Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
Pedagogisk analyse.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
En lærende organisasjon?
Brasil bilde 1 Presentasjon:
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Mangfold og fellesskap
Ungdom, makt og medvirkning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nettverkssamling om barnefattigdom
Borre ungdomsskole
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
I anledning kommunevalgene lager vi fra sentralt hold hvert fjerde år en lokalpolitisk plattform – et inspirasjonsdokument til de lokale programprosessene.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Grorudalssatsingen erfaringer og utfordringer. Ny kunnskap STORK-prosjektet har gitt ny kunnskap om kommunikasjon og helse Vi trodde det var mer svangerskapsdiabetes.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Utviklingsplan for FYR-arbeid
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3. B ARNS PERSPEKTIV Barns rett til medvirkning Syn og mening Personalet tar hensyn til dette.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
NORDPLUS junior Programmet
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
HEL SKOLEUKE.
Regional plan for kultur
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Mappe 1 Gruppe 2

”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil si å se ting fra barns side. Når vi knytter dett til barnehagen kan vi se at førskolelærerens valg kan bli påvirket. Hvis et barn er urolig og sint er det viktig å finne ut hvorfor. Faktorer som spiller inn er oppvekstsmiljø, familie, personlighet og væremåte. Førskolelærerens holdninger skal bygges på hvordan barna er og hvilke muligheter de har. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv.” (R06, s.28) De har rett på medvirkning og skal ha muligheten til å være med å forme sin hverdag i barnehagen ved hjelp av selvstendighet og med utgangspunkt i egne ønsker.

Gruppe 2

I neste periode vil SV jobbe for å øke innsatsen mot fattigdom ytterligere, både gjennom mer penger til dem som har minst fra før, og gjennom arbeid for å fjerne årsakene til fattigdom. Det handler om rettferdig fordeling og like muligheter for alle barn. Vi må satse på barnehage og skole, og kontantstøtten må fjernes Gruppe 2

Videreutvikle lokale og regionale kulturbygg og møtesteder. Samtidig vil vi skape større rom for kultur der folk er til daglig, som på skolen, i barnehagen, på arbeidsplassen, på sykehus, institusjoner og i fengsler. Utvide kulturformidlingen i den kulturelle skolesekken til å gjelde alle barn og unge fra barnehage til videregående skole. Den kulturelle skolesekken må også inneholde et bredt tilbud av produksjoner på nynorsk. Gruppe 2

Ha gode og rimelig offentlige velferdstjenester for alle Gruppe 2

Innføre en ordning med gratis barnehage for alle femåringer Utdanne og ansette flere førskolelærere SV vil gjennomføre maksprisløftet gjennom å fryse barnehageprisen på dagens nivå de neste fire årene. I tillegg vil vi innføre en ordning med gratis, obligatorisk barnehage 12 timer i uka for femåringer For de yngste skolebarna vil SV sette inn større ressurser de første skoleårene, slik at alle elever lærer seg å lese, skrive og regne SV vil innføre en times gratis kjernetid i SFO som en integrert del av skoledagen, samt inføre makspris på SFO.

Gruppe 2