PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

I.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
-ikke bare for zippylæreren…
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
- roller og forventinger
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Glitre barnehage.
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kvalitet og brukermedvirkning
Framtida nå – les og forstå!
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
MOSJØEN 16. SEPTEMBER 2014 STUDIESENTERET VEFSN
Litterære virkemidler
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Om hellige skrifter.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Daniel Stern`s Teori.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Alta.
Skole- hjem samarbeid.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING NOEN MOMENTER STUDIESENTERET VEFSN 16.9. 2014 Magne Raundalen

Barn etter krig Hjelp til barn etter krig-traumer Dette dreier seg om å formidle den kunnskapen som vi har ervervet oss fra alle verdensdeler innenfor fagfeltet krise og traumepsykologi, inkludert hjelp til barn i og etter krig. Først og fremst om at det som skjer i barndommen kan få betydning for vekst og utvikling mot ungdomsalder, og at det kan sette negative spor for resten av livet. Det er ikke snakk om å ta bort det vonde, eller glemme det, men å bearbeide og integrere de vonde minnene slik at de ikke kommer til å plage personen gjennom livet.

Profesjonell støtte - henvisning Det er viktig at foreldrene får vite om hvilken profesjonell hjelp deres barn kan få. Enten fra fagpersoner som snakker deres eget språk, eller, om nødvendig med tolk, norske fagpersoner som har spesialisert seg på flerkulturell psykologi for å hjelpe barn og familier i eksil. I denne forbindelse er det en del av veiledningen å formidle vårt norske syn på det å søke profesjonell hjelp. Både om hvordan holdningen har utviklet seg og hvordan vi ser på det i dag.

BEKREFTE FORELDRENE 1. Bekrefte foreldrene Dette basisnivået for foreldreveiledningen har flere elementer. Først og fremst dreier det seg om at foreldrene opplever seg selv som sikrere og tryggere etter at de har mottatt veiledning, og ikke omvendt. Det vil si at man må bekrefte foreldrene. Hvordan gjør man det? Det første steget består i å lytte til foreldrene og bekrefte at man har forstått og mottatt det de har sagt. Dette kan man ikke gjøre i løse luften. Man må ha en relativt enkel og grei plattform. Det vil si at man tar utgangspunkt i ett eller flere tema. At man tar foreldre-veiledningen alvorlig, at man anser foreldrene som viktige, og både sier og viser det, er i seg selv en bekreftelse.

SATSE PÅ DET DE KAN 2. Satse på det de får til En rekke metoder for veiledning av foreldre i vanskelige situasjoner har nokså ensidig basert seg på det foreldrene har fortalt at de har fått til. Strategien har vært å bygge videre på dette, i stedet for at veilederen demonstrerer hvor flink han eller hun er til å finne på gode ideer til bruk for dumme foreldre. På denne måten får man større rom for å fortelle foreldrene hvor gode de er og hva de kan.

FELLES OPPGAVE 3. Barneoppdragelse som en felles foreldreoppgave Mye av den foreldreveiledningen som har skjedd til nå er blitt utformet og skrevet som om den bare skulle formidles til mor. Den blitt gitt i fora hvor mødrene er i overvekt (helsestasjon, foreldremøte, samtalegrupper). Bøker og skrifter om barneoppdragelse blir skrevet slik at de hovedsaklig blir lest av mødrene. Slik er bildet i vår del av verden, men det er grunn til å tro at fedrene er enda fjernere i barnas liv i andre kulturer enn vår. Dog skal vi være våkne i vår kartlegging av farsrollen, slik at vi får med oppgaver vi ikke er vant til å se etter. Det blir viktig å innrette all foreldreveiledning på at det er en fellesoppgave.

GENERALISERE FRA EKSEMPLER 4. Generalisering fra eksempler All formidling av barnekunnskap krever eksempler. Og all undervisning forøvrig viser at det er de konkrete eksemplene som blir husket, spesielt hvordan man valgte taklingsstrategier i ulike situasjoner, alt fra dagligliv til kriser. Fortrinnsvis bør disse eksemplene komme fra foreldrene selv. Det skulle være relativt enkelt å få fram mange episoder/situasjoner fra dagliglivet knyttet til kommunikasjon mellom voksne og barn. Generaliseringen vil bestå i å forbinde det som kommer fra foreldrene med gode mestringsmåter.

BARNEPSYKOLOGI 5. Formidling av enkel barnepsykologi Utgangspunktet her bør være enkelt og velkjent og knyttet til læringsbegrepet. Nemlig at det nyfødte barnet er en fremmed på jorden og har livslang læring foran seg. Det er født som elev. Og foreldrene er barnas første og viktigste lærere gjennom hele barndommen. Vi må ta utgangspunkt i den delen av barnepsykologien foreldrene har tilegnet seg allerede. Noe har de levd og systematisert selv, og noe har de fått inn fra litteratur og fjernsyn. Fra dette utgangspunktet utvikler vi betydningen av mer systematisk og direkte kommunikasjon om vanskelige ting.