Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Språk og språklig fordypning
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Modellkommunene Hva er unikt?
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
ET VELFUNGERENDE FORSKNINGSSYSTEM: NOEN INNSPILL Ole Didrik Lærum Universitetet i Bergen.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Seksjonsmøte SKS 6. april
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Samarbeid som løfter alle
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv

Hvorfor står jeg her?? I dag leder jeg innlandets største produksjonsmiljø for film og TV Bakgrunn fra kultur/næringsfeltet i kommunal forvaltning og prosjektarbeid gjennom 27 år. Folkefesten under OL Bergen som europeisk kulturby i år 2000

Vi nærer oss ved ….

De beste blant oss…. Helene Uri, lingvist og språkforsker ansatt ved Universitetet i Oslo i 12 år. Begikk i 2006 romanen ”De beste blant oss” Jeg siterer:

Høgskoler/universiteter skal levere: Utdannet grunnkompetanse i tilstrekkelig antall med tilstrekkelig kvalitet Kvalifisert, framtidsrettet og målrettet forskning Geografisk riktig fordelt mellom senter og distrikt Næringslivet må være klar til å ta imot produktene

Felles forståelse

Behovet for oppmerksomhet Tilgang på relevant forskningsstoff er påtakelig – men litt skjult for brukere utenom forskningsmiljøene Formidling av forskningsresultater er en utfordring Bygg opp formidlere på linje med forskere. Rendyrk formidlerkunnskap som en profesjon i forskningsinstitusjonen

Kommunikasjonsarenaer i distriktene Næringspolitiske arenaer og sammenslutninger (for eksempel Hamarregionen utvikling og Valdres Natur- og kulturpark) Næringshager og kunnskapsparker NHOs fellesarenaer Innovasjon Norge-nettverkene Kommunikasjonsforeningens lokallag

Medievirkelighet = konkurranse om oppmerksomhet MuskelmasseHjernemasse

Sikre samhandling Forskningsrådet gir forskningspolitiske råd, finansierer forskning og skaper møteplasser Høgskolene/universitetene har infrastruktur, kompetanse og nettverk. Næringslivet har behovene, pengene og produksjonsmidlene Kommunikasjonen mellom miljøene må bygge på et felles begrepsapparat

Dårlig UB Oslo tidsskrifter Majoriteten kontrolleres av 4 store utgivere Resultater publiseres etter 3 – 5 år og er ofte gått ut på dato for 52 utgaver pr. år Utgiverne sitter på opphavsretten

Bedre ”Det er så mye galt med tidsskriftmodellen at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne”. Gisle Hanemyr – forsker UiO Raskere, digital publisering Popularisering av forskningsformidlingen Bredere formidlingsplattformer Større synlighet. Hva med toppannonser i avisenes nettutgaver med link til forskningens portaler?

Samspill Er vi likeverdige samspillere?

Metoder Miljøbygging innen fagfeltene Nettverkene mellom forskningen og bedriftene Kommunikasjon mellom aktører og mellom aktører og samfunn (stat, fylkeskommuner og kommuner) Språk – gjensidig forståelsesplattform Verdier – både immaterielle og materielle

Distriktseksempel 1

Distriktseksempel 2

Budskapet og resultatene må ut til målgruppene Forskningsmiljøene legger vekt på forskningen og mindre på formidlingen. Forskningsresultater må offentliggjøres utenom publikasjonene. Må ut til allmennheten og til relevante medier og retningsbestemte kanaler der næringslivet kan nå rapportene og resultatene. Google, Kvasir + høgskolenes hjemmesider

Begrepsforståelse og verdiforankringer Begrepsbruk Forkortelser Fagtermer De to universene kommuniserer lite og – til dels - dårlig i forhold til hverandres begrepsapparat Fortrinnsbetraktninger framfor problembetraktninger

Av og til er budskapet vanskelig tilgjengelig…..

Og spilleregler kan være litt krøkkete å bli enige om?

Vinn/vinn Eksemplene viser at begge universer vil Alle kan når viljen er til stede Hjernekraft er i utgangspunktet både tilgjengelig og gratis Hjernekraft er dessuten fordelt uavhengig av geografi Som all annen kraft trenger hjernekraften formidlingskanaler Derfor trenger vi sterke miljøer, sterke nettverk, vilje og evne til samarbeid om å utvikle oss