”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Internkontroll i kommuner
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Joachim Bjerkvik
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Prosjekt tidlig innsats
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
WP III: Norsk-Svensk koordinering Elin Lerum Boasson, PhD-student CANES-partnermøte Polhøgda
Presentasjon av Skien kommune 27
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Kunnskap som bestilt En kommunes bruk av konsulenter til å evaluere omorganiseringen av 16 kommunale barnehager Førstelektor Mari Pettersvold, Høgskolen.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Sosialtjenesten i Bergen
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Modellkommunene Hva er unikt?
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Dialogkonferanse Behovene
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Det strukturelle perspektivet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Asker - mulighetenes kommune
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Samarbeid og medbestemmelse
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken

Etter at justert organisasjon er etablert skal Verdal kommune være en effektiv og omstillingsdyktig organisasjon som ivaretar brukernes behov for kommunale tjenester der avgjørelsene tas på lavest mulig nivå der brukergruppene og ansatte trekkes aktivt med i omstillingsarbeid og utvikling av tjenestetilbud

svak på samhandling på tvers/problemløsning med fokus på egen organisatorisk enhet Konkurranse mellom enhetene om ressurser og personer ”Hjelper” ikke hverandre, tenker på egen økonomi først Er fornøyd når brukerens (ene-av mange)problem er løst ut ifra eget faglig ståsted Mangler rutiner og forståelse for mixed ansvar som erstatning for stivt byråkrati

kan forbedres Felles prioriteringer/bli enige om felles satsingsområder Arbeide for at suksess og måloppnåelse er noe vi sammen får ”ære” av, bl.a. legge inn samhandlingsmål i styringskortet Arbeide for å være god og ikke bedre enn andre Sette brukeren i fokus Dele kunnskap og erfaring Bevisst budsjettering til områder med mixed ansvar

manglende fagutvikling Hvem er pådrivere for fagutvikling? Faglige rådgivere går ut på dato dersom de har vært lenge borte fra felten Noen virksomhetsområder har mange med samme formelle kompetanse, andre har ingen – og får ikke tilgang til den kunnskapen som er

kan forbedres Fagutviklere i hvert virksomhetsområde Jobber i lag med andre i nettverk Godt eksempel; Pedagogisk senter i Skien Medarbeidere som er generelt gode på utviklingsprosesser og tilrettelegging kan jobbe i rådmannens stab som suppleres med medarbeidere som kjenner livet på pulsen

kan forbedres forts Dele på ”gode” folk Etablere en kultur der jobbrotasjon er naturlig – start med de som vil først! Legge vekt på erfaringer fra andre kommuner ved tilsetting

informasjonsflyten er ustrukturert Gjelder praktisk daglig-informasjon, kompetanseinformasjon og styrings- informasjon - Forekommer omtrent over alt i organisasjonen Informasjonsgangen kan sammenlignes med ”hviskeleken” oBruker tid på å finne ut hva har skjedd oFører til at kompetanse ikke benyttes optimalt, vet ikke hvem som kan hva oGir utydelige målbilder

kan forbedres Felles forpliktende møteplasser (alle virksomhetsledere, rektorer, barnehagestyrere, avdelingsledere etc) møtes for å høre det samme Beslutninger må dokumenteres og videreformidles til dem de gjelder Aktivt bruk av intranett – hver gang Hele tida ha oppdatert/ryddet internettsider, dvs må gå igjennom alt minst 2 ganger i året og sikre at gammel info tas ut

”rett på informasjon og ansvar for å holde seg oppdatert”

uklart ansvar og myndighet Innholdet i budsjettansvaret sammenholdt med fagansvar for den enkelte virksomhetsleder oppleves uklart

kan forbedres Avklare rutiner for håndtering av saker der fag og penger går dårlig i hop

hva må vi løse Arenaer for samhandling Problemløsning med fokus på bruker Budsjetteringsmekanismer som fremmer ”på tvers” Bruk av kunnskap ”på tvers” Fagutvikling, fagutvikling, fagutvikling Strukturert informasjon