Hildegunn Støle Lesesenteret Lesing og programfag Hildegunn Støle Lesesenteret
Todelt økt Del 1: Tips som jeg håper kan være nyttige i spredningsarbeidet, dvs. tips til programfaglærere. Del 2: Tverrfaglig undervisningsplanlegging med Baklengs Planlegging (eks. Fjørtoft). Utgangspunkt i tekster fra Bygg- og Anleggsteknikk.
Lesing som grunnleggende ferdighet Også programfaglærerens ansvar Er det typisk ikke å lese teoriboka? Elevene skal kunne lese på egen hånd i yrket sitt. Norsklærers ansvar? Skolens ansvar? NB! Lesestrategier må passe til teksttype: Kan være stor forskjell mellom tekster på ulike program, mellom ulike bøker og mellom ulike tema.
Enkle lesestrategier i programfag Programfaglærere bør kjenne til noen enkle strategier som disse: Lese overskrifter sammen Se på bildene (og lese bildetekst) Lese høyt i par (husk norsk2-elever) Forklare illustrasjoner for hverandre i par (før eller etter verksted) Skrive stikkord for hvert avsnitt (på marg, i bok, på gul lapp) Skrive arbeidslogg hver dag som de leser over ved ukeslutt eller på mandag
FYR-opplegg på NDLA: «Hvordan lese fagstoff» av Randulf Rønningen, med fokus på lesing og vokabular. Denne modellen er anvendelig i flere programfag. Bruker programfagboka i stedet for norskboka, men inkluderer norskfaglige mål. Ender i et sluttprodukt – en kortvariant av lærebokteksten. Programfaglærer kan kanskje bruke denne modellen selvstendig? http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/7114
En film om lesing Snøballfilm har produsert mange filmer sammen med flere nasjonale sentre. http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84654&categoryID=13437 Ca. 3 min. Til bruk i spredningsarbeid.
Avkoding, vokabular og illustrasjon Her blir det demonstrert flere måter å jobbe med tekst, ord og bilde i klassen: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84649&categoryID=13437 6,5 min. Relevant for flere fag. Veldig grunnleggende i første del. Til bruk i spredningsarbeid?
Praksis med tekst som utgangspunkt Arne Olav Nygard: UP-elever omarbeider teorien om legging av takshingel til instruksjonsvideo: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84538&categoryID=13485 7 min. Opplegget var drevet av programfaglærer, elevene laga uformelle dreiebøker før filminga
Baklengs planlegging – tenk sammenheng mellom: 1. Mål: Eksempelvis yrkesfaglig OG norskfaglig. Stikkord: relevant, presist, målbart, tydelig, individuelt vs. kollektivt 2. Vurdering: Underveis og til slutt (hvilke fag) 3. Undervisningsforløp (hvilke timer) A) før arbeid med tekst B) under arbeid med tekst C) etter arbeid med tekst Kristine G. Skjæveland: Henning Fjørtoft etter Wiggens & McTighe «backwards by design».
Øving med to tekster Læringsmål – hva kan vi lære av denne teksten, i to fag? Vurdering i norsk? Hva slags? Undervisningsperiode – hvordan øve og lære måla, tilpassa den vurderinga som er planlagt? Vi bruker kapitlene om HMS og/eller Partane i arbeidslivet i Byggfagsboka til å lage opplegg. Forslag: Fokus på begrepsforståelse
Begrepsforståelse - øving Mer fra Snøballfilm (og Klepp kommune): http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=84647&categoryID=13437 11,5 min. Lesesenterets lenker til film for vgo finnes her: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/lesing-i-videregaaende/# …blant annet Arne Olavs introduksjonsfilmer til animerings- og redigeringsverktøy
TIL ARBEID! Tips: Lån fra Randulf. Stjel av oppgavene fra Helsefagboka, for eksempel vokabular-tabellene. Se NyGIV-opplegg, eksempelvis: http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=85184&categoryID=13435 (begreper i samfunnsfag, EU) eller http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=85219&categoryID=13435 (lese + skrive fagartikkel om bioteknologi)