Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sommervikar i Blend.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Sosiologi i barnehagen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
læringssyn - menneskesyn
Veiledet lesing Mørkved skole
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Språket som system.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Motivasjon i arbeidsforhold
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Tema: Kommunikasjon i team
Vedlegg 1 kompetanseveileder
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Mål og læring hos elever
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Problemløsning.
ROS-analyse.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Utviklende læring i matematikk»
Årets norske Leanvirksomhet
Vurdering og undervisning
10. Organisasjoners effektivitet
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Årets norske Leanvirksomhet
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring Bernt Kristian Berntsen

Om endringer Endringer ”hender ikke”! De skapes og gjennomføres av mennesker!

HENRY MINTZBERG SIER FØLGENDE OM FREMTIDIGE KOMPETANSEBEHOV: Enhver strategisk endring involverer en eller annen form erfaring, et steg inn idet ukjente, å ta en eller annen form for risiko. Derfor kan ingen organisasjon på forhånd være sikker på at den etablerte kompetansen er en styrke eller svakhet.

Suksesskriterier KUNDEN Bedriftens evne til å møte kundenes krav Vellykket bruk av bedriftens samlede kompetanse Bedriftens evne til å skape verdi i alle ledd i verdikjeden

Å utvikle mennesker All utvikling av mennesker har til hensikt å påvirke hvordan individer eller grupper løser konkrete oppgaver Dvs. endring av atferd gjennom en eller annen form for læring Dette er også kjerna i lederskapet

Generelt om å utføre oppgaver Det meste vi gjør i jobben er basert på tillærte, repeterbare prosesser Enten gjennom prøving og feiling Eller gjennom innsiktsfull læring Hva er forskjell på disse to læringsformene?

Kompetanse og kapabiliteter Utgangspunkt for suksess er bedriftens samlede kompetanse, som består av: Kjernekompetanse og Kapabiliteter Den flinkeste vil i det lange løp vinne. Dvs.: Den som er dyktigst i å møte markedets krav med de produkter/ tjenester som har den beste kundeoppfattede verdi.

Kapabiliteter som konkurransefortrinn Kapabiliteter er de sett av kritiske forretnings-/arbeidsprosesser som fører til overlegen verdi for kunden Hvilke ”kapabiliteter” har vi? Kan være måten vi lager produktene på, distribusjon av varer, utvikling av teknologiske løsninger, tverrfunksjonell produktutvikling, læreprosesser, med mer.

Lynkurs i ”pedagogikk” Leksjon 1 Kompetanse blir kjernekompetanse når den er: Verdifullt i et verdiskapningsperspektiv (at det er noe som ”kunden” vil betale for) Vanskelig å imitere Bygget opp over tid Unik (Fra Industriell Markedsføring av Gunnar Wille) til å møte markedets krav til produkter og tjenester som har den beste kundeoppfattede verdi

Hvilken kjernekompetanse har vi på Saugbrugs? Sjekkliste:

Lynkurs i ”pedagogikk” Leksjon 2 Handlingskompetanse defineres som produktet av individenes kunnskaper x ferdigheter x holdninger Der kunnskaper x ferdigheter er evne Der holdninger er vilje

Organisert mot det som er betydningsfullt for den enkelte: Holdninger Konstant beredskap til å reagere på bestemte måter Organisert mot det som er betydningsfullt for den enkelte: Er positive til det som forbindes med behovstilfredsstillelse og behag Er negative til det som forbindes med ubehag og straff

Kan holdninger endres? Grunnprinsipp: Alt som er lært – tillært, kan avlæres, modereres eller læres på nytt Er holdninger preget av tillærte innstillinger, så kan de endres Er holdninger i stor grad preget av personlighetstrekk, vanskeliggjøres læringen betraktelig

Lynkurs i ”pedagogikk” Leksjon 3 Læring defineres som relativt varig endring av atferd som et resultat av samspillet med miljøet. ”Miljøet” representerer ofte den erfaring vi gjør oss Relativt fordi vi glemmer eller får ”andre interesser”

Grunnleggende forutsetninger for læring PERSEPSJON MOTIVASJON Evne til å oppfatte og se ting i sammenheng Drivkrefter som får oss til å handle

Kunnskap og ferdigheter Kunnskap fører til = intellektuelle prestasjoner Ferdigheter fører til = motoriske prestasjoner Kunnskapsnivåene kan deles inn i viten, innhold nivå er forståelse: gjengivelse med egne ord, fortolkning eller utarbeiding av konklusjoner/ konsekvenser nivå er anvendelse: anvende de tilgjengelige kunnskaper på nye problem eller i nye situasjoner nivå er analyse: mer selvstendig problemløsning nivå er syntese: krever at noe nytt skal skapes nivå er vurdering: foretas ut fra bestemte kriterier (Fra Blooms klassifiseringssystem)

Kunnskapsnivå Kunnskapsnivåene kan deles inn 5 nivå: nivå er forståelse: gjengivelse med egne ord, fortolkning eller utarbeiding av konklusjoner/ konsekvenser nivå er anvendelse: anvende de tilgjengelige kunnskaper på nye problem eller i nye situasjoner nivå er analyse: mer selvstendig problemløsning nivå er syntese: krever at noe nytt skal skapes nivå er vurdering: foretas ut fra bestemte kriterier (Fra Blooms klassifiseringssystem)

Lynkurs i ”pedagogikk” Leksjon 4: En lærer ”ingenting” av det en hører En lærer ”noe” av det en ser En lærer ”alt” av det en gjør Hva menes med det?

Lynkurs i ”pedagogikk” Leksjon 5: Konklusjon: Uten å praktisere og øve - ingen atferdsforandring (gjøre noe annet etter enn før) – ingen varig læring Uten læring - ingen fremgang – står på stedet hvil!

Læring i organisasjoner kan finne sted når de: Erfarer noe F eks at etterspørsel synker Forsøker å analysere hvorfor dette har skjedd F eks undersøke hvordan bedriftens posisjon i markedet har endret seg i forhold til konkurrentene Forsøker å finne ut hva de må gjøre for å oppnå et annet resultat F eks kartlegger hva som er bedriftens fortrinn og konkurranseevne og hvordan en skal møte endringen i markedet Faktisk endrer atferd F eks velger å satse på andre konkurranseparametre enn tidligere

Kompetanseøkonomiske betraktninger: Gjenkjøp Læring og utvikling Interne prosesser Kunden Økonomi Tilfredse kunder Leveranse til rett tid på rett sted Prosess: Kvalitet Prosess: Ledetid Ansattes kompetanse

To parallelle læreprosesser Den rasjonelle, planlagte, organiserte og systematiske læringen Den læringen som en ikke direkte ser, som ikke planlegges og som ikke nødvendigvis er en del av bedriftens offisielle læring. Ofte betegnet som taus kompetanse 26

Individuell læring som grunnlag for organisasjonsmessig læring Organisasjoner lærer kun gjennom at individene lærer. Likevel: Individuell læring er ingen garanti for organisasjonsmessig læring. Men: Uten individuell læring vil ikke organisasjonsmessig læring oppstå. (Peter Senge)

Læringsteori Vi kan lære ved å: Utvikle nye mentale kart eller områder for læring Innebærer f. eks læring av et nytt fag Utvide eksisterende mentale kart Innebærer læring av mer om noe vi har lært fra før Erstatte gamle kart med nye Innebærer erstatting av gammel kunnskap med ny kunnskap Innebærer tung avlæringsprosess

Læringsdilemma På den ene siden lærer vi mest av: Dem vi stoler på De kildene som er lett tilgjengelige Enkelt å forstå Dvs. mot hva vi allerede vet og har erfart På den andre siden må vi også: Forholde oss til ubehageligheter som kan endre status quo Ting som er vanskelige å forstå Ta hensyn til forhold som ikke passer inn Dvs. mot det vi ikke kan eller vet fra før

Oppsummering: Vårt syn på omstilling, læring og lederansvar Krever at vi gjør ting på en annen måte og er en prosess for kontinuerlig og målrettet endring av organisasjonenes måte å tenke og handle på. (Bedriftskultur?) LÆRING Læring er relativt varig endring av atferd, som et resultat av samspill med miljøet. EVNE TIL Å LÆRE, TIL Å FORSTÅ HVA LÆRING ER, HVOR LÆRING FINNES OG HVORDAN LÆRING FOREGÅR, BLIR MEGET VIKTIGE LEDEROPPGAVER