Motorisk utvikling og læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Nervesystemet!.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
NERVER OG HUD.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Motorisk utvikling og læring
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
12 Reflekterende lesing.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
Fysisk aktivitet.
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Nervesystemet Reidun Høines.
Daniel Stern`s Teori.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Emosjon, spenning, stress
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Sansene Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post: ANATOMI OG FYSIOLOGI.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
NERVESYSTEMET KOMPETANSEMÅL:
Nervecelle Sentralnervesystemet Det perifere nervesystemet Refleks
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Barns utvikling: viktige begreper
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Motorisk utvikling og læring Friluftsliv med naturlære 2006-2007 Kari Christiansen Kari Christiansen, HiØ

Utviklingen av kroppen viser seg ved at barn gradvis tilegner seg nye bevegelser og ferdigheter at barn gradvis blir flinkere til å leke sammen med andre barn at barna lærer å lese og skrive Denne utviklingen er et resultat av et samspill mellom fysiologiske og psykiske faktorer, arv og miljø Kari Christiansen, HiØ

Begreper som ligger til grunn for utviklingsprosessene Vekst: kvalitative og kvantitative endringer av kroppen Modning: kvalitativ endring på alle områder Læring: å tilegne seg varige ferdigheter gjennom erfaring Utvikling: livslang endringsprosess mot bedre funksjon Kari Christiansen, HiØ

Utviklingen er et samspill mellom individ og miljø individ ↔ miljø ↑ Forandring Læring, modning, vekst, arv Individ ↔ miljø Kari Christiansen, HiØ

Funksjonsområder Fysisk funksjonsområde: høyde, vekt, kroppsproporsjoner. Bevegelighet, styrke, utholdenhet Motorisk funksjonsområde: motorisk kontroll og læring, kroppsbevissthet og koordinative egenskaper, sansemotorisk utvikling Psykisk funksjonsområde: Kognitiv, emosjonell og sosial utvikling Kari Christiansen, HiØ

Motorisk utvikling Det synlig resultatet av motorisk utvikling er at barn gradvis tilegner seg nye bevegelser Definisjon motorikk: Alle funksjoner og prosesser som er med på å styre og kontrollere våre kroppslige bevegelser (Jagtøien & Hansen, 2000) Kari Christiansen, HiØ

Utviklingsteorier -Følger modning og utvikling av nervesystemet Modningsperspektivet (Coghill 1929, Gessel 1954) -Følger modning og utvikling av nervesystemet -utvikling skjer ved indre stimuli: motoriske programmer er medfødt Det kognitive perspektivet: Feedback-modell / hierarkisk modell (Adams 1971, Smith 1975) -informasjonsbearbeiding og indre eller ytre korrigering av bevegelse -kognitiv forståelse av egen atferd justerer bevegelsen -resultatorientert Det økologiske perspektivet: Dynamiske Systemers Teori (Bernstein 1967, Kelso 1985, Thelen & Smith 1995) -sammenhengen mellom faktorene i et system -interaksjon individ – oppgave – miljø -styrt av flere systemer (psykologi, fysiologi, biomekanikk) Kari Christiansen, HiØ

Læring/utvikling avhenger av: Det ytre miljøet -utfordrende, stimulerende Oppgavens art -nye oppgaver; akrobatikk framfor tredemølle Individets forutsetninger -biologisk modenhet -motoriske ferdigheter Kari Christiansen, HiØ

Dynamiske systemers teori anvendt på motorisk utvikling Koordinasjon og kontroll Miljø Oppgave Organisme Kategorier og begrensninger for optimale mønstre for koordinasjon og kontroll (etter Newell 1985) Kari Christiansen, HiØ

Motorisk læring Fylogenetiske grunnformer: Grunnformer som er medfødte og modningsbestemt: rulle, krype, krabbe, gå Ontogenetiske bevegelsesformer: Ikke medfødte. Endringer i motorisk atferd ut fra erfaring eller læringsprosesser. For eksempel: skrive, sykle, kaste ball Automatiserte bevegelser: Ubevisst motorisk planlegging som skjer fordi hjernen har mottatt samme stimuli mange ganger. Frigjør oppmerksomheten. Kari Christiansen, HiØ

Faser i den motoriske utviklingen: Refleksive bevegelser Modningsbestemte bevegelser Grunnleggende naturlige bevegelser Teknisk ferdighetsrelaterte bevegelser Kari Christiansen, HiØ

Refleksbevegelser (fram til ca 4 mnd) Når en bestemt sansepåvirkning alltid utløser tilnærmet samme ufrivillige bevegelse, kalles det en refleks. Medfødte reflekser (primitive): forsvinner eller mister sin betydning Varige reflekssystemer som har betydning for balanse, kroppsholdning og bevegelser Kari Christiansen, HiØ

Modningsbestemte bevegelser (ca 4 mnd – 2 år) Modningsbestemte bevegelser er å løfte hodet, rulle, krype, vugge, krabbe, sitte, stå, gå Det cephalo-kaudale prinsippet: Først kontroll over bevegelser i de øvre og midterste delene av kroppen, deretter nederste del av kroppen. Det proksimodistale prinsippet: Behersker først bevegelser nær midten av kroppen, deretter for eksempel i hånd og fingre. Kari Christiansen, HiØ

Grunnleggende, naturlige bevegelser (ca 2 år til 6-7 år) Løpe, hoppe, hinke, kaste, fange, henge, slenge, skli, dra, skyve, løfte, bære, snurre osv. Ferdighetsutviklingen: Fra enkle til sammensatte bevegelser Fra å utføre en bevegelse for seg til å gjenta den i rytmiske serier Fra like bevegelser i en rytmisk serie til flytende overgang til en annen og forskjellig bevegelse Kari Christiansen, HiØ

Tekniske ferdigheter (fra ca 7 år) Målet vil være å beherske ulike teknikker med redskaper og å kunne delta i spill og idrettsaktiviteter. Hjernen har stor fleksibilitet når det gjelder å kople og utvikle bevegelsesmønstre, særlig i oppveksten. Nye bevegelser blir lett tilpasset nye situasjoner. Kari Christiansen, HiØ

Automatiserte bevegelser Når en bevegelse er automatisert går bevegelsen nesten av seg selv – de dypere, ubevisste delene har overtatt styringen. Fra å være viljedirektert har bevegelsen fått reflekskarakter. En automatisert bevegelse kan ofte lagres i hjernen resten av livet (sykling, svømming) Kari Christiansen, HiØ

Kroppsbevissthet og koordinative egenskaper Kroppsbevissthet er ubevisst kunnskap hjernen benytter for å planlegge nøyaktig hvor stor kraft hver eneste muskel skal bidra med for at bevegelsen skal bli presis og hensiktsmessig. Koordinasjon er evnen til å samordne kroppsbevegelser i forhold til hverandre og til omgivelsene. Kari Christiansen, HiØ

De koordinative egenskapene Balanse Rytme Reaksjon Romorientering Tilpasset kraft Øye-hånd og øye-fot-koordinasjon Kari Christiansen, HiØ

Kognitiv utvikling = Utvikling av måten å forstå seg selv og omgivelsene på; evnen til å tenke, vurdere og løse problemer. Barnet lærer å tenke gjennom handling og ut fra handling. Barnet må gripe før det kan begripe! 6-10-åringen klarer etter hvert å tenke uavhengig av motoriske handlinger og kan forstå årsak-virkning. 10-12-åringen sammenlikner seg mye med andre og blir mer selvkritisk. Evnen til å tenke mer abstrakt utvikles og bedres fram mot 16-års-alder. Fysisk aktivitet kan være med på å utvide erfaringsgrunnlaget i f t læring. Å oppleve mestring i fysisk aktivitet vil gi bedre selvbilde, og aktivitet gjør oss mer beredt til å bruke hodet. Kari Christiansen, HiØ

Emosjonell utvikling = Følelser og reaksjoner på hendelser og handlinger. Små barn gir direkte uttrykk for fysiologiske behov gjennom sinne, gråt, smil. 3-6-åringen utvikler etter hvert en mer fornuftsmessig kontroll over emosjonell atferd. 6-10-åringen er følelsesmessig ustabil og opptatt av hva andre mener. Mestring i leken er viktig for selvbilde. 10-16-åringen opplever en kropp som forandrer seg mye > gir ofte et anstrengt forhold til egen kropp, de er sårbare og redde for å gjøre dumme ting. Fysisk aktivitet og trening kan skape trygghet på egen kropp og mestringsfølelse. Kari Christiansen, HiØ

Sosial utvikling = prosessen som skjer når mennesker overtar de verdier, normer og regler som gjelder for samværet i grupper de ønsker å bli medlemmer av. Hos 3-4-åringen skjer sosial læring gjennom leken. Egosentriske. 4-5-åringen veksler mellom sosial avhengighet og uavhengighet. I 5-6-årsalderen leker barna etter hvert sammen og blir opptatte av å følge regler. 6-10-åringen kan etter hvert sette seg inn i hvordan andre tenker, og de kan delta i større lekegrupper. 10-12-åringen er mye sammen med andre barn. Samhandling. 13-16-åringen lærer seg etter hvert komplisert sosial mestring. Fysisk aktivitet: Både lagidretter, dans, lekaktiviteter og friluftsliv er godt egnet for å utvikle sosial kompetanse Kari Christiansen, HiØ

Nervesystemet Det sentrale nervesystem Det perifere nervesystem Kari Christiansen, HiØ

Det sentrale nervesystemet Består av storehjerne, lillehjerne, hjernestamme og ryggmarg. Kari Christiansen, HiØ

Storehjernen består av to hemisfærer bundet av hjernebjelken. * Fra 0-2 år er stort sett bare høyre halvdel i bruk * Sterk utvikling fra 4-5 måndersalder til slutten av puberteten * Lek og fysisk aktivitet påvirker denne utviklingen positivt. * Lillehjernen koordinerer og justerer muskelinnsatsen i bevegelsene våre * Hjernestammen er koplingsentral mellom storehjernen og ryggmarg * Ryggmargen leder impulsene ut til musklene via det perifere nervesystem Kari Christiansen, HiØ

Det perifere nervesystem Består av alle nervetråder som brer seg utover fra ryggmargen og ut i kroppen, armer og ben. Kari Christiansen, HiØ

Nerveceller Nerveceller har den egenskapen at de omsetter inntrykkene fra sansecellene til elektriske impulser. Kari Christiansen, HiØ

Nervecellen består av Kari Christiansen, HiØ

Nerveimpuls Impulsen kommer inn dendrittene .Disse leder impulsen inn i cellelegemet og videre til aksonet. Aksonet leder impulsen til endeforgreiningen av cellen Nervecellene ligger etter hverandre i baner, og en impuls går fra en celle til neste i banen. Det stedet der en nerveimpuls blir overført til en muskel, kalles en motorisk endeplate. Kari Christiansen, HiØ

Hva skjer ved mye stimulering Aktivitet skaper nye nervebaner og flere dendritter (forbindelse mellom nervecellene) Myelinskjeden rundt aksonet øker, noe som fører til økt ledningsevne og bedre presisjon i impulstrafikken Synapsene blir sterkere og mer effektive > Sansekvaliteten bedres, og kvaliteten på informasjon som kommer inn blir bedre Kari Christiansen, HiØ