Hildegunn Støle Lesesenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
FYR Ny GIV
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tidligere læreplaner.
Velkommen til klasse- foreldrene
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Hildegunn Støle Lesesenteret Lesing og programfag Hildegunn Støle Lesesenteret

Todelt økt Del 1: Tips som jeg håper kan være nyttige i spredningsarbeidet, dvs. tips til programfaglærere. Del 2: Tverrfaglig undervisningsplanlegging med Baklengs Planlegging (eks. Fjørtoft). Utgangspunkt i tekster fra Bygg- og Anleggsteknikk.

Lesing som grunnleggende ferdighet Også programfaglærerens ansvar Er det typisk ikke å lese teoriboka? Elevene skal kunne lese på egen hånd i yrket sitt. Norsklærers ansvar? Skolens ansvar? NB! Lesestrategier må passe til teksttype: Kan være stor forskjell mellom tekster på ulike program, mellom ulike bøker og mellom ulike tema.

Enkle lesestrategier i programfag Programfaglærere bør kjenne til noen enkle strategier som disse: Lese overskrifter sammen Se på bildene (og lese bildetekst) Lese høyt i par (husk norsk2-elever) Forklare illustrasjoner for hverandre i par (før eller etter verksted) Skrive stikkord for hvert avsnitt (på marg, i bok, på gul lapp) Skrive arbeidslogg hver dag som de leser over ved ukeslutt eller på mandag

FYR-opplegg på NDLA: «Hvordan lese fagstoff» av Randulf Rønningen, med fokus på lesing og vokabular. Denne modellen er anvendelig i flere programfag. Bruker programfagboka i stedet for norskboka, men inkluderer norskfaglige mål. Ender i et sluttprodukt – en kortvariant av lærebokteksten. Programfaglærer kan kanskje bruke denne modellen selvstendig? http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/7114

En film om lesing Snøballfilm har produsert mange filmer sammen med flere nasjonale sentre. http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84654&categoryID=13437 Ca. 3 min. Til bruk i spredningsarbeid.

Avkoding, vokabular og illustrasjon Her blir det demonstrert flere måter å jobbe med tekst, ord og bilde i klassen: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84649&categoryID=13437 6,5 min. Relevant for flere fag. Veldig grunnleggende i første del. Til bruk i spredningsarbeid?

Praksis med tekst som utgangspunkt Arne Olav Nygard: UP-elever omarbeider teorien om legging av takshingel til instruksjonsvideo: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84538&categoryID=13485 7 min. Opplegget var drevet av programfaglærer, elevene laga uformelle dreiebøker før filminga

Baklengs planlegging – tenk sammenheng mellom: 1. Mål: Eksempelvis yrkesfaglig OG norskfaglig. Stikkord: relevant, presist, målbart, tydelig, individuelt vs. kollektivt 2. Vurdering: Underveis og til slutt (hvilke fag) 3. Undervisningsforløp (hvilke timer) A) før arbeid med tekst B) under arbeid med tekst C) etter arbeid med tekst Kristine G. Skjæveland: Henning Fjørtoft etter Wiggens & McTighe «backwards by design».

Øving med to tekster Læringsmål – hva kan vi lære av denne teksten, i to fag? Vurdering i norsk? Hva slags? Undervisningsperiode – hvordan øve og lære måla, tilpassa den vurderinga som er planlagt? Vi bruker kapitlene om HMS og/eller Partane i arbeidslivet i Byggfagsboka til å lage opplegg. Forslag: Fokus på begrepsforståelse

Begrepsforståelse - øving Mer fra Snøballfilm (og Klepp kommune): http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84647&categoryID=13437 11,5 min. Lesesenterets lenker til film for vgo finnes her: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/lesing-i-videregaaende/# …blant annet Arne Olavs introduksjonsfilmer til animerings- og redigeringsverktøy

TIL ARBEID! Tips: Lån fra Randulf. Stjel av oppgavene fra Helsefagboka, for eksempel vokabular-tabellene. Se NyGIV-opplegg, eksempelvis: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=85184&categoryID=13435 (begreper i samfunnsfag, EU) eller http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=85219&categoryID=13435 (lese + skrive fagartikkel om bioteknologi)