Forelesning i mikroøkonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Advertisements

Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsstruktur - teori og empiri
Eksterne virkninger og offentlige goder
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Forelesning i mikroøkonomi.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Handelsteori og handelsstruktur 10. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Nytte og efterspørgsel 3. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Produktion og udbud 4. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Boligmarkedet i Danmark 8. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Markedsmekanismen 2. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
JUS102 Advokat Lars Baklund. Ansvarlig selskap (ANS) og selskap med delt ansvar (DA) Minst to deltagere i ANS og DA, sel. § 1-1 Ubegrenset personlig ansvar.
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
Husutstikking (Plan- og bygningsloven §29-4 og Byggesaksforskriften SAK 10) Kommunalt ansvar: Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets.
Kapittel 8 Litt spillteori
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Kapittel 16 Nytte-kostnads-analyse
Kapittel 12 Skatter.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Economic growth around the world
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kapittel 14 Prissetting.
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Legemiddelverkets prisregulering
Boligmarkedet i Danmark
Handelsteori og handelsstruktur
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning i mikroøkonomi. Kapittel 10

Forelesning i mikroøkonomi. Monopol er en markedssituasjon med mange etterspørrere og en tilbyder av et gode. For å være i et monopol er det imidlertid ikke tilstrekkelig å være eneste produsent av et gode i markedet. Det må heller ikke eksistere nære substitutter for det behovet som godet fyller.

Forelesning i mikroøkonomi. De viktigste former for etableringsvern: Legale monopoler Store faste kostnader, stordriftsfordeler  Patentrettigheter: råderett over spesielle naturressurser:   Sammenslutning av produsenter:   Lokale markeder Ufullstendig informasjon

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Da produsentoverskuddet øker under monopol, kan vi hevde at det er konsumentene som bærer hele effektivitetstapet pluss økningen i produsentoverskuddet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.