftprisene Omsettes ofte på ettårs fastpriskontrakt eller selges til konsesjonær Fri inntekt Konsesjonæren avgir inntil 10% av innvunnet kraftøkning fra utbyggingen til vertskommunen til selvkost Individuell selvkost for gamle kraftverk (konsesjon før 10. april 1959) NTE forvalter og selger den konsesjonskraft som tilfaller NTFK.

10 Konsesjonskraft reformer
Kommunereform: Større kommune = større uttak Forutsetning…. Hvilke kommuner som inngår Større uttak for hvem? (lokal forankring) Reduserer fylkeskommunens inntekt Oddvar Andersen: « Inntektene er ikke som før…» Obs! Ved grensejustering følger inntekten lokalisering (vassdraget) Regionreform Uten k.sammenslåing: Hvilken fylkeskommune? Med k.sammenslåing: FK taper inntekter? Større kommune = større uttak: forutsetter at det ikke er to kraftkommuner som slår seg sammen. OBS-punkt: delrapport 1 s 16

11 Konsesjonsavgift Hjemmel: Industrikonsesjonslov og vassdragsreguleringslov. Grunnlag: Avgift beregnet på kraftverkets produksjonskapasitet. Naturhestekrefter x fastsatt avgiftssats 24 kr/nat.hk i flg notat fra Oppland Vilkår: Skal settes på næringsfond Uttak etter regelverk, FM godkjenne vedtekter Skal anvendes til næringsformål mv Hva er næringsformål her….

12 Konsesjonsavgift reform
Kommunereform Ny kommune overtar inntekter og fondsforpliktelser Ny kommune påvirker ikke avgiftssatser eller grunnlag Regionreform Ikke relevant… Delrapport 1 s 12.

13 Inndelingsloven Ingen regler om økonomisk oppgjør ved sammenslåing
Hovedregel er at alt går til ny kommune Men oppgjør ved grensejustering og deling Realisering av verdier i forkant Loven gir ingen særrettigheter til «gammelkommunene» OBS! Industrikonsesjonsloven åpner for mulig nye vedtak om fordeling konsesjonsavgift Ved endringer i kommunegrenser mv Sammenslåing. Den nye enheten overtar alle rettigheter og plikter. Ved justering skal det være et økonomisk oppgjør. Delrapport 2 s 9. Kan muligens avtales at konsesjonskraft og naturressursskatt følger vassdraget (s 10 i delrapport 2) Delrapport 2 kap 5 om å sikre verdiene til distrikt/fylke Se også side om disposisjoner i forkant. Realisering mot investering i stedbunden infrastruktur evt overføre rettighetene til kommunene. Rapporten konkluderer ikke her (s 11). OBS-punktet. Se delrapport 1 s 10. Kontrollen med økonomiske disp før sammenslåing. Ble ikke noe av Har vi taktiske disposisjoner i NTR? Heller ikke særrett til Nord-Trøndelag FK ved evt sammenslåing med STR.

14 Diverse Jardar Jensen foredrag

15


Laste ned ppt "Nåsituasjon Virkning av reformer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google