Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS

2 PRIS!

3 Hva er konkurranse? Tilbudskonkurranse: Betegner hvordan produsentene konkurrerer om å erverve og utnytte innsatsfaktorer i sin produksjon, og om å få avsatt sine ferdige varer eller tjenester gjennom salg til konsumenter. Gjennom pris-mekanismen vil det oppstå konkurranse om innsatsfaktorer (produksjonsmuligheter) og om kunder (salgsmuligheter), og tilbyderne vil forsøke å seire i denne konkurransen gjennom å framstå som mer attraktiv vurdert etter kvalitet, design, pris eller leveringsbetingelser.

4 Norsk grafisk bransje? Når flere aktører blir tilbydere og konkurransen i markedet øker, vil kampen om kundenes preferanse drive dem til å overgå hverandres tilbud gjennom å investere i tiltak som gir kvalitetsutvikling, prisreduksjon eller leveringsforbedring. Men dersom det er for mange tilbydere i markedet, vil ikke den enkelte tilbyder ha utsikter til å kunne få finansiert de investeringene som skal til for å gjøre forbedringer eller innovasjon.

5 ”Drive dem til å overgå hverandres tilbud” Interessant påstand

6 Mai 2006, Felles Grafisk Forum: Hittil i år har norske trykkerier bestilt ikke mindre enn 64 nye arkoffsett trykkverk fra MAN Roland Norge AS. Trykkmaskiner selges i fleng! Luth Gruppen samme år: Grafiske bedrifter har bedret sine resultater de seneste årene, og det er mye å gjøre hos svært mange trykkerier. Optimismen er tilstede igjen, og det er mengder av eldre produksjonsutstyr som er modent for fornyelse, skrives i en pressemelding. Selskapet melder videre at salget av Heidelberg trykkmaskiner har tatt seg opp, og skal levere en rekke forskjellige konfigurasjoner utover våren og høsten

7

8 Grafisk Bransjeforening september 2014: 139 medlemsbedrifter (248) 75 med under 10 ansatte (133) hvorav 28 med 4 eller mindre (54) 56 mellom 10 og 50 ansatte (97) 8 mellom 50 og 100 ansatte (14) 2 med over 100 ansatte (4) 131 bedrifter med under 50 ansatte (230)

9 109 bedrifter borte, på 9 år! 12 bedrifter i snitt pr. år.

10 Hva har skjedd? ”Drevet til å overgå hverandres tilbud” Kjøpt opp Fusjonert Nedlagt Import Marked Konkurs Google

11

12 Cambara, Brasil TAKK FOR MEG


Laste ned ppt "Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google