Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPatrick Andersen Endret for 9 år siden
1
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode: 2003 - 2006 Samfunns- og næringslivsforskning (SNF), Bergen.
2
Mediebedriften og samspillet med andre aktører Kilde: Østbye 2000. MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere
3
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – annonser – publikum (2003 - ) Hvorfor finansieres media for en stor del av reklame, og hva er konsekvensene? Bør og kan annonsevolum reguleres? Hvilken rolle bør offentlige TV-kanaler spille?
4
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Eiere – media – publikum (2003 - ) Hvordan vil vi teoretisk forvente at ”avideologiseringen” påvirker mediemangfoldet, og hva forteller empirien oss? Hvordan har eierkonstellasjonene utviklet seg over tid? Vil annonsører få større incentiver til å tre inn på eiersiden?
5
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – distribusjon – publikum (2004 - ) Konsekvenser for mediemangfold og kvalitet av at mediebedrifter eier distribusjonsselskaper (trykte medier) at telekommunikasjonsselskaper ”kontrollerer” distribusjon av elektroniske media allianser mellom telekom og media
6
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Kilde – media – publikum (2005 - ) Hvordan påviker konkurranse om kjøp av program mediemangfoldet? Er det behov for statlig styring av redigering og bruk av kilder (eks. minimumskrav for mengden norskproduserte programmer)?
7
Iverksatte aktiviteter Internasjonal fagkonferanse for medieøkonomer (oktober) –presentasjon av foreløpige resultater fra én teoretisk og én empirisk studie Planlegging av tverrfaglig konferanse (februar/mars – 2004) - rettet mot interessenter i mediebransjen og offentlig sektor
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.