Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Kari Pape Den gode assistenten
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Forandringsfabrikken
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Nett-basert-individuell plan SamPro
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Veiledning av studenter
”Med hodet over vannet…”
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
BARNAS BARNEVERN 2020.
Deltakende læring.
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Telemark, Irene Wormdahl Recovery som begrep og perspektiv i psykisk helsearbeid.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske? Enghaven, 16.08.11 Arnhild Lauveng Spesialist i klinisk samfunnspsykologi Phd-stipendiat, AHUS

Å oppleve å være seg selv. Svekket eller endret identitetsopplevelse er et grunnleggende symptom ved mange alvorlige psykiske lidelser.

Hvordan finne seg selv igjen? For at barn skal utvikle seg og bli trygge og sunne, er det viktig at: De får dekket grunnleggende behov Har trygge relasjoner Opplever speiling/aksept, rom for følelser Opplever at voksne rundt dem er opptatt av dem og det de er opptatt av (”felles oppmerksomhet”) Opplever tilpassede utfordringer

”Empowerment”, brukermedvirkning – om samarbeid og vekst. ”Empowerment” betyr å få/ta makt. Makt kan defineres som ”muligheten til å få sin vilje gjennom, på tross av motstand”. ”Empowerment” er en personlig prosess – ikke noe du gjør mot andre. ”Empowerment” er ikke det samme som ”selvstendighet”. ”Empowerment”-begrepet bør ikke misbrukes til å skjule reelle maktforskjeller.

”Empowerment”, brukermedvirkning – om samarbeid og vekst. Det er ikke mulig å få til behandling for psykiske plager uten samarbeid! For å utvikle seg selv, må man jo være med! Behandling uten medvirkning og samarbeid kan ofte være mer skadelig enn nyttig. Men – hva er ”en bruker”?

Noen utfordringer: Når jeg ikke opplever å være, kan det være vanskelig å vite hva jeg vil. Men å få lov å være nettopp et aktivt subjekt er nødvendig for å oppleve seg selv. Tredjevariabelsproblemet. Læring og samspill. Tolkninger.

Flere utfordringer: De alle fleste helsearbeidere er i utgangspunktet positive til brukermedvirkning og brukersamarbeid, likevel kan det være vanskelig å gjennomføre i praksis. Er brukermedvirkning alltid et gode? Det er vanskelig å forandre seg. Kognitiv dissonansteori. Makt og ansvar. Å snakke sant om virkeligheten. Trening på nye ferdigheter. Å forholde seg til egne følelser. Veiledning.