Intellektuelle i middelalderen Universitetene Det religiøse middelaldermennesket HIS2139 Vår 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges historie Middelalderen Stavkirker
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
historikk •Verdens fredsfond var navnet da vi etablerte aksjon Sammen for Fred i 1986 og få år senere var Grunnloven / Konstitusjonen for verdens demokrati,
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Øystein Pedersen Dahlen
Det nye Europa tar form (Del 1) Marius Vøllestad Bø vgs.
Klassesamfunnet i middelalderen
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Fra ord til liv Juli 2009.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
LIVET I KLOSTERET:.
KRL Av Karina Schjølberg
Tidlig middelalder i Europa
Kirke og samfunn i England HIS 2139 Vår 2006 Forelesning 7 og 8.
Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2139 Vår 2006 Forelesning 5.
Enevelde og opplysningstid
Den autentiske læringsdialogen
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Europas gjenfødelse ca
"God bagasje på livets reise."
Middelalderen 3påk
Kjell Erik Øie Statssekretær
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
HIV/AIDS Merk: Flere svar kan være riktige - En quiz om hiv og aids
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kunst og samfunn Duby Forelesning HIS2139 Vår 2006.
Litteraturhistorie
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Religionsskifte, kirkeorganisasjon og ny religiøsitet
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
HIS2130 Høst  Sentrert rundt kongen – blir rex et sacerdos – han skal forsvare folket og lede til frelse, fra stammehøvding til salvet fyrste valgt.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2130 Høst 2008.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Viktige hendelser i humanismens historie
Som regnet vanner jorden - om en sjelesørgende preken.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
DEN KATOLSKE KYRKJA Oppbygging Hovudtrekk. Katolsk tyder «for alle mennesker» Spredd over hele verden, spes. Latin-Amerika og Nord- Amerika. Ca halvparten.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
Katolsk og ortodoks kristendom
Kapittel 2- Juridisk metode
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Kirken før reformasjonen
Bygging av fødestuer - fire er ferdig, flere gjenstår
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Bibliotekloven i Norge
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Intellektuelle i middelalderen Universitetene Det religiøse middelaldermennesket HIS2139 Vår 2006

Universitetenes grunnleggelse Organisering av de verdslige skoler i urbane korporasjoner Bologna – korporasjon av studenter Paris (privilegier 1200, statutter 1215) – korporasjon av skolemestere Statutter formaliserer pensum og eksamener Forsøkt kontrollert av biskop og konge, men kjemper seg til selvstendighet (særlig viktige er årene fra 1229 til 1231) paven garanterer for deres uavhengighet

Intellektuelle som ny sosial gruppe Le Goff: Intellektuelle former en ny gruppe i middelaldersamfunnet, som er nært knyttet til byutviklingen korporasjon av skolemestere kan sammenlignes med andre urbane gilder dannet av håndverkere Arbeid med skrift og kritisk tenkning skiller de intellektuelle fra andre geistlige

Intellektuell virksomhet Bøker blir brukt som redskap/instrument Raskere omsetning av bøker og tanker Skolastisk metode –Grammatisk analyse (littera), meningsanalyse (sensus), utlegning av teksten (exegese), stiller spørsmål til andre tolkninger av teksten (questio), egen tolkning (determinatio) → skaper rom for debatt (disputatio) –Etter hvert er blir ofte skolastikken brukt for å forene tilsynelatende motsetningsfylte utlegninger av tekster (eks. Tomas av Aquinas) Intellektuelle må kunne svare for sine egne meninger → miljø for kritiske spørsmål i tidlig fase av universitetene → store krav til kunnskap og tenkning

Rammer for de intellektuelles uavhengighet Økonomi –Kirkens ideal: Fri undervisning (flere katedralskoler) –Skolemestere betalt av studenter på og 1200-tallet –Vanligere med stipend til mestere, blir oftere i et økonomisk avhengighetsforhold til pavekirken (Le Goff: dette bidrar til å saktne en sekularisering av intellektuell virksomhet) –Studenter er som regel avhengig av midler fra velgjørere, f.eks. lokal domkirke eller familie –Studenter aspirerer ofte til ”trygge” stillinger – ved biskops- og kongeadministrasjoner, som rådgivere, jurister, kanslere, etc. Universitetene blir viktige utdanningsinstitusjoner, men mestre blir oftere ”politikere” snarere enn ”intellektuelle” Tiggerordenenes inntog (særlig dominikanerne) –Dominikanere underviser uten å være mestere –Utkonkurrerer ofte sekulære mestere (gratis undervisning, er billigere i drift) –Er oftere illojale overfor universitetet som korporasjon → har uansett støtte fra paven

Renessansens humanister ”Nasjonalisering” av universitetene → støttet av konger/prinser → motvirker internasjonal karakter av tenkningen Økt skille mellom rasjonalitet og teologi ved universitetene → flere tenkere (eller mystikere) mener verden ikke bør studeres like grundig som det åndelig (verden er forgjengelig) Intellektuelle (særlig i Nord-Italia) blir store jordeiere og knyttes nærmere hoffene til sine patroner Blir selv ofte noe nær en ”adel” → disse flytter oftere ut av byene i senmiddelalderen → kunnskap blir igjen en ”skatt” for en elite → er i mindre grad lærere → mindre debatt i byene

Tiggermunkene Fattigdomsideal – skal ikke eie noe selv Byfenomen Skal leve i og for verden → preken og skriftemål for byborgere viktig Forløpere: Valdensere (Lyons) og Humilati (Nord-Italia) – utfordring for kirken fordi de er legfolk som ønsker å forkynne Pavedømmet aksepterer Frans’ og Dominikus’ virksomhet – blir pavens støttespillere i byene / ved skolene og i kampen mot heretikere Forskjell: dominikanerne var geistlig og lærdomsrettet orden fra starten av, mens fransiskanerne var i utgangspunktet legfolk som først fra slutten av 1230-tallet får en geistlig dominans Ny type prekener → fra homilier (ofte utlegning av en tekst) til exempla (utgangspunkt i hendelser fra folks hverdagsliv – eksempler til etterfølgelse – folk som lever i verden kan strebe etter et fromt liv også uten å bli munker