Foreldremøte 28.mai førskoledag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Velkommen til Minde skole
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Vurdering for læring på Linderud skole
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Forventninger til oss som skole:
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Foreldremøte 2. trinn
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Kjære forelder/ foresatt
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Fremme læring og utvikling! God læring og utvikling gror best der det er trygghet og trivsel.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Velkommen til førskoledag på Christi Krybbe skoler
Bli med! Barn.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte!
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
IKT for læring Mattias Øhra.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen til foreldremøte På 1. trinn
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte 28.mai førskoledag

Hvordan kan vi styrke læringsmusklene? Hvis ikke man lærer noe nytt så lærer man ikke noe.

Vår oppgave er ikke å gjøre skolen lett for elevene, men å gjøre den passe vanskelig - passe vanskelig for alle

Grünerløkka skoles satsingsområder Èn skole Læringsmiljø og klasseromsledelse Vurdering for Læring Lesing og regning IKT Elevmedvirkning

5 grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne bruke digitale verktøy

4 grupper blir 3 klasser Gruppene i første klasse varierer gjennom året i andre klasse blir det tre klasser. De settes sammen slik at vi får tre klasser der elevene fungerer best mulig sammen

Sosiale mål for 1. trinn Kjenne seg trygg Ha en venn Bli elev; vente på tur, høre på andre, gjøre som man får beskjed om Forholde seg til skolens og klassens regler

Mål i norsk for 1. trinn Elevene har glede av bøker og høytlesning Elevene kan navn og lyd på alle bokstavene og kan skrive dem – store og små Elevene kan trekke sammen lyder og lese små tekster Elevene gjenkjenner ordbilder og kan skrive ord 8

Mål i engelsk for 1. trinn kan presentere seg ved navn, alder, familie etc kan fargene kan telle til ti kan rim og sanger

Mål i matte for 1. trinn Sortere etter kriterier Sammenligne antall i mengder Lese og skrive tallene til ti Kunne telle til 20, forlengs og baklengs Tiervenner/tieroverganger Lengder Penger Rekketelle Addisjon og subtraksjon

Timefordeling 1. trinn 18,75 timer pr uke 7 timer norsk 4 timer matte 0,75 timer engelsk 1 time RLE 1 time naturfag 1 time samfunnsfag 1 time K & H 1 time musikk 2 timer kroppsøving 11

Vurdering og oppfølging Utviklingssamtale med foresatte og elevsamtale skal gjennomføres minst to ganger per skoleår. Alle elever på barnetrinnet skal få en skriftlig vurdering to ganger i året. Underveisvurdering gis for å fremme læring, gi elevene innsikt i egen læringsprosess og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Kartlegging av elevenes leseferdigheter på 1. og 2. trinn og matematikk på 3. trinn. Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8., og 9. trinn.

Aktivitetsskolen barnas fritid Morgenåpning (7.30-8.30) Etter skoletid Spisetid (13.30) Aktivitetstid Utetid Stenger 16.45

Målområder Natur, teknikk og miljø Fysisk aktivitet og lek Kunst, kultur og kreativitet Mat og helse

Frukt og melk skolemelk.no Registrere deg som ny bruker Sjekk på nett ang priser skolefrukt.no 3.kr pr frukt

HVA KAN DU FORVENTE AV OSS? Vi gir undervisning i tråd med gjeldende lovverk og læreplaner. Vi er kjent med elevens ståsted fra barnehagen eleven kommer fra. Vi legger til rette for å gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner, individuelt og i samarbeid med andre. Vi stimulerer elevenes læringslyst, nysgjerrighet og evne til kritisk tenkning. Vi sikrer at lærerne samarbeider om elevenes opplæring. At alle ansatte ved skolen fremstår som tydelige rollemodeller og gode forbilder. Eleven mottar systematisk veiledning og tilbakemelding på faglig og sosial utvikling. Eleven har i tillegg faglige samtaler med kontaktlærer. Vi innkaller til utviklingssamtale med foresatte minst to ganger årlig. Eleven mottar skriftlig vurdering. Det gjennomføres elevsamtale to ganger i året.

Vi har forventninger til at dere: -sørger for at eleven har god arbeidsinnsats og følger opp skolearbeidet -sørger for at eleven møter tidsnok og uthvilt og at dere ikke forstyrrer undervisningen - sørger for at eleven har spist frokost og har mat for hele skoledagen. -følger skolens ferier og fridager og er ellers til stede alle dager og alle timer -passer på at eleven følger klassens og skolens regler, og viser respekt for alle på skolen og tar medansvar for at eleven følger skolens ordensreglement. - kontakter skolen hvis ditt barn mistrives eller du synes noe virker merkelig - bidrar aktivt til å gi eget barn positive holdninger til skolen, lærerne, medelever og deres foresatte. -leser daglig for og med barna - snakker norsk med barnet minst en time hver dag - garderobe - ekstratøy – rydde – glemme - samarbeider med andre foresatte om elevenes trivsel og trygghet og deltar aktivt i sosiale arrangementer - bursdager – ikke kaker og is – hvis invitasjonene skal deles ut på skolen må alle inviteres 17

Kjære foreldre Du er ditt barns første og viktigste lærer! Diskuterer du med barna, stimulerer du deres tanker og utvikling. Når du bryr deg blir barnet ditt bedre på skolen. Barnet blir og trives bedre på skolen. Din tro på egen rolle og mulighet til å påvirke er viktig for barnet ditt. Har du et godt forhold til skolen, påvirker det barnets resultater. At du kjenner de andre foreldrene fører til bedre samarbeid og oppfølging. Foreldre er en viktig ressurs for barnas skolegang! Hilsen Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG)‏ 18

En trekant er den sterkeste konstruksjonen Vi kan styrke hverandre gjensidig slik at alle elever kan gjennomføre et 13-årig skoleløp. De timene elevene er på skolen er bare en del av utdanningen. Snakk med barna om skolen og hva som skjer rundt dem. Bli kjent med barnas venner. Delta på sosiale aktiviteter og inviter vennene hjem.

Vi har det samme målet: Alle barn på Grünerløkka skole skal trives, utvikle seg og lære så mye som mulig

De etiske retningslinjene Vi viser engasjement: Vi møter alltid forberedt Vi viser interesse for hele barnet og alle barn Vi viser glød og entusiasme Vi har hyppig oppfølging og kontakt. Vi viser respekt: Vi lytter på elevene og viser i praksis at vi bryr oss. Vi har toleranse for ulike syn og verdier. Vi har dialog med foresatte og er imøtekommende. Vi er redelige: Vi holder det vi sier Vi gir ærlige tilbakemeldinger Vi er tydelige og konsekvente Vi er godt forberedt til utviklingssamaler Vi gir nødvendig informasjon

I sommer kan dere øve på at barna må vente på tur og ikke kan avbryte de som snakker at barna gjør det de får beskjed om og foreldrene må øve på at nå blir barna en av tjue og ingen barn har krav på mer plass enn andre

Velkommen til oss– vi gleder oss!