Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
UU og Fylkesmannens rolle
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Klima-, energi- og miljø i plan- og byggesaker del III
Viktige lover og regler
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Informasjonsplikt og uttalerett
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Julemøte i Norsk fjernvarmeforening 2013 Anleggsbidrag i fjernvarmen Fredrik Dahl-Paulsen Markedssjef Akershus Energi Varme Tilknytningsavgift.
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Konverteringsprogrammet 2009, fra el til vannbåren varme Fjernvarmedagene i Oslo 29. september 2010 Trond Bratsberg.
Fjernvarmedagene 2011 Hvilke erfaringer har fjernvarmeselskapene med tilknytningsplikten? Akershus Energi Varme AS Berit Lindmo Markedssjef.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Offentlighet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Fornybar kraft og varme
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
KOMMUNEPLANLEGGING OG BIOENERGI. ET EKSEMPEL FRA HAMAR KOMMUNE Plan- og utviklingsavdelingen.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Fylkesmannen i Buskerud
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA

2 Kluge – spisskompetanse på fjernvarme/fornybar energi Har bistått bransjen siden 1994, med alle sider av virksomheten I dag har firmaet en avdeling på fire advokater med spisskompetanse på bransjens behov Tungt involvert også i vindkraft

3 Tilknytningsplikt - problemstillingene Hvem pålegger tilknytningsplikt? Når kan det pålegges? Når kan det gis dispensasjon fra tilknytningsplikt? Hva innebærer tilknytningsplikt?

4 Hjemmelen for tilknytningsplikt Den nye plan- og bygningsloven, § 27-5 (som erstatter dagens pbl § 66a): ”Hvis et byggverk skal oppføres innenfor et konsesjonsområde for fjernvarme, og tilknytningsplikt for tiltaket er bestemt i plan, skal byggverket knyttes til fjernvarmeanlegget. Kommunen kan gjøre helt eller delvis unntak fra tilknytningsplikten der det dokumenteres at bruk av alternative løsninger for tiltaket vil være miljømessig bedre enn tiltaket.” Ny lov trer trolig i kraft fra 1. januar 2010

5 Hvem pålegger tilknytningsplikt? Kommunen beslutter ”i plan” om tilknytningsplikt skal vedtas. Fjernvarmeselskapet kan bare anmode om at det vedtas slik plan. Kommunen er også dispensasjonsmyndighet. Fjernvarmeselskapet kan påklage en eventuell dispensasjon.

6 Når kan det pålegges tilknytningsplikt ? Det må være gitt konsesjon (pliktig eller frivillig), og bygget må ligge i konsesjonsområdet Kommunen må ha bestemt tilknytningsplikt i ”plan” Tilknytningsplikt kan som utgangspunkt bare pålegges for nybygg

7 Når kan det pålegges tilknytningsplikt -forts Tilknytningsplikt kan ikke pålegges før konsesjon er gitt og plan er vedtatt. Viktig å anmode om vedtakelse av plan, parallelt med innsendelse av konsesjonssøknad Planen som pålegger tilknytningsplikt kan trolig vedtas før konsesjon er gitt, men trer ikke i kraft før konsesjon foreligger

8 Når kan det pålegges tilknytningsplikt – forts. Som utgangspunkt – bare tilknytningsplikt ved nybygg Kan det i noen tilfeller likevel pålegges tilknytningsplikt ved rehabilitering av eksisterende bygg?

9 Når kan det pålegges tilknytningsplikt – forts. Det klare tilfellet – store områdemessige byfornyelsesprosjekter Uklart om det kan pålegges tilknytningsplikt ut over dette Gode grunner taler for at tilknytningsplikt bør kunne pålegges i alle tilfeller hvor rehabiliteringen er så omfattende at bygningsmassen uten vesentlige merkostnader kan tilrettelegges for fjernvarme

10 Når kan det pålegges tilknytningsplikt - forts Tilknytningsplikt ved ”hovedombygging”? Praktiseres i flere kommuner Lite hensiktsmessig kriterium

11 Dispensasjon fra tilknytningsplikt ”Kommunen kan gjøre helt eller delvis unntak fra tilknytningsplikten der det dokumenteres at bruk av alternative løsninger for tiltaket vil være miljømessig bedre enn tiltaket.”

12 Dispensasjon fra tilknytningsplikt – forts. Kommune kan gi dispensasjon, hvis vilkårene for dispensasjon er til stede Ingen fri adgang til å dispensere – lovens vilkår må være til stede Hvis lovens vilkår er til stede har kommunen likevel ingen plikt til å gi dispensasjon

13 Vilkårene for å gi dispensasjon Tiltakshaver må dokumentere at alternative løsninger vil være ”miljømessig bedre” Ikke godt nok at den alternative løsningen er miljømessig ”like god” Det er tiltakshaver som må dokumentere at den alternative løsningen er bedre

14 Vilkårene for å gi dispensasjon - forts Når er tiltaket miljømessig bedre - Er det dette konkrete tiltaket som skal vurderes isolert, eller kan det legges vekt på at dispensasjon vil torpedere et fjernvarmeprosjekt, og at dette totalt sett vil være ugunstig for miljøet?

15 Vilkårene for å dispensere - forts Fra odelstingsinnstillingen: ”Komiteens flertall … mener det er viktig at kommunene i vurderinger rundt unntak fra tilknytningsplikten legger særlig vekt på om unntaket kan få negative konsekvenser for muligheten til utbygging og drift av fjernvarmeanlegg.”

16 Vilkårene for å gi dispensasjon Er økonomien i tiltaket av betydning for om dispensasjon kan gis? Odelstingsproposisjonen til loven: ”Med miljømessig bedre menes blant annet at bruk av alternative energibærere eller energikilder i stedet for tilknytning til fjernvarmeanlegg vil føre til at bygningen vil kreve mindre energi eller forårsake mindre utslipp enn alternativet under ellers like vilkår. Det er ikke anledning til å trekke inn økonomiske vurderinger.”

17 Vilkårene for dispensasjon Odelstingsinnstillingen: ”Komiteen mener at det ved vurderingen av om en løsning er miljømessig bedre også skal tas hensyn til kostnadene for løsningen, selv om prosjektøkonomiske betraktninger ikke ligger innenfor en språklig forståelse av bedre miljømessig løsning. Komiteen viser til at konsekvensene av å ta hensyn til prosjektøkonomien vil avhenge av hvordan man definerer "kostnadene for løsningen". Hvis det siktes til kostnadene ved oppføringen av byggverket - altså differansen mellom å bruke fjernvarme og andre varmekilder - vil dette undergrave tilknytningsplikten, særlig hvis det på noen måte skal forutsettes en plikt for kommunen til å bruke unntaksbestemmelsen. Dette vil igjen kunne være svært negativt for utbygging av fjernvarmeanlegg. Dette er ikke komiteens mening. Når komiteen også ønsker å legge vekt på prosjektøkonomien, bygger dette på: - Kommunen kan gjøre unntak fra tilknytningsplikten. - Utgangspunktet skal være at unntaket vil gi en miljømessig bedre løsning for tiltaket. - Kommunen kan legge vekt på en vurdering av energiløsningens økonomiske betydning i byggets livsløp.”

18 Vilkårene for dispensasjon - forts Et forsøk på å tolke hva komiteen har ment: Det er et absolutt vilkår at det alternative tiltaket er miljømessig bedre. Bare hvis dette er oppfylt kan dispensasjon gis. Ved kommunens skjønnsmessige vurdering av om dispensasjon skal gis - forutsatt at tiltaket er miljømessig bedre - kan det legges vekt på økonomien.

19 Vilkårene for å gi dispensasjon - forts Utkast til ny TEK § 10-5: ”Kommunen kan gjøre helt eller delvis unntak fra tilknytningsplikten i tilfeller der det kan dokumenteres at tilrettelegging for alternative løsninger vil være miljømessig bedre enn tilknytning til fjernvarmeanlegg. Kommunen kan legge vekt på energiløsningens økonomiske betydning over byggets livsløp”

20 Hva innebærer tilknytningsplikt? Utkast til ny TEK § 10-5 ” Der hvor det i kommunens planbestemmelser er fastsatt tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg etter plan- og bygningsloven § 27-5, skal bygning utstyres med varmeanlegg slik at fjernvarme kan nyttes for romoppvarming og varmt vann” Må bygningen fullt ut kunne varmes opp med fjernvarme?

21 Hva innebærer tilknytningsplikt? Byggeier er ikke forpliktet til å bruke fjernvarme Hvis bygget ikke bruker fjernvarme kan byggeier likevel pålegges å betale ”tilknytningsavgift” og ”fast årlig avgift”, jfr energiloven § 5-5

22 Hva innebærer tilknytningsplikt – forts. Hva kan fjernvarmeselskapet kreve i tilknytningsavgift? Hva kan fjernvarmeselskapet kreve som fast årlig avgift? –Forutsetter fast årlig avgift at alle abonnentene har fastledd i tariffen? –Kan det pålegges et eget fastbeløp for dem som ikke benytter fjernvarme?

23 Tilknytningsplikt og offentlige anskaffelser

24 Problemstillingen: En institusjon som er underlagt anskaffelsesreglene ønsker å kjøpe fjernvarme. Må kjøper følge anskaffelsesreglene, eller kan institusjonen henvende seg til fjernvarmeselskapet direkte?

25 Tilknytningsplikt og offentlige anskaffelser Departementets fortolkningsuttalelse av 18. september 2009 til Opplandske bioenergi gir god veiledning

26 Typetilfeller Det er ikke tilknytningsplikt i området og oppdragsgiver har ikke et etablert varmeanlegg som allerede er knyttet til en bestemt leverandør Det er ikke tilknytningsplikt, men oppdragsgiver er allerede knyttet til et fjernvarmeanlegg og skal fornye leveranseavtalen Oppdragsgiver har tilknytningsplikt

27 Typetilfelle 1 Ingen tilknytningsplikt og oppdragsgiver er ikke tilknyttet noe fjernvarmeanlegg fra før. Da må anskaffelsesreglene følges, iflg departementet. Gir mening hvor ingen har konsesjon i området Men gir det mening hvor det allerede er en konsesjonær i området?

28 Typetilfelle 2 Det er ikke tilknytningsplikt, men oppdragsgiver er allerede knyttet til et fjernvarmeanlegg og skal fornye leveranseavtalen Departementet antar at anskaffelsesreglene ikke gjelder

29 Typetilfelle 3 Oppdragsgiver har tilknytningsplikt. Konkurranse er da meningsløst, og departementet antar at anskaffelsesreglene ikke gjelder