Velkommen til Universitetet i Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Universitetet i Nordland
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Vårt behov for studiesenteraktører
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkommen til nettverkssamling 11.og 12.mai 2016 Senter for likestilling v/Universitetet i Agder Åsta Lovise Einstabland.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Fra HBO til Universitetet i Nordland. Studentutviklingen høgskoler (DH, sykepleier og lærer) 1994Ca 3500 studenter/350 ansatte 2008Ca 5000 studenter/500.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Høgskolen i Agder Agder Kristiansand 6000 Grimstad 1600 Arendal 600
Orientering om søkertall
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Universitetet i Agder KUF-komiteen Campus Grimstad 10/03/2014

Universitetet i Agder 2007 Høgskolen i Agder 1994 Sørlandet tekniske skole 1967 Agder ingeniør- og distriktshøgskole 1977 Agder distriktshøgskole 1969 Agder maritime høgskole Høgskolen i Agder 1994 Statens gartnerskole Kristiansand lærerhøgskole Arendal sykepleierhøgskole 1920 Kristiansand sykepleiehøgskole 1976 (1917 – 1934) Lærerseminar på Holt 1839 Agder musikkonservatorium 1965 Til Kristiansand 1877 1902 Kristiansand lærerskole

1994: Samling og faglig konsentrasjon Samlet fagmiljøene fra de ulike institusjonene i fakulteter Den store lærerutdanningen lagt i matrise: Alle fagmiljøene bidrar inn Fordel for det enkelte fagmiljø: Det blir bærekraftig Fordel for lærerutdanningen: Lærerne er del av et levende fagmiljø Vekst i miljøene, særlig på førstestillings- og professornivå

Organisasjonsmodellen fra 1994 beholdt – i dag med 6 fakulteter og lærerutdanningene i matrise Helse- og idrettsvitenskap Humaniora og pedagogikk Kunstfag Handelshøyskolen Samfunnsvitenskap Teknologi og realfag Samlet har UiA ca 11.000 studenter og 1100 ansatte

Utviklingen HiA 1994 UiA 2013 Antall professorer 4 120 Antall førstestillinger 110 330 Stipendiater 2 90 Dr.gradsutdprogrammer 0 12 Hovedfag/masterutd 1 30 Virksomhetssteder 11 2 Ekstern fin virksomhet 29 148 Studenter 6000 11000 Publiseringspoeng - 480 Internasjonale avtaler 30 100+

Campus Grimstad – Samlet UiAs virksomhet i Aust-Agder

Campus Kristiansand – vår hovedcampus

Vår identitet Yrkes- og profesjonsretta utdanninger kjerne i vår virksomhet De store: Ingeniør, økonom, lærer, sykepleier Anvendt forskning med relevans for utdanningene «Disiplinbaserte yrkes- og profesjonsutdanninger» Kunst og kultur Sterke disipliner: Naturvitenskap, humanistiske fag, samfunnsvitenskap: Grunn- og anvendt forskning Samarbeid med industri, næringsliv og offentlig sektor i vår region Tett på i utdanningene Anvendbar nærings- og samfunnsrelevant forskning Attraktiv samarbeidspartner for de teknisk-industrielle miljøene i Sør-Norge Et internasjonalt universitet Økende andel ansatte kommer fra utlandet Internasjonale samarbeidspartnere og studentutveksling

Universitetsnettverket for profesjonsfagene skole, helse og sosialfag – UiA, UiN og UiS Tar et spesielt ansvar for forskning og forskerutdanning knyttet til velferdsstatsprofesjonene Universitetene har hovedansvar for forskeropplæring Vi er i en unik situasjon: Vi har alt innomhus: Grunnutdanningene og masterutdanningene, nærheten til og samarbeidet med praksisfeltet Selvfølgelig skal vi ta et større ansvar for praksisnær og profesjonsrelatert forskning og forskerutdanning

Hvorfor er PhD utdanning knyttet til velferdsprofesjonene så viktig? 1. Rekruttering til UH-sektoren -utdanne fremtidens forskere og lærere i profesjonsutdanningene -PhD er framtida 2. Rekruttere til et kunnskapsbasert praksisfelt -behov for kvalitet og faglig styrke i tjenestene -forutsetter fagutvikling og forskning -evidensbasert praksis

Våre strategiske mål Kvalitet (i utdanningen), kvalitet (i forskningen), kvalitet (i samhandlingen)! Attraktive og anerkjente studier og læringsmiljøer Anerkjente forskningsmiljøer En aktiv samfunnsaktør Elite? Javisst! På våre områder

Strategi mot 2015 Styret for UiA vedtok strategiplanen for 2010 – 2015 høsten 2009. Midtveis i planperioden er det gode grunner til å vurdere behovet for revisjoner, både når det gjelder beskrivelsen av utfordringer og muligheter universitetet står overfor, og de målene UiA har satt seg for perioden. UiA fikk nytt styre høsten 2011. Styret har behov for å sette sitt preg på strategien, og ønsker derfor en slik gjennomgang av planen. Forutsetningene for og forventningene til universitetet har endret seg de siste årene. Kunnskapsdepartementet har bedt institusjonene inngå tettere samarbeid, for å bedre arbeidsdelingen innen høyere utdanning, og for å konsentrere fagtilbudene ved de enkelte institusjonene (det såkalte SAK-arbeidet). Dette har mange steder i landet ført til etablering av samarbeidsallianser, noen steder til fusjoner. UiA har inngått et foreløpig treårig institusjonelt samarbeid med Høgskolen i Telemark, der det faglige samarbeidet på utvalgte områder skal styrkes, og der en sammenslåing skal vurderes. Føringene fra departementet oppleves som ganske entydige i spørsmålet om sammenslåing av institusjoner. De siste årene har også kunnskapsgrunnlaget for UiAs virksomhet blitt bedre og bredere. Flere offentlige utredninger, tilgjengelig statistikk og UiAs eget arbeid med kartlegging av arbeidsmarkedsbehov, UiA-kandidatenes opplevelser av studiene og kandidatenes muligheter på arbeidsmarkedet har gitt bedre innsikt i hvor det er behov for å sette i verk tiltak. Midtveis i planperioden står det også klarere hvilke av målene fra 2009 det er realistisk å holde fast på, og hvilke som enten blir overoppfylt eller ikke kan nås. UiA skal strekke seg etter høye, men ikke uoppnåelige mål. Derfor er det grunn til en ny gjennomgang av institusjonens målsettinger fram mot 2015.

Innovativ IKT-bruk – et satsingsområde En hovedsatsing er DDU – Det Digitale Universitet (2012- Digitalisering av eksamen (sluttevaluering) prioritert i 1.fase ut fra en erkjennelse at en ikke kan tilby dagens www-generasjon papir og penn som eksamensmedium. 2500 studenter avla digital eksamen høst 2013. Parallell satsing på utvikling av digitale vurderingsformer som del av læringsarenaen Andre sentrale prosjekter i DDU: Opplæring, bl.a i bruk av digitale kommunikasjonsverktøy, digitalisering av klasserom og utvikling av ”Blended learning” Utvikling av digitaliserte administrative tjenester for bedre kvalitet, tilgjengelighet og effektivitet

Institusjonssamarbeid Samarbeidet med UiS og UiN Profesjonsforskning Finansiering av de nye universitetene Naturvitenskaplig forskning/utdanning Havforskningsinstituttet og CEES ved UiO Akvatisk økologi med Høgskolen i Telemark NIC: Norwegian Industrial Cluster Fire National Centres of Expertise/fire UH-institusjoner UiA-NODE, HiAa-Møre, HiBuVe-Kongsberg,HiG-Raufoss Rettsvitenskap: UiB Aalborg universitet og University of Nebraska at Omaha

Samarbeidsprosjektet UiA-HiT 2011-2014 Sammen om et 3-årig arbeid som skal utvikle og realisere flere konkrete faglige og administrative fellestiltak mellom de to institusjonene. Samarbeidsprosjektet skal utrede grunnlaget for å kunne ta stilling til en eventuell fusjon eller et utvidet samarbeid mellom HiT og UiA. Prosjektet skal bidra til å videreutvikle universitetsfunksjonene både i Agder og i Telemark, styrke og utvikle profesjonsutdanningene ved de to institusjonene og understøtte begge institusjonenes konkurransekraft. Spørsmålet om fusjon eller institusjonelt forankra samarbeid behandles i styrene i juni