Foreldreskolen del 1 Norskfaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Kjennetegn og følgevansker
Framtida nå – les og forstå!
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skole/hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Info om barn og begreper
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
UKE 4 PLAN FOR 1.KLASSE januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Plan-Norsk Felles- samling 100- dagersfest ! 2 leggings - Norsk Gym 3 dag!Matte.
Norskfaget i 1. klasse.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Quiz.
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Foreldreskolen del 1 Norskfaget

1. Klasse - begynneropplæringen Å lære bokstavene – fokus på bokstavnavn og bokstavlyd Svært viktig at elevene lærer og husker disse etter hvert som vi jobber med dem Bokstavlyden – den vi bruker når vi skal lese og skrive Utforme bokstavene riktig – begynne på rett plass, fokus på både stor og liten bokstav

1. Klasse - begynneropplæringen Trekke sammen bokstavlyder til ord Gjenkjenne ordbilder Lese tekst sammen med voksen Fokusere på de bokstavene vi jobber med i teksten ( kan du finne en e?) ”Leke” med bokstavlyder (første/siste lyd, lyd i midten), rim, sammensatte ord

2. klasse Lese korte tekster – fokus på å dra sammen lyder. Svært viktig at de nå har lært seg bokstavene i alfabetet Bokstavutforming, stor liten bokstav Hvor bor bokstavene ( loftet, midtetasjen,kjelleren) Bokstaver som hører til i samme ord skal stå rett ved siden av hverandre

2. klasse Lydpakker (ng, rt, kj, sj, skj, sk ) Høyfrekvente ord ( de, det, er, her, der, jeg, meg, deg, seg, og)

2. klasse Åpen rom mellom ord Tegnsetting ( punktum o.l) Setningslære – bygge opp setninger Skrive hele setninger Lese for å forstå

3. – 7. klasse Skrive med sammenhengende skrift – rett utforming av bokstavene Rettskriving Fokus på ”teknisk ” oppsett ( ord, åpenrom, tegnsetting, utforming av ulik tekst) Skriving i ulike sjangere – teori og praktisk arbeid Lesing av ulike sjangere – lese for å forstå

3. – 7. klasse Lese – og læringsstrategier Fokus på betydning av ord – svært viktig Hva betyr ordene, hva står det i denne teksten Lese med ulike ”briller” – se etter ord som er gode, vonde, Lesing er ikke noe vi bare gjør i norsk – det handler om alle fag. For å bli en god leser må en lese mye !! Og lese ulike tekster