Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHanne Magnussen Endret for 9 år siden
1
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Forfatter, filosof, teolog og psykolog
2
Den moderne lærer i møte med den postmoderne studenten
Forholdet mellom språk og læring til ulike tider
3
Tradisjonssamfunnet Primærnæringer og gudstro dominerer.
Språk: I begynnelsen var ordet, ordet var hos Gud, og ordet var Gud (Johannes evangelium 1.1) Læring: Autoritetspersoner formidler budskapet gjennom det riktige språket.
4
Det Moderne samfunnet Industrisamfunnet vokser frem.
Menneskene bruker seg selv som målestokk på hva som er riktig og galt sekularisering. Trua på vitenskapen og ideologier (de store fortellingene) står sterkt. Språk: Det vitenskapelige språket (fagspråk/ekspertspråk) dominerer. - Læring: Autoritetspersoner formidler kunnskap gjennom det riktige språket.
5
Det seinmoderne samfunnet (Modernitetens oppløsning)
Fra industrikultur til kulturindustri Kulturell frisetting Alternative fortellinger fra alternative ståsteder oppstår etablerer en grunnleggende tvil i forhold til de store fortellingene. Språk: Mangfold og variasjon - Læring: Den lærende må ta ansvar for sin egen læring - med språket som redskap.
6
Som moderne lærer(utdanner) er jeg forankret :
I og på skolen I det analoge møtet I det vitenskapelige språket/ fagspråket/kunstspråket I den formidlingsbaserte undervisningen
7
Den seinmoderne studenten er forankret:
Utenfor skolen, i mange miljøer – arbeid – familien (Den seinmoderne studenten som kategori finnes ikke – hun/han er mange.) I det analoge og det digitale møtet I det mangfoldige hverdagsspråket og det mangfoldige medie- og teknologispråket I den formidlingsbaserte undervisningen I den underholdningsbaserte læringen (edutainment tar (ikke) ansvar for egen læring)
9
Utfordringer for den moderne forankra norsklærer i seinmoderniteten:
Med kompetanse og støtte i fortidens, vitenskapens og kunstens tekster skal jeg bidra til læring i nåtidens tekstkultur – som skal ruste studentene for læringsarbeid i fremtidens tekstkultur.
10
Wolfgang Klafki: Kategorial dannelse
Material dannelse Formal dannelse Kategorial dannelse
11
Populærkulturens tekster vurdert i forhold kategorial dannelse:
Populærkulturens tekster danner nærhetsrelasjon til unge i dag – både språklig og tematisk.
12
Fordi: Populærkulturelle tekster er en viktig del av unge lærende sin egen tekstkultur. I ei tid med kulturell frisetting anvender unge populærkulturens tekster i sitt daglige strev med å skape sammenheng i sine selvfortellinger. Analyse av populærkulturens tekster gir innsikt i maktfulle tekstlige strategier. Analyse av populærkulturens tekster undertrykker den dominante lærerstemmen. Bekreftelse av egen tekstkultur gir engasjement og positivt selvbilde.
13
Ja, men: Hva med norskfaget som motkulturell kraft?
Hva med kulturarven? Hva med grammatikkundervisningen?
14
Slutt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.