Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
14 Samarbeid over grenser
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Mandat og rammeverk for evalueringen
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Statssekretær Jens Revold
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008

2 Kunnskapsdepartementet Endringer sett i et 15-årsperspektiv Institusjonslandskapet ble endret på høgskolesiden i 1994 Økning og konsolidering av studenttall Kvalitetsreformen definerte ny gradsstruktur og studieformer Institusjonene har fått langt større grad av selvstyre og fullmakter (faglig, økonomisk, organisering) Ny finansieringsmodell Opprettelsen av NOKUT

3 Kunnskapsdepartementet Stjernø-utvalget Sett under ett… ”… ikke stykkevis og delt” Innstillingen definerer utfordringer Noen forslag er kontroversielle, både på nasjonalt nivå - og sett fra den enkelte institusjon Bakteppet er internasjonale utfordringer Hovedhensynet: kvalitet i utdanning og forskning Gir summen av styringsvirkemidler, lokale strategier og enkeltavgjørelser på institusjonsnivå det nasjonale tilbudet vi trenger? Det beste vi kan få innen utdanning og forskning? Hvordan finne balansen mellom nasjonal styring og institusjonell frihet?

4 Kunnskapsdepartementet Hva nå? Tid for innspill – høringsfrist 1. mai Rom for innvendinger Husk også støtteerklæringer! Diskusjon av analysen Forslag på nasjonalt nivå Arbeid innen institusjonene og mellom institusjoner Stjernø-utvalget utfordrer oss på helhet og sammenheng

5 Kunnskapsdepartementet Våre mål for sektoren I Forskningsevne skal styrkes: Forskning på høyt internasjonalt nivå En sterk forskerutdanning og forskerskoler Relevante yrkesrettede utdanninger og gode profesjonsutdanninger Kvalitet og relevans Framfor alt – de store spørsmål i vår tid: –Klimatrusselen – alt energi –Den globale skjevfordelingen – (matunderskuddet)

6 Kunnskapsdepartementet Våre mål for sektoren II En sektor med rom for mangfold: institusjonelt og i studietilbud Som sikrer lik rett til høyere utdanning: ”alle skal med” sett bort fra kjønn, alder og etnisk bakgrunn ”Studenten skal lykkes” Som gir nasjonen og de ulike landsdeler kvalifisert arbeidskraft Kort sagt: der individuelle studieønsker og arbeidslivets behov møtes IKKE skolepenger – et prinsipp kun Norge nå hevder for ikke europeiske studenter

7 Kunnskapsdepartementet Våre mål III En sektor som tar samfunnsansvar Relevans i studietilbud Samarbeid med regionalt samfunns- og arbeidsliv Formidling og teknologioverføring Forbindelser til kultur og kunst Fagfolk som kommuniserer og stiller opp Institusjonell synlighet i det regionale bildet – ”landsdelens universitet”

8 Kunnskapsdepartementet Frihet med ansvar Politikken bygger på myndiggjorte og autonome institusjoner (OECD, EU, Mjøsutvalget) Økt frihet har gitt initiativ og faglig vekst Institusjonene har effektivisert -Honnør for godt faglig arbeid: mer publisering, -Flere avlagte studiepoeng Har politikken abdisert? mer nasjonal styring? Hvis så: Hvor og hvordan Statsråden Aasland på UHR-seminaret: ”Jeg vil på ingen måte vil fraskrive seg ansvar. Vi må drøfte hva som skal tilbakeføres”

9 Kunnskapsdepartementet Systemutfordringer Institusjonsstruktur Robuste og endringsdyktige institusjoner Hvilken rolle spiller størrelse på institusjoner? Antall studenter på et studiested? Størrelse på det enkelt fagmiljø? Demografi og søkermønstre – søkerstrømmen en drivende kraft Hva når søkningen svikter? Proteksjonisme umulig!

10 Kunnskapsdepartementet Norge er et land i verden –(og vil alltid være det, i krig som i fred) Internasjonalisering: -Arbeid på nasjonalt nivå -Ny stortingsmelding -FN-systemet – Norge en stormakt EU-programmer i utdanning og forskning Utdanning og forskning som del av vår internasjonale politikk, bistand, bilaterale avtaler: Sør, EU, Latinamerika, USA, Barentsegionen, Kina og India Institusjonenes arbeid: -forskersamarbeid -studentutveksling -fornyelse av studietilbudet -kvalitetsarbeid

11 Kunnskapsdepartementet Hva betyr dette for faglig ledelse? Fremme grasrotaktivitet Stimulere faglig kreativitet og vekst Sikre forskningsledelse Vedlikeholde og fornye studietilbudet Følge opp evalueringer Ha medansvar for undervisningsopplegg, prøvingsformer, studieorganisering: Dekaner og instituttledere skal forene faglighet og definerte forventninger til aktivitet Alminnelige personalpolitiske eller administrative spilleregler – dekanus må vite!

12 Kunnskapsdepartementet Hva nå? Høringsuttalelsene skal leses og analyseres Politiske veivalg og kurs stakes ut Institusjonelle veivalg Finansieringssystemet evalueres NOKUT er evaluert EU, Bologna, OECD,UNESCO, bilateralt arbeid Men det skal være nasjonal styring!